Stimuleer commitment

29 mei 2012  |   Marjan Haselhoff  
Contract ondertekenen

Zou het niet geweldig zijn als medewerkers zich binden aan je organisatie? Waardoor ze veel beter samenwerken en goede resultaten halen? Podiumauteur Marjan Haselhoff vertelt hoe je dat bewerkstelligt.

Veel organisaties houden zich bezig met het thema verbinden. Ze willen niets liever dan dat hun leidinggevenden en werknemers zich maximaal aan elkaar en aan de organisatie binden. Waarom? Omdat verbinden in veel gevallen de sleutel is tot een bezielde organisatie; een organisatie waar je graag werkt, waar mensen centraal staan en aandacht krijgen zich volledig te ontwikkelen. Toch vinden veel organisaties het lastig medewerkers werkelijk te (ver)binden. Hoe komt dat?

Verbinden betekent het van binnenuit ‘ja’ zeggen tegen iets of iemand. Dit kan alleen als je weet wat je belangrijk vindt in je werk. Als je weet wie je bent en wat je drijfveren zijn (de motor achter je gedrag). Is dit helder? Dan kun je onderzoeken of dit ook aansluit bij de organisatie waar jij werkt. Is dat het geval, dan kun je werkelijk verantwoordelijkheid nemen voor je baan en je verbinden met de organisatie. Alles klopt dan; je zult je werk met plezier doen, je haalt je resultaten en voelt je vrij in de keuzes die je maakt. Sluiten je drijfveren niet aan bij de organisatie, dan wordt het tijd je af te vragen of je huidige baan en/of organisatie nog wel bij je past.

Drijfveren ontdekken

De meeste mensen vinden het moeilijk helder te krijgen wat hun drijfveren zijn. We zijn niet gewend om hier over na te denken. We worden ook niet door anderen uitgedaagd hier mee bezig te zijn. We realiseren ons domweg niet voldoende dat innerlijke drijfveren cruciaal zijn voor het succesvol zijn in ons werk. Misschien realiseren we het ons wel, maar hebben we niet het lef om die drijfveren te achterhalen. Drijfveren helder krijgen kan namelijk eng zijn. Want wat kom je tegen? Wie weet kom je er wel achter dat je helemaal niet op de goede plek zit. Dat je eigenlijk een heel andere functie ambieert, dat jij je misschien wel moet omscholen en/of een baan krijgt die minder geld oplevert.

Al deze barrières (gedachtes die jij jezelf onbewust oplegt) zul je moeten slechten. Uiteindelijk gaat het over verantwoordelijkheid nemen voor keuzes die aansluiten bij wie je werkelijk bent. En consequenties van die keuzes aanvaarden. Dat laatste vinden velen erg moeilijk. Omdat ze snel vervallen in; wat als er dit gebeurt en wat als er dat gebeurt. De ene na de andere ‘mits en maar’ zorgt er voor dat je verlamd raakt in het maken van keuzes die je werkelijk wilt. Je blijft hangen in de baan waarin je zit en komt klagend de dag door (in het ergste geval).

Verbinden met je team

Heb je ontdekt dat jouw drijfveren goed aansluiten bij je werk? Heb je bewust ‘ja’ gezegd tegen jouw baan? Dan is het zaak je werkelijk te gaan verbinden met de mensen in je team. Met als doel de ander te helpen in het binden aan jou en de organisatie. Ook in dit proces zijn enkele barrières te overwinnen.

Je verbinden met anderen, om te achterhalen wat anderen beweegt, betekent dat je luistert. Je maakt echt contact met de ander. Dit wordt vaak empathisch zijn genoemd. Je eigen belangen zet je opzij; je laat je niet leiden door je ego. Dat laatste is voor velen een grote kwelling. Voordat je het weet ben je alleen maar met jezelf bezig en luister je niet meer echt. Bedenk maar eens, dat wanneer je in gesprek bent, je in een split second gedachtes kunt hebben als; ‘wat als die ander een andere baan wil, stel dat die ander niet blij is met dingen die ik doe’, of ‘ik moet er alles aan doen om die ander in mijn team te houden anders moet ik op zoek naar een ander’. Allemaal gedachtes die over jou gaan en niet over die ander. Ze leiden je ongelofelijk af van het werkelijk luisteren naar de ander.

