De 10 van 18 juli 2012

18 jul 2012  |   Peter Boerman  
10vanMT logo

De business uit het nieuws van nu: Goldman Sachs en Coca-Cola zorgen voor lichtpuntjes, bouw in mineur en Branson wil Virgin weer terug.

1. Government Sachs pakt weer miljardje

Een Nederlands pensioenfonds zit achter ze aan, de makers van spraaktechnologie Dragon wil geld van ze zien, net als eigenlijk de hele rest van de wereld, maar Goldman Sachs noteerde in het tweede kwartaal van dit jaar toch weer 'gewoon' een nettowinst van 0,962 miljard dollar. De winst van de Amerikaanse bank, vanwege de nauwe banden met vele regeringen vaak spottend 'Government Sachs' genoemd, was 80 miljoen lager dan vorig jaar, maar veel beter dan analisten hadden verwacht. 

2. Ook Coca-Cola gaat er wereldwijd wel in

Nog meer goed nieuws voor Amerikaanse bedrijven kwam van Coca-Cola. Het bedrijf, een van de bekendste merken ter wereld, maakte een winst bekend van 2,79 miljard dollar, bij een omzet van 13,09 miljard dollar. Dat betekent dat iedereen op de wereld het afgelopen kwartaal voor gemiddeld 40 dollarcent winst zorgde, door voor 1,85 dollar aan Coca-Cola uit te geven. 

Het leidde meteen tot een koersstijging op Wall Street, dat eerder nog een knauw had gekregen door een sombere toespraak van Fed-president Ben Bernanke

3. Wéér een behoorlijk bouwbedrijf failliet

En wéér overleeft een middelgroot bouwbedrijf de crisis niet. Dit keer is het Groothuis Woningbouw uit het Twentse Harbrinkhoek (gemeente Tubbergen) dat faillissement heeft aangevraagd. Door het bankroet komen waarschijnlijk 110 mensen op straat te staan. En of het daarbij blijft is sterk de vraag. Niet alleen is 2012 sowieso al een recordjaar in faillissementen, in de bouw zit bovendien nog steeds behoorlijk de klad, aldus het Economisch Bureau van ING, dat een totale krimp in de bouw van zo'n 4 procent verwacht. 

4. Microsoft mag opnieuw vrezen voor boete

Microsoft, dat gisteren zijn nieuwe Office 2013 presenteerde, hangt opnieuw 'sancties' van de Europese Commissie boven het hoofd. Brussel gaat onderzoeken of de softwaregigant zich houdt aan een vonnis uit 2009, waarin het bedrijf wordt gedwongen om consumenten genoeg keus te bieden in de browsers die zij kunnen gebruiken.

5. Branson wil Virgin terugkopen

De Britse miljardair Richard Branson, MT-columnist en oprichter van alles wat de naam Virgin draagt, heeft via Twitter bekend gemaakt dat hij het platenlabel wil terugkopen wat hij bijna 40 jaar geleden is begonnen en waar hij beroemd mee is geworden. In 1992 verkocht Branson zijn platenstal om aan geld te komen voor zijn luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic. 

Virgin Records behoort momenteel toe aan EMI Music, dat op zijn beurt nu voor ongeveer 1,5 miljard euro wordt overgenomen door Universal Music Groupe (UMG), het grootste platenhuis ter wereld en filiaal van Vivendi. Maar om groen licht te krijgen van de - in het bijzonder Europese - mededingingsautoriteiten, zal Universal volgens berichten in de pers mogelijk Virgin Records moeten verkopen.

 

 

 

6. Rabobank test betalen per mobiel in Londen

Bezoekers van het Holland Heineken House in Londen ontvangen een pas met NFC-betaalsticker, waarmee ze van hun mobiele telefoon een portemonnee kunnen maken. 

Op deze manier wil Rabobank voor het eerst grootschalig mobiel betalen in praktijk brengen. De bank verwacht 100 duizend bezoekers in de Londense locatie. De sticker is een tussenfase, omdat steeds meer smartphones al NFC hebben ingebouwd. "Over enkele jaren betaalt iedereen mobiel", verwacht een Rabobank-woordvoerder.

