Boomers en Gen Y tegen de rest

27 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
Generaties! Werk in uitvoering - Aart Bontekoning

Klagen over andere generaties is zo oud als de weg naar Rome. Maar in de werksfeer kan een generatiekloof verstikkend werken.

Aart Bontekoning pleit in zijn nieuwe boek Generaties! Werk in uitvoering voor wederzijds begrip.

Organisatiepsycholoog Bontekoning is, getuige de achterflap, de enige in de wereld die gepromoveerd is op het onderwerp generaties in organisaties. Met bijna twintig jaar praktijkervaring als organisatiepsycholoog en meer dan tien jaar wetenschappelijke ervaring geldt hij als de generatie-expert van Nederland.

Vier werkende generaties

GERECENSEERD:
Generaties! Werk in uitvoering
Aart Bontekoning
(Mediawerf, 153 blz.)

Bontekoning stelt dat er ongeveer elke 15 jaar een nieuwe generatie ontstaat. De Nederlandse werkende bevolking bestaat daarom op dit moment grofweg uit vier generaties. Dit zijn:

  • De protestgeneratie (1940-1955)
  • Generatie X (1955-1970)
  • De pragmatische generatie (1970-1985)
  • Generatie Y (1985-2000)

De sceptische lezer denkt natuurlijk meteen: dit is een willekeurige indeling, je kunt niet zomaar een cesuur aanbrengen in bijvoorbeeld 1955. Om duidelijk te maken dat het echt mogelijk en vooral zinvol is zo'n indeling te maken, neemt Bontekoning de generaties uitgebreid onder de loep. En inderdaad, hij weet redelijk helder te maken dat er een verschil is tussen mensen geboren in de protestgeneratie en generatie X.

Dat die verschillen er zijn is volgens Bontekoning helemaal niet erg. Sterker nog, de verschillen zijn noodzakelijk om organisaties - van bedrijven, politieke partijen en de overheid tot sportverenigingen - zichzelf te laten vernieuwen.

Boomers klikken met gen Y, maar niet met hun kinderen

Het wordt een probleem als de communicatie en het wederzijds begrip tussen generaties stagneert. Het meest sprekende voorbeeld dat Bontekoning signaleert is een mismatch tussen de protestgeneratie en 'hun kinderen', de pragmatische generatie. Sinds de jaren negentig is hij het als organisatiepsycholoog veelvuldig tegengekomen. Jongeren die zich, tegen hun wil, aanpassen aan de heersende gewoontes binnen organisaties en gedemotiveerd raken. Ouderen die zich ergeren aan die jongeren die de ruimte die ze geboden wordt niet grijpen.

Dit terwijl de babyboomers het juist opvallend goed kunnen vinden met generatie Y. Volgens Bontekoning is er zelfs sprake van een 'click'. "De senioren herkennen in generatie Y de onwil die ze in hun eigen juniorfase ook hadden om zich aan te passen aan de bestaande bedrijfsculturen. Met de toevoeging dat de X-ers en de pragmaten dat in hun ogen wel hebben gedaan. Y-junioren zijn het daarmee eens." De ouderen en de jongeren tegen de rest, zeg maar.

Alles door de generatiebril

Als expert heeft Bontekoning wel de neiging om alles door de generatiebril te bekijken. Als twee oudere collega's uit de stille generatie (1925-1940) verwikkeld zijn in een koude oorlog, is dat een voor die generatie typische manier van omgaan met meningsverschillen. En als in een groepje van mensen uit verschillende generaties de werkenergie wegloopt, komt dat door wederzijds onbegrip tussen generaties. Maar dat is natuurlijk een simplificatie van de werkelijkheid. Ook generatie Y'ers kunnen besluiten om een openlijk conflict uit de weg te gaan. En is de voornaamste bron van slecht samenwerken niet bijna altijd gelegen in botsende karakters?