Met aandacht luisteren is cruciaal om verbinding tot stand te brengen. Het is de kunst anderen te laten voelen dat het er niet toe doet wat ze zeggen. Zorg dat ze er mogen zijn, dat ze zich gehoord en gewaardeerd voelen. Dat ze merken dat jij als manager werkelijk belangstelling hebt in hun drijfveren, maar ook in hun angsten (die hen saboteren in het zijn wie ze werkelijk willen zijn). Uiteindelijk kun je als manager alleen het proces faciliteren. Je luistert en hebt aandacht. En tegelijkertijd besef je dat jouw medewerkers uiteindelijk zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen keuzes. Het is jouw taak mensen op deze verantwoordelijkheid te wijzen. Ook zij zullen innerlijk ‘ja’ moeten zeggen tegen hun eigen baan. Een mooie taak voor jou als manager je mensen bewust te maken dat ze zich vanuit vrijheid kunnen binden.

Stappenplan

Het stappenplan om jezelf en je medewerkers effectief verbinden:

  1. Zorg eerst dat jijzelf maximaal verbonden bent met je baan en/of organisatie. Hoe? Weet wat je drijfveren zijn. Achterhaal waar jij je bed voor uitkomt. Onderzoek of deze drijfveren passen bij je werk.
  2. Help de innerlijke drijfveren van je medewerkers achterhalen. Hoe? Wees empathisch; luister en richt je aandacht op de ander.
  3. Zet je ego opzij. Onderzoek welke gedachtes over jou gaan en welke alleen gericht zijn op het willen begrijpen van de ander.
  4. Parkeer je eigen zelfzuchtige gedachtes die er niet toe doen. Accepteer ze, maar geef ze geen aandacht. Ga met je aandacht naar de ander en verbind jezelf.

Eerdere bijdragen:


Over de auteur:
Podiumauteur Marjan Haselhoff van Buro Kracht helpt leidinggevenden om met minder moeite meer uit hun werk te halen. Deze tekst is afkomstig uit haar gratis eBook ‘In 12 oefeningen effectief leren managen’. Dit gratis ebook ontvangen? Kijk dan op Buro Kracht.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

De vraag naar mindfulness-workshops binnen organisaties groeit. 5 tips om het principe toe te passen tijdens werktijd.  Lees verder

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

Plus: Unilever-Goudhaan naar Indonesië, geen vervolging ABN Amro om Vestia en hoe gaat het eigenlijk met Uber? Lees verder

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

De traditionele adoptiecurve maakt plaats voor de haaienvin, zegt Paul Nunes. 'Heel lang plat, dan recht naar het plafond.' Lees verder

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer zoekt hij naar manieren om zijn verhaal te vertellen. Lees verder

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Fastned wil met snellaadstations de markt voor elektrisch rijden openbreken. De volgende etappe: omzet draaien. Lees verder

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Welke pioniers veranderen de regels van het spel? Dit zijn de 50 genomineerden voor MT's uitverkiezing van GameChanger 2014. Lees verder

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Plus: Oud-ceo Landsbanki in de cel, 'uitzendbureaus schenden privacyrechten' en winnaars Onweerstaanbaar Leiderschap. Lees verder

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

TravelBird kreeg een miljoeneninjectie van de Duitse Samwer-broers. Nu wil de Amsterdamse reissite zijn vleugels nog verder uitslaan. Lees verder

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

Welke producten passen bij the internet of things? Nieuw onderzoek van Nielsen laat zien wat consumenten willen. Lees verder

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

Ex-Heineken's Marc Bolland werkt al 8 jaar aan de top in Engeland. Hoe probeert hij met Marks & Spencer het verschil te maken? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X