Boomers en Gen Y tegen de rest

27 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
Generaties! Werk in uitvoering - Aart Bontekoning

Klagen over andere generaties is zo oud als de weg naar Rome. Maar in de werksfeer kan een generatiekloof verstikkend werken.

Aart Bontekoning pleit in zijn nieuwe boek Generaties! Werk in uitvoering voor wederzijds begrip.

Organisatiepsycholoog Bontekoning is, getuige de achterflap, de enige in de wereld die gepromoveerd is op het onderwerp generaties in organisaties. Met bijna twintig jaar praktijkervaring als organisatiepsycholoog en meer dan tien jaar wetenschappelijke ervaring geldt hij als de generatie-expert van Nederland.

Vier werkende generaties

GERECENSEERD:
Generaties! Werk in uitvoering
Aart Bontekoning
(Mediawerf, 153 blz.)

Bontekoning stelt dat er ongeveer elke 15 jaar een nieuwe generatie ontstaat. De Nederlandse werkende bevolking bestaat daarom op dit moment grofweg uit vier generaties. Dit zijn:

  • De protestgeneratie (1940-1955)
  • Generatie X (1955-1970)
  • De pragmatische generatie (1970-1985)
  • Generatie Y (1985-2000)

De sceptische lezer denkt natuurlijk meteen: dit is een willekeurige indeling, je kunt niet zomaar een cesuur aanbrengen in bijvoorbeeld 1955. Om duidelijk te maken dat het echt mogelijk en vooral zinvol is zo'n indeling te maken, neemt Bontekoning de generaties uitgebreid onder de loep. En inderdaad, hij weet redelijk helder te maken dat er een verschil is tussen mensen geboren in de protestgeneratie en generatie X.

Dat die verschillen er zijn is volgens Bontekoning helemaal niet erg. Sterker nog, de verschillen zijn noodzakelijk om organisaties - van bedrijven, politieke partijen en de overheid tot sportverenigingen - zichzelf te laten vernieuwen.

Boomers klikken met gen Y, maar niet met hun kinderen

Het wordt een probleem als de communicatie en het wederzijds begrip tussen generaties stagneert. Het meest sprekende voorbeeld dat Bontekoning signaleert is een mismatch tussen de protestgeneratie en 'hun kinderen', de pragmatische generatie. Sinds de jaren negentig is hij het als organisatiepsycholoog veelvuldig tegengekomen. Jongeren die zich, tegen hun wil, aanpassen aan de heersende gewoontes binnen organisaties en gedemotiveerd raken. Ouderen die zich ergeren aan die jongeren die de ruimte die ze geboden wordt niet grijpen.

Dit terwijl de babyboomers het juist opvallend goed kunnen vinden met generatie Y. Volgens Bontekoning is er zelfs sprake van een 'click'. "De senioren herkennen in generatie Y de onwil die ze in hun eigen juniorfase ook hadden om zich aan te passen aan de bestaande bedrijfsculturen. Met de toevoeging dat de X-ers en de pragmaten dat in hun ogen wel hebben gedaan. Y-junioren zijn het daarmee eens." De ouderen en de jongeren tegen de rest, zeg maar.

Alles door de generatiebril

Als expert heeft Bontekoning wel de neiging om alles door de generatiebril te bekijken. Als twee oudere collega's uit de stille generatie (1925-1940) verwikkeld zijn in een koude oorlog, is dat een voor die generatie typische manier van omgaan met meningsverschillen. En als in een groepje van mensen uit verschillende generaties de werkenergie wegloopt, komt dat door wederzijds onbegrip tussen generaties. Maar dat is natuurlijk een simplificatie van de werkelijkheid. Ook generatie Y'ers kunnen besluiten om een openlijk conflict uit de weg te gaan. En is de voornaamste bron van slecht samenwerken niet bijna altijd gelegen in botsende karakters?

Zo gaat de schrijver ook niet echt in op het ontstaan van de verschillen tussen mensen van verschillende generaties. Hij somt elk hoofdstuk netjes op wat er in een bepaald tijdsvak is gebeurd - Kennedy werd president, Nederland kampte met grote werkloosheid, Bill Clinton overleefde een impeachment-procedure. Maar hoe deze gebeurtenissen generaties mensen zouden vormen, maakt hij niet echt duidelijk.

"Hee, dat klinkt bekend"

Desondanks hebben we na lezing van dit boek toch een beter beeld van de verschillen tussen generaties. Bontekoning weet regelmatig het gevoel "hee, dat klinkt bekend", op te roepen. En zo slaagt hij er toch in om duidelijk te maken dat we ons bewust moeten zijn van die verschillen.

Lees ook:

Eerdere boekrecensies:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
BMW-ceo Nederland: 'Ons humeur mag niet onze klantvriendelijkheid bepalen'

BMW-ceo Nederland: 'Ons humeur mag niet onze klantvriendelijkheid bepalen'

Het gaat goed met BMW. Het Duitse automerk behaalt al 5 jaar op rij recordwinsten. En dan nu ook nog eens #5 in de MT500. Lees verder

Vijf succesvolle manieren om aandacht te trekken

Vijf succesvolle manieren om aandacht te trekken

Wie de aandacht van zijn publiek grijpt én vasthoudt, heeft goud in handen. Vijf tips op een rijtje. Lees verder

Dominique Haijtema: Is een Chief Reputation Officer een goed idee?

Dominique Haijtema: Is een Chief Reputation Officer een goed idee?

Goed reputatiemanagement is essentieel voor je imago én voor je toekomst als bedrijf, vindt hoofdredacteur Dominique Haijtema. Lees verder

NXP verkoopt onderdeel aan Chinezen; Duitse Imtech-baas bekent fraude

NXP verkoopt onderdeel aan Chinezen; Duitse Imtech-baas bekent fraude

Plus: Letse leasemaatschappij maakt bezwaar tegen schulddeal Spyker, Argos Oil fuseert en ABP wordt kritischer. Lees verder

Bob pusht de verkeerde managementgoeroe

Bob pusht de verkeerde managementgoeroe

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer pusht Bob de verkeerde managementgoeroe. Lees verder

Managers kiezen Shell als bedrijf met beste reputatie

Managers kiezen Shell als bedrijf met beste reputatie

Shell is het beste bedrijf van Nederland, vindt de MT-lezer. Ook opvallend: lof voor BMW, Microsoft, KLM en Triodos. Lees verder

Dit zijn de 50 beste bedrijven van Nederland

Dit zijn de 50 beste bedrijven van Nederland

Volgens de Nederlandse managers hebben deze 50 bedrijven de beste reputatie. Lees verder

MT500: Dit zijn de winnaars per criterium

MT500: Dit zijn de winnaars per criterium

De respondenten van de MT500 is gevraagd naar hun oordeel over drie criteria. Dit zijn de toppers op die gebieden. Lees verder

MT500: Dit zijn de winnaars per sector

MT500: Dit zijn de winnaars per sector

Zoek hier uw eigen sector en kijk welke bedrijven door uw collega's als beste in de branche worden gezien. Lees verder

V&D praat weer over loonsverlaging; Shell winnaar van MT500

V&D praat weer over loonsverlaging; Shell winnaar van MT500

Plus: Nike genoemd in Fifa-schandaal, NAM moet kosten flink verlagen en Sony ziet toekomst voor Blu-ray. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X