Stimuleer commitment

29 mei 2012  |   Marjan Haselhoff  
Contract ondertekenen

Zou het niet geweldig zijn als medewerkers zich binden aan je organisatie? Waardoor ze veel beter samenwerken en goede resultaten halen? Podiumauteur Marjan Haselhoff vertelt hoe je dat bewerkstelligt.

Veel organisaties houden zich bezig met het thema verbinden. Ze willen niets liever dan dat hun leidinggevenden en werknemers zich maximaal aan elkaar en aan de organisatie binden. Waarom? Omdat verbinden in veel gevallen de sleutel is tot een bezielde organisatie; een organisatie waar je graag werkt, waar mensen centraal staan en aandacht krijgen zich volledig te ontwikkelen. Toch vinden veel organisaties het lastig medewerkers werkelijk te (ver)binden. Hoe komt dat?

Verbinden betekent het van binnenuit ‘ja’ zeggen tegen iets of iemand. Dit kan alleen als je weet wat je belangrijk vindt in je werk. Als je weet wie je bent en wat je drijfveren zijn (de motor achter je gedrag). Is dit helder? Dan kun je onderzoeken of dit ook aansluit bij de organisatie waar jij werkt. Is dat het geval, dan kun je werkelijk verantwoordelijkheid nemen voor je baan en je verbinden met de organisatie. Alles klopt dan; je zult je werk met plezier doen, je haalt je resultaten en voelt je vrij in de keuzes die je maakt. Sluiten je drijfveren niet aan bij de organisatie, dan wordt het tijd je af te vragen of je huidige baan en/of organisatie nog wel bij je past.

Drijfveren ontdekken

De meeste mensen vinden het moeilijk helder te krijgen wat hun drijfveren zijn. We zijn niet gewend om hier over na te denken. We worden ook niet door anderen uitgedaagd hier mee bezig te zijn. We realiseren ons domweg niet voldoende dat innerlijke drijfveren cruciaal zijn voor het succesvol zijn in ons werk. Misschien realiseren we het ons wel, maar hebben we niet het lef om die drijfveren te achterhalen. Drijfveren helder krijgen kan namelijk eng zijn. Want wat kom je tegen? Wie weet kom je er wel achter dat je helemaal niet op de goede plek zit. Dat je eigenlijk een heel andere functie ambieert, dat jij je misschien wel moet omscholen en/of een baan krijgt die minder geld oplevert.

Al deze barrières (gedachtes die jij jezelf onbewust oplegt) zul je moeten slechten. Uiteindelijk gaat het over verantwoordelijkheid nemen voor keuzes die aansluiten bij wie je werkelijk bent. En consequenties van die keuzes aanvaarden. Dat laatste vinden velen erg moeilijk. Omdat ze snel vervallen in; wat als er dit gebeurt en wat als er dat gebeurt. De ene na de andere ‘mits en maar’ zorgt er voor dat je verlamd raakt in het maken van keuzes die je werkelijk wilt. Je blijft hangen in de baan waarin je zit en komt klagend de dag door (in het ergste geval).

Verbinden met je team

Heb je ontdekt dat jouw drijfveren goed aansluiten bij je werk? Heb je bewust ‘ja’ gezegd tegen jouw baan? Dan is het zaak je werkelijk te gaan verbinden met de mensen in je team. Met als doel de ander te helpen in het binden aan jou en de organisatie. Ook in dit proces zijn enkele barrières te overwinnen.

Je verbinden met anderen, om te achterhalen wat anderen beweegt, betekent dat je luistert. Je maakt echt contact met de ander. Dit wordt vaak empathisch zijn genoemd. Je eigen belangen zet je opzij; je laat je niet leiden door je ego. Dat laatste is voor velen een grote kwelling. Voordat je het weet ben je alleen maar met jezelf bezig en luister je niet meer echt. Bedenk maar eens, dat wanneer je in gesprek bent, je in een split second gedachtes kunt hebben als; ‘wat als die ander een andere baan wil, stel dat die ander niet blij is met dingen die ik doe’, of ‘ik moet er alles aan doen om die ander in mijn team te houden anders moet ik op zoek naar een ander’. Allemaal gedachtes die over jou gaan en niet over die ander. Ze leiden je ongelofelijk af van het werkelijk luisteren naar de ander.