7. Swatch wil dit jaar 6,7 miljard euro aan horloges verkopen

De Zwitserse Frank mag dan hoog staan ten opzichte van de euro en de dollar, horlogemaker Swatch maakt zich geen zorgen. In een interview met Handelsblatt zegt ceo Nick Hayek dit jaar een 10 procent hogere omzet te verwachten, die ergens rond de 8 miljard Frank zal eindigen, omgerekend zo'n 6,7 miljard euro. Kijk, dat is nou eens optimisme. Is er in China minder vraag naar high-end horloges? Geeft niets, aldus Hayek. Swatches komen in alle soorten en maten en prijscategorieën. 

8. De beste manager is boven de 50

Managers zijn professioneel op hun best nadat ze Abraham of Sara hebben gezien. Dat blijkt uit onderzoek van Shmuel Grimland, Yehuda Baruch en Eran Vigoda-Gadot van de universiteit van Haifa in Israël onder 545 managers. Als maatstaf voor het onderzoek werden vitale managers omschreven als 'zij die hun taken enerzijds met passie, kracht en competentie uitoefenen en anderzijds voldoening in hun werk hebben.' "Organisaties die investeren in mensen van deze leeftijdsklasse zullen daar nog jaren plezier van hebben", concluderen de onderzoekers.

Het onderzoek sluit aan bij wat bioloog David Bainbridge eerder dit jaar in de New Scientist schreef: "Veertigers en vijftigers zijn allesbehalve over hun hoogtepunt heen. Integendeel, ze spelen een cruciale rol in de samenleving."

9. Getal van de dag: 10 miljoen

Het aantal keer dat een gemiddeld bedrijf uit de Fortune Global 100 maandelijks online wordt genoemd. Dat blijkt uit de jaarlijkse ‘Global Social Media Check-up’, een onderzoek van Burson-Marsteller. De meerderheid van deze vermeldingen gebeurt via Twitter, al neemt het gebruik van YouTube het meest toe. Van de onderzochte bedrijven (waarvan er 45 in Europa zijn gevestigd) gebruikt momenteel 97 procent een bedrijfskanaal op YouTube, tegen 57 procent in 2011. Toch blijft Twitter het meest populaire platform voor zowel bedrijven zelf, als voor online discussies over deze bedrijven. Van de Fortune Global 100 heeft 82 procent een account op Twitter en elk bedrijf werd gemiddeld 55.970 keer genoemd op dit platform.

10. De koffieautomaat: Bankroven? Slechte carrièremove

Als u het even niet meer ziet zitten met uw huidige loopbaan, overweeg dan niet een bank te beroven. In Significance, een Amerikaans tijdschrift over statistiek, schrijven drie onderzoekers dat het jaarloon van een gemiddelde bankrover ongeveer vergelijkbaar is met dat van een barista, maar dan wel met een veel hoger risico. Een derde van de bankovervallen eindigt voor de berover met lege handen, en in 20 procent van de gevallen eindigt een poging in een gevangenisstraf. Dan maar beter koffie schenken...

Tot zover de business uit het nieuws van 18 juli 2012. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter en Facebook.


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Simpele, praktische oplossingen hebben op lange termijn vaak rampzalige gevolgen. Wees daarom waakzaam op stompzinnige innovaties. Lees verder

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Plus: Dedact is Sprout Challenger van het Jaar, Desso overgenomen door Tarkett en Apple-ceo Tim Cook komt uit de kast. Lees verder

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Op showbizz wordt vaak neergekeken. Maar dat is lang niet altijd terecht, zegt Bas Haring. Weinig anders kan zo goed het zware licht maken. Lees verder

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

Loslaten wordt ondergewaardeerd, zeker op managementniveau. Maar loslaten is ruimte maken voor anderen, zegt Ralph Freelink. Dat zouden we vaker moeten doen. Lees verder

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

De BAS Group, bekend van MyCom en Dixons, slaagt erin om bricks en clicks succesvol te combineren. Dat maakt ze gamechanger van de dag. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X