Stimuleer commitment

29 mei 2012  |   Marjan Haselhoff  
Contract ondertekenen

Zou het niet geweldig zijn als medewerkers zich binden aan je organisatie? Waardoor ze veel beter samenwerken en goede resultaten halen? Podiumauteur Marjan Haselhoff vertelt hoe je dat bewerkstelligt.

Veel organisaties houden zich bezig met het thema verbinden. Ze willen niets liever dan dat hun leidinggevenden en werknemers zich maximaal aan elkaar en aan de organisatie binden. Waarom? Omdat verbinden in veel gevallen de sleutel is tot een bezielde organisatie; een organisatie waar je graag werkt, waar mensen centraal staan en aandacht krijgen zich volledig te ontwikkelen. Toch vinden veel organisaties het lastig medewerkers werkelijk te (ver)binden. Hoe komt dat?

Verbinden betekent het van binnenuit ‘ja’ zeggen tegen iets of iemand. Dit kan alleen als je weet wat je belangrijk vindt in je werk. Als je weet wie je bent en wat je drijfveren zijn (de motor achter je gedrag). Is dit helder? Dan kun je onderzoeken of dit ook aansluit bij de organisatie waar jij werkt. Is dat het geval, dan kun je werkelijk verantwoordelijkheid nemen voor je baan en je verbinden met de organisatie. Alles klopt dan; je zult je werk met plezier doen, je haalt je resultaten en voelt je vrij in de keuzes die je maakt. Sluiten je drijfveren niet aan bij de organisatie, dan wordt het tijd je af te vragen of je huidige baan en/of organisatie nog wel bij je past.

Drijfveren ontdekken

De meeste mensen vinden het moeilijk helder te krijgen wat hun drijfveren zijn. We zijn niet gewend om hier over na te denken. We worden ook niet door anderen uitgedaagd hier mee bezig te zijn. We realiseren ons domweg niet voldoende dat innerlijke drijfveren cruciaal zijn voor het succesvol zijn in ons werk. Misschien realiseren we het ons wel, maar hebben we niet het lef om die drijfveren te achterhalen. Drijfveren helder krijgen kan namelijk eng zijn. Want wat kom je tegen? Wie weet kom je er wel achter dat je helemaal niet op de goede plek zit. Dat je eigenlijk een heel andere functie ambieert, dat jij je misschien wel moet omscholen en/of een baan krijgt die minder geld oplevert.

Al deze barrières (gedachtes die jij jezelf onbewust oplegt) zul je moeten slechten. Uiteindelijk gaat het over verantwoordelijkheid nemen voor keuzes die aansluiten bij wie je werkelijk bent. En consequenties van die keuzes aanvaarden. Dat laatste vinden velen erg moeilijk. Omdat ze snel vervallen in; wat als er dit gebeurt en wat als er dat gebeurt. De ene na de andere ‘mits en maar’ zorgt er voor dat je verlamd raakt in het maken van keuzes die je werkelijk wilt. Je blijft hangen in de baan waarin je zit en komt klagend de dag door (in het ergste geval).

Verbinden met je team

Heb je ontdekt dat jouw drijfveren goed aansluiten bij je werk? Heb je bewust ‘ja’ gezegd tegen jouw baan? Dan is het zaak je werkelijk te gaan verbinden met de mensen in je team. Met als doel de ander te helpen in het binden aan jou en de organisatie. Ook in dit proces zijn enkele barrières te overwinnen.

Je verbinden met anderen, om te achterhalen wat anderen beweegt, betekent dat je luistert. Je maakt echt contact met de ander. Dit wordt vaak empathisch zijn genoemd. Je eigen belangen zet je opzij; je laat je niet leiden door je ego. Dat laatste is voor velen een grote kwelling. Voordat je het weet ben je alleen maar met jezelf bezig en luister je niet meer echt. Bedenk maar eens, dat wanneer je in gesprek bent, je in een split second gedachtes kunt hebben als; ‘wat als die ander een andere baan wil, stel dat die ander niet blij is met dingen die ik doe’, of ‘ik moet er alles aan doen om die ander in mijn team te houden anders moet ik op zoek naar een ander’. Allemaal gedachtes die over jou gaan en niet over die ander. Ze leiden je ongelofelijk af van het werkelijk luisteren naar de ander.

