De man achter de schuld van 1 miljard

27 apr 2012  |   Arjan Zweers  
Frits van eerd

De supermarktketen van Jumbo-topman Frits van Eerd groeit explosief. ‘Maar winst is geen drijfveer, het gaat om de klant’.

Een interview met de beste bestuurder van Nederland.

De MT500 2012 is uit



Bestel de MT500 gids online
Voor het tweede jaar op rij is hij door de lezers van MT verkozen tot de beste bestuurder van het land. Maar Frits van Eerd neemt de titel met gemengde ­gevoelens in ontvangst. “Ik voel me geen bestuurder”, zegt hij. “Als ik MT lees, zie ik mensen op wie ik niet wil lijken. Ik wil niet zo’n mannetje zijn dat hoog in een toren zit. Van zulke bestuurders heb ik een afkeer. Ik ben meer van het doen.”

Hij oogt fit met zijn 45 jaar, maar de wallen onder zijn ogen verraden het slaaptekort dat zijn functie met zich meedraagt. “Een bedrijf besturen kan alleen als je er continu ­middenin zit. Sinds dag 1 ben ik de spin in het web. Vijftien jaar geleden hadden we één winkel en ook daar stond ik ­ niet op kantoor, maar in de winkel. Dat is nog steeds zo."

Succesrecept van frietzakmodel

Het succesrecept van de boy wonder van de retail lijkt bedrieglijk simpel: een ontembare wil om te winnen, een heilig en rotsvast geloof in de formule waarin de klant het begin- en eindpunt is van alles gekoppeld aan een diep besef dat de mensen die in de winkel werken de sleutel tot het succes vormen. En dat het gaat om het doen, niet om het managen. “Ik sta ’s ­ochtends niet op om te besturen, maar om te ­ondernemen.”

We zien zijn opvattingen terug in de manier waarop hij Jumbo aanstuurt. 'Het frietzakmodel', zoals hij het zelf noemt. De frietzak staat voor een omgekeerde piramide. Bovenaan staan de mensen op de winkelvloer, want 'de klant is het ­belangrijkste'. "Daar is het hele bedrijf omheen gebouwd. De medewerker heeft direct contact met de klant en ons succes is dus afhankelijk van hem. Klanten willen een winkel die klopt, waar ze vriendelijk en deskundig geholpen worden. Meer is het niet. Ze komen echt niet terug omdat ik zo’n fijne vent ben, of de beste bestuurder of dat we zo’n doordachte strategie hebben.” Van Eerd gaat ver in zijn wil om de klant voor zich te winnen. “Zelfs als de klanttevredenheid volledig ten koste gaat van de winst, hebben we dat ervoor over. Dat is het verschil tussen mij en andere supermarktbazen. Winst is geen drijfveer, het gaat altijd om de klant.”

In wezen is Frits van Eerd dezelfde supermarktman die hij 15 jaar geleden ook al was, toen hij bij Jumbo begon. Hij is graag en veel op de winkelvloer en eist dat ook van zijn mensen. Voor sommigen is dat wennen. “We betrekken onze mensen heel sterk bij onze missie. Daar besteed ik veel tijd aan. Elke maandag komen de nieuwe medewerkers naar Veghel, waar ik ze vertel over de missie en de formule. Iedereen - ongeacht de functie - moet door onze eigen opleiding heen om de zeven dagelijkse zekerheden, de kracht van de formule, te begrijpen en te omarmen. Wie niet slaagt, krijgt geen contract. Het is cruciaal dat iedereen in de organisatie doordrongen is van die uitgangspunten. Wie die missie niet onderschrijft en niet de wil heeft om te winnen, die hoef ik hier niet.”

1 | 2 | 3 | volgende pagina »
Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wat te doen als Amazon daadwerkelijk naar Nederland komt?

Wat te doen als Amazon daadwerkelijk naar Nederland komt?

En weer gaan er geruchten dat Amazon.com officieel naar Nederland komt. Hoe kunnen bedrijven zich daar op voorbereiden? Lees verder

Zo vermenigvuldig je de creativiteit en intelligentie van je team

Zo vermenigvuldig je de creativiteit en intelligentie van je team

Veel talent en potentieel van medewerkers blijft onderbenut. Tot de manager gaat leidinggeven als 'multiplier'. Als wat? Lees verder

Hoe wordt Amsterdam Arena vanaf 2015 klimaatneutraal?

Hoe wordt Amsterdam Arena vanaf 2015 klimaatneutraal?

De Arena heeft de ambitie om in 2015 CO2-neutraal te zijn. Hoe maakt het Amsterdamse stadion deze ambitie waar? Lees verder

Ben jij een diminisher? Herken deze 3 symptomen

Ben jij een diminisher? Herken deze 3 symptomen

Veel managers weten méér uit hun mensen te halen, maar helaas zijn er ook veel die hen beknotten. Dit zijn de 3 symptomen. Lees verder

Winnen: 2 kaarten voor seminar 'Multipliers'

Winnen: 2 kaarten voor seminar 'Multipliers'

'Multipliers' maakt als leiderschapsconcept snel opmars. Alles ervan weten? Win dan 1 van de 2 vrijkaarten. Lees verder

Worden schoonmakers overbodig door robots?

Worden schoonmakers overbodig door robots?

Vebego volgt robotisering op de voet, zegt ceo Ronald Goedmakers. 'Wanneer maken robots onze mensen overbodig?' Lees verder

Boekhoorn naar de beurs; Spaanse hotelketen gaat concurrentie met Airbnb aan

Boekhoorn naar de beurs; Spaanse hotelketen gaat concurrentie met Airbnb aan

Plus: Alibaba-klant gewaardeerd op 601,45 dollar, 'nieuwe ontslagronde Microsoft' en Uber mag toch rijden in Duitsland. Lees verder

Waarom duurzaamheid loont

Waarom duurzaamheid loont

Het groenste jongetje van de klas blijkt ook het best verdienende. Ontdek hoe duurzaam ondernemen de financiële prestaties positieve beïnvloedt. Lees verder

Kabinet stelt 1 prioriteit: banengroei via mkb

Kabinet stelt 1 prioriteit: banengroei via mkb

Liefst 100.000 banen moeten er van het kabinet bijkomen. Hoe? Dit zijn de 4 sturingsmechanismes. Lees verder

Officier van justitie: 'Tegenspraak is rijden met een veiligheidsriem'

Officier van justitie: 'Tegenspraak is rijden met een veiligheidsriem'

Het OM en de politie zet tegenspraak in om tunnelvisie te voorkomen. Leerzaam voor bedrijven, zegt officier van justitie Chris van Dam. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X