Met aandacht luisteren is cruciaal om verbinding tot stand te brengen. Het is de kunst anderen te laten voelen dat het er niet toe doet wat ze zeggen. Zorg dat ze er mogen zijn, dat ze zich gehoord en gewaardeerd voelen. Dat ze merken dat jij als manager werkelijk belangstelling hebt in hun drijfveren, maar ook in hun angsten (die hen saboteren in het zijn wie ze werkelijk willen zijn). Uiteindelijk kun je als manager alleen het proces faciliteren. Je luistert en hebt aandacht. En tegelijkertijd besef je dat jouw medewerkers uiteindelijk zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen keuzes. Het is jouw taak mensen op deze verantwoordelijkheid te wijzen. Ook zij zullen innerlijk ‘ja’ moeten zeggen tegen hun eigen baan. Een mooie taak voor jou als manager je mensen bewust te maken dat ze zich vanuit vrijheid kunnen binden.

Stappenplan

Het stappenplan om jezelf en je medewerkers effectief verbinden:

  1. Zorg eerst dat jijzelf maximaal verbonden bent met je baan en/of organisatie. Hoe? Weet wat je drijfveren zijn. Achterhaal waar jij je bed voor uitkomt. Onderzoek of deze drijfveren passen bij je werk.
  2. Help de innerlijke drijfveren van je medewerkers achterhalen. Hoe? Wees empathisch; luister en richt je aandacht op de ander.
  3. Zet je ego opzij. Onderzoek welke gedachtes over jou gaan en welke alleen gericht zijn op het willen begrijpen van de ander.
  4. Parkeer je eigen zelfzuchtige gedachtes die er niet toe doen. Accepteer ze, maar geef ze geen aandacht. Ga met je aandacht naar de ander en verbind jezelf.

Eerdere bijdragen:


Over de auteur:
Podiumauteur Marjan Haselhoff van Buro Kracht helpt leidinggevenden om met minder moeite meer uit hun werk te halen. Deze tekst is afkomstig uit haar gratis eBook ‘In 12 oefeningen effectief leren managen’. Dit gratis ebook ontvangen? Kijk dan op Buro Kracht.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom adviezen niet helpen om gelukkig te worden

Waarom adviezen niet helpen om gelukkig te worden

Goedbedoelde adviezen helpen niemand aan een gelukkiger leven. Reflectie en acceptatie, dat is wat telt. Lees verder

8 wetenschappelijk bewezen tips om je geheugen te trainen

8 wetenschappelijk bewezen tips om je geheugen te trainen

De concurrentie voor blijven? Acht wetenschappelijk bewezen tips om het brein fit te houden en je geheugen te trainen. Lees verder

Dominique Haijtema: belonen en straffen slaat nergens op

Dominique Haijtema: belonen en straffen slaat nergens op

De Oudduitse herder van Dominique Haijtema leert haar een lesje over natuurlijk gezag en gewenst gedrag. Lees verder

Komt de belofte van betalen met je mobiel eindelijk uit?

Komt de belofte van betalen met je mobiel eindelijk uit?

Welkom bij de mobiele betaaldans: zelfs Apple zou van je telefoon een portemonnee willen maken. Maar wil de consument het ook? Lees verder

'NFC hoeft helemaal niet door te breken'

'NFC hoeft helemaal niet door te breken'

Een virtuele portemonnee moet meer kunnen dan betalen alleen, zegt Pascal Spelier. 'Banken moeten zelf de behoefte creëren.' Lees verder

Tesla ruikt kansen in China; Blackberry valt terug op Bold

Tesla ruikt kansen in China; Blackberry valt terug op Bold

Plus: Megadeals in Pharma, Free Record Shop opnieuw failliet en Roel Louwhoff nieuwe coo ING. Lees verder

3 vragen aan Endemol-directeur Laurens Drillich

3 vragen aan Endemol-directeur Laurens Drillich

Laurens Drillich, algemeen directeur Endemol Nederland Mediagroep, over online bingo, televisiebudgetten en online distributie. Lees verder

Daan de Reiziger heeft nog een lange weg te gaan

Daan de Reiziger heeft nog een lange weg te gaan

Daan de Reiziger is liefhebber van niet gemaakte kilometers. Dit keer wordt hij na zijn dagelijkse fietstocht beschimpt door een collega. Lees verder

'KPMG fraudeerde bewust'; Netflix verhoogt prijzen; Antoon Swinkels overleden

'KPMG fraudeerde bewust'; Netflix verhoogt prijzen; Antoon Swinkels overleden

Plus: Duitse cybercriminelen in Nederland, nieuwe ceo Ford bekend en Jack 'Twitter' Dorsey twijfelt over Square. Lees verder

De 2 zakenvrouwen uit het Midden-Oosten die je moet kennen

De 2 zakenvrouwen uit het Midden-Oosten die je moet kennen

Dit zijn Hind Hobeika en May Habib, twee onderneemsters uit het Midden-Oosten die de Arabische bedrijven-lente vormgeven. Lees verder

 
Volg MT op Facebook

X