Zo gaat de schrijver ook niet echt in op het ontstaan van de verschillen tussen mensen van verschillende generaties. Hij somt elk hoofdstuk netjes op wat er in een bepaald tijdsvak is gebeurd - Kennedy werd president, Nederland kampte met grote werkloosheid, Bill Clinton overleefde een impeachment-procedure. Maar hoe deze gebeurtenissen generaties mensen zouden vormen, maakt hij niet echt duidelijk.

"Hee, dat klinkt bekend"

Desondanks hebben we na lezing van dit boek toch een beter beeld van de verschillen tussen generaties. Bontekoning weet regelmatig het gevoel "hee, dat klinkt bekend", op te roepen. En zo slaagt hij er toch in om duidelijk te maken dat we ons bewust moeten zijn van die verschillen.

Lees ook:

Eerdere boekrecensies:

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Zo ziet de nieuwe campus van Apple eruit vanuit een drone

Zo ziet de nieuwe campus van Apple eruit vanuit een drone

De nieuwe, 5 miljard dollar kostende, Appe-campus is bijna klaar. Zo ziet het er nu uit. Lees verder

New York Times: Amsterdam hét alternatief voor Londen, maar bonusplafond verpest kansen

New York Times: Amsterdam hét alternatief voor Londen, maar bonusplafond verpest kansen

Amsterdam is het meest voor de hand liggende alternatief voor Londen als het aan financiële instellingen ligt. Er is alleen een grote maar: het bonusplafond voor bankiers. Lees verder

Wanneer bereikt de geek nou eens de Raad van Bestuur?

Wanneer bereikt de geek nou eens de Raad van Bestuur?

Ieder bedrijf verandert in een digitaal databedrijf. Maar waarom zitten er dan in zo weinig raden van bestuur mensen met tech-kennis? Lees verder

Bob introduceert een nieuw IT-systeem

Bob introduceert een nieuw IT-systeem

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 218 gaat - eindelijk - het nieuwe IT-systeem live. Lees verder

Gamification op het slagveld; de kracht van een spelletje

Gamification op het slagveld; de kracht van een spelletje

Om op speelse wijze je medewerkers verder te ontwikkelen of door middel van een spel tot hogere resultaten te stuwen is niet nieuw. Lees verder

Leren van Wehkamp: zo zet je influencers effectief in

Leren van Wehkamp: zo zet je influencers effectief in

Een eigen YouTube kanaal en een reeks invloedrijke vloggers; de metamorfose van Wehkamp van webshop naar inspiratieplatform, zorgde voor 300 procent meer traffic. Wat kunnen B2B-bedrijven leren van het succesverhaal van Wehkamp? Lees verder

Slijterijketen Mitra op de fles; werkgeversorganisaties: straf de Britten niet af

Slijterijketen Mitra op de fles; werkgeversorganisaties: straf de Britten niet af

Plus: Geen doorstart Scheer & Foppen, IMF: Deutsche bank grootste gevaar banken en de IJslandse voetbalshirts zijn een doorslaand succes. Lees verder

7 gouden tips van ervaren managers om met een gerust hart op vakantie te kunnen

7 gouden tips van ervaren managers om met een gerust hart op vakantie te kunnen

Zorgeloos op vakantie gaan blijft een uitdaging, zeker voor managers. 7 ervaren leiders delen hun tip om de boel in de vakantie de boel te laten zijn. Lees verder

Flixbus gaat voor Brexin: nieuwe buslijnen naar Londen dankzij overname Megabus

Flixbus gaat voor Brexin: nieuwe buslijnen naar Londen dankzij overname Megabus

Met de overname van Megabus breidt Flixbus de buslijnen ook uit naar Londen, ook na de Brexit. Zo groeit de ov-disruptor verder in Europa. Lees verder

De leiderschapslessen van een WK-winnende honkbalcoach

De leiderschapslessen van een WK-winnende honkbalcoach

Brian Farley was de eerste ooit die een Europees team wereldkampioen maakte. Nu leert hij leiders in het bedrijfsleven net zo effectief te worden. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X