Hiervoor dumpt Apple Google Maps

18 mei 2012  |   Philip Bueters  
3D

Het is nog een gerucht, maar Apple zou Google maps dumpen voor 3D-kaarten van C3 Technologies. De kaarten zien er verbluffend goed uit. Als Apple erin slaagt de technologie van dit bedrijf in het besturingssysteem voor iPad en iPhone op te nemen, zijn wij voor!

 

Het gerucht is niet helemaal zonder grond. Toen Apple de eerste iPhone in 2007 lanceerde, draaide die nog op Google Maps om zijn gebruikers de weg te wijzen. Maar sinds 2009 is het bezig het wiel zelf opnieuw uit te vinden/verbeteren. Daarvoor stelde het zijn eigen geo-afdeling samen. Na de aankoop van kaartsoftwaremaker Placebase volgde de overname van het Canadese 3D-bedrijfje, Poly9. Afgelopen herfst nam Apple vervolgens C3 Technologies over, een maker van 3D-kaarten die een product had dat er verbluffend goed en echt uitziet. Zie de video voor een indruk.
 

Google moet eruit

Het begint erop te lijken, dat Apple's Geo-Team een app klaar heeft, die aan de wensen voldoet. De 3D-kaarten komen geen moment te vroeg, als ze er in juni bij de lancering van iOS 6 opdraven. Eigenlijk waren ze al verwacht bij de vorige grote update van het mobiele besturingssysteem. De iPhone is immers lang niet meer de enige smartphone en ook de iPad krijgt langzaam maar zeker serieuze concurrenten, die meestal draaien onder Google's Android. Daarin zijn de Google maps en navigatie beter geïntegreerd, terwijl de kaartfunctie op de Apple bijvoorbeeld geen actieve navigatie à la TomTom toelaat. De hele wereld draait tegenwoordig rond locatiegebaseerde diensten, dus er is groot belang bij het beheersen van de wegwijzerij van begin tot eind. Apple wil daarom geen moment langer dan noodzakelijk afhankelijk blijven van het kaartmateriaal van zijn aartsrivaal.

Kans voor TomTom?

Over TomTom gesproken: een fraaie 3D-presentatie van de omgeving is één ding, voor de hardcore geografische informatie zal Apple het nog steeds van externe partijen moeten hebben. En daar kan TomTom van profiteren. Vorig jaar al voegde Apple een opmerkelijke paragraaf toe aan zijn kleine lettertjes, waarin een handvol copyright-alinea's van kaartenmakers. Waaronder TomTom voor in elk geval Canada en een trits Europese landen. Google is TomTom-dochter Tele Atlas al vanaf 2009 eruit aan het wippen, met dank aan de befaamde Streetview-auto's. 

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Simpele, praktische oplossingen hebben op lange termijn vaak rampzalige gevolgen. Wees daarom waakzaam op stompzinnige innovaties. Lees verder

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Plus: Dedact is Sprout Challenger van het Jaar, Desso overgenomen door Tarkett en Apple-ceo Tim Cook komt uit de kast. Lees verder

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Op showbizz wordt vaak neergekeken. Maar dat is lang niet altijd terecht, zegt Bas Haring. Weinig anders kan zo goed het zware licht maken. Lees verder

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

Loslaten wordt ondergewaardeerd, zeker op managementniveau. Maar loslaten is ruimte maken voor anderen, zegt Ralph Freelink. Dat zouden we vaker moeten doen. Lees verder

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

De BAS Group, bekend van MyCom en Dixons, slaagt erin om bricks en clicks succesvol te combineren. Dat maakt ze gamechanger van de dag. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X