Met aandacht luisteren is cruciaal om verbinding tot stand te brengen. Het is de kunst anderen te laten voelen dat het er niet toe doet wat ze zeggen. Zorg dat ze er mogen zijn, dat ze zich gehoord en gewaardeerd voelen. Dat ze merken dat jij als manager werkelijk belangstelling hebt in hun drijfveren, maar ook in hun angsten (die hen saboteren in het zijn wie ze werkelijk willen zijn). Uiteindelijk kun je als manager alleen het proces faciliteren. Je luistert en hebt aandacht. En tegelijkertijd besef je dat jouw medewerkers uiteindelijk zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen keuzes. Het is jouw taak mensen op deze verantwoordelijkheid te wijzen. Ook zij zullen innerlijk ‘ja’ moeten zeggen tegen hun eigen baan. Een mooie taak voor jou als manager je mensen bewust te maken dat ze zich vanuit vrijheid kunnen binden.

Stappenplan

Het stappenplan om jezelf en je medewerkers effectief verbinden:

  1. Zorg eerst dat jijzelf maximaal verbonden bent met je baan en/of organisatie. Hoe? Weet wat je drijfveren zijn. Achterhaal waar jij je bed voor uitkomt. Onderzoek of deze drijfveren passen bij je werk.
  2. Help de innerlijke drijfveren van je medewerkers achterhalen. Hoe? Wees empathisch; luister en richt je aandacht op de ander.
  3. Zet je ego opzij. Onderzoek welke gedachtes over jou gaan en welke alleen gericht zijn op het willen begrijpen van de ander.
  4. Parkeer je eigen zelfzuchtige gedachtes die er niet toe doen. Accepteer ze, maar geef ze geen aandacht. Ga met je aandacht naar de ander en verbind jezelf.

Eerdere bijdragen:


Over de auteur:
Podiumauteur Marjan Haselhoff van Buro Kracht helpt leidinggevenden om met minder moeite meer uit hun werk te halen. Deze tekst is afkomstig uit haar gratis eBook ‘In 12 oefeningen effectief leren managen’. Dit gratis ebook ontvangen? Kijk dan op Buro Kracht.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
6 tips voor een motiverende eindejaarsspeech

6 tips voor een motiverende eindejaarsspeech

2015 nadert en daarmee ook de speeches om medewerkers te motiveren. Hoe dat je dat? 6 tips, feiten en inspirerende voorbeelden op rij. Lees verder

De 13 grootste familievetes in het bedrijfsleven ooit

De 13 grootste familievetes in het bedrijfsleven ooit

Van je familie moet je het hebben. Maar met je familie in zaken gaan? Niet altijd een goed idee. De 13 meest spraakmakende voorbeelden. Lees verder

Bob heeft het moeilijk met geïmproviseerd behoudbeleid

Bob heeft het moeilijk met geïmproviseerd behoudbeleid

Bob is directeur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Dit keer heeft hij het moeilijk met een stukje behoudbeleid. Lees verder

Wat je ook doet, zet geen 'leiderschap' in je CV

Wat je ook doet, zet geen 'leiderschap' in je CV

In 2014 kreeg je vooral een nieuwe baan als je over technische vaardigheden beschikte. Dit waren de 25 meest gewilde vaardigheden. Lees verder

6 Nederlandse ceo's die in 2014 het veld hebben geruimd

6 Nederlandse ceo's die in 2014 het veld hebben geruimd

Ook 2014 was weer een jaar waarin veel topmanagers sneuvelden. Dit zijn de opvallendste ontslagen. Lees verder

Airbnb speelt voor fiscus; Uber bereikt mijlpaal aantal ritten

Airbnb speelt voor fiscus; Uber bereikt mijlpaal aantal ritten

Plus: Philips stelt eisen aan koper Lumileds, AutoRai weer in trek bij importeurs en oud-voetballer Arie Haan schrijft managementboek. Lees verder

Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Tesla, Apple, Google: allemaal zweren ze bij Scrum, een methode die bedrijven belooft 2 keer zoveel te doen in de helft van de tijd. Lees verder

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Managementboeken komen en gaan, maar de populariteit van Covey zal altijd blijven bestaan? De 15 best verkochte boeken van 2014. Lees verder

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De consument geeft (eindelijk) weer geld uit. En dat betekent groei voor winkeliers. Toch zal 2015 niet voor iedereen even leuk worden. Lees verder

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb en Uber ontgroeiden dit jaar het stadium veelbelovend, maar wie had de meeste impact in 2014? Een vergelijkend warenonderzoek. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X