Frits van Eerd flikt het weer

27 apr 2012  |   Redactie MT  
Frits-van-Eerd MT500

Frits van Eerd is de beste bestuurder van Nederland. Voor het tweede jaar op rij lauweren lezers van Management Team de Jumbo-topman.

De MT500 2012 is uit



Bestel de MT500 gids online 

Jumbo is bezig met een razendsnelle expansie. In 2009 nam het bedrijf bijna 300 winkels van Super de Boer over, eind vorig jaar werd bekend dat Jumbo C1000 overneemt.

Vandaag meldt Van Eerd dat de supermarktformules Jumbo en C1000 worden samengebracht onder het Jumbo-merk. Ongeveer 300 C1000-winkels worden de komende jaren omgebouwd tot Jumbo-supers. Het totaal aantal Jumbo's groeit daarmee tot circa 600, met een marktaandeel van ongeveer 20 procent en een consumentenomzet van circa 7 miljard euro.

> Lees ook het interview waarin Van Eerd vertelt over zijn succesrecept

John de Mol op twee in MT500

De groei van de supers is indrukwekkend. Dat de Nederlandse manager Frits van Eerd zo sterk vindt verbaast daarom niet.

Naast Van Eerd, zien veel managers ook John de Mol als topbestuurder. Met dank aan zijn succes met kijkcijferkanon The Voice. De Mol eindigt in de MT500 als tweede, voor scheidend Akzo-topman Hans Weijers, Rabo-man Piet Moerland en Bol.com-baas Daniel Ropers.

De prangende vraag is: wat maakt deze ceo's zo goed? En welke internationale topmensen dienen onze managers tot voorbeeld? Vier experts geven hun mening. Blader door de slideshow hieronder voor de volledige top 10 van de MT500 en hun beoordeling.

De experts:

  • Hetty van Ee is algemeen ­directeur van ORMIT.
  • Hans van der Loo is publicist en partner van de Business Boost Group.
  • Margriet Guiver-Freeman is business mastercoach en ­bedrijfskundig verandermanager bij Guiver-Freeman.
  • Jeroen Smit schreef de ­bestsellers Het ­drama Ahold en De prooi.
1 van 9

02. John de Mol

John de Mols kijkcijferkanon The Voice of Holland staat vijf keer in de top 10 van best ­bekeken tv-programma’s in 2011. De Mol hanteert één simpele regel: “De kijker heeft altijd gelijk. Punt.”
Inmiddels is het concept aan meer dan 25 landen ­verkocht.

Hans van der Loo: “Eigenzinnigheid loont, tenminste als je die combineert met excellente prestaties. John de Mol lukt dat keer op keer. Tegen heersende management­modes in bemoeit hij zich met alle belangrijke details. Hij is geen koele kikker, maar toont (kinderlijke) blijdschap als hij weer eens scoort.”
Margriet Guiver: “Een echte ondernemer die bereid is risico’s te nemen. Hij durft harde beslissingen te nemen en geeft mensen vertrouwen.”

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
 
Volg MT op Facebook
X