De man achter de schuld van 1 miljard

27 apr 2012  |   Arjan Zweers  
Frits van eerd

De supermarktketen van Jumbo-topman Frits van Eerd groeit explosief. ‘Maar winst is geen drijfveer, het gaat om de klant’.

Een interview met de beste bestuurder van Nederland.

De MT500 2012 is uit



Bestel de MT500 gids online
Voor het tweede jaar op rij is hij door de lezers van MT verkozen tot de beste bestuurder van het land. Maar Frits van Eerd neemt de titel met gemengde ­gevoelens in ontvangst. “Ik voel me geen bestuurder”, zegt hij. “Als ik MT lees, zie ik mensen op wie ik niet wil lijken. Ik wil niet zo’n mannetje zijn dat hoog in een toren zit. Van zulke bestuurders heb ik een afkeer. Ik ben meer van het doen.”

Hij oogt fit met zijn 45 jaar, maar de wallen onder zijn ogen verraden het slaaptekort dat zijn functie met zich meedraagt. “Een bedrijf besturen kan alleen als je er continu ­middenin zit. Sinds dag 1 ben ik de spin in het web. Vijftien jaar geleden hadden we één winkel en ook daar stond ik ­ niet op kantoor, maar in de winkel. Dat is nog steeds zo."

Succesrecept van frietzakmodel

Het succesrecept van de boy wonder van de retail lijkt bedrieglijk simpel: een ontembare wil om te winnen, een heilig en rotsvast geloof in de formule waarin de klant het begin- en eindpunt is van alles gekoppeld aan een diep besef dat de mensen die in de winkel werken de sleutel tot het succes vormen. En dat het gaat om het doen, niet om het managen. “Ik sta ’s ­ochtends niet op om te besturen, maar om te ­ondernemen.”

We zien zijn opvattingen terug in de manier waarop hij Jumbo aanstuurt. 'Het frietzakmodel', zoals hij het zelf noemt. De frietzak staat voor een omgekeerde piramide. Bovenaan staan de mensen op de winkelvloer, want 'de klant is het ­belangrijkste'. "Daar is het hele bedrijf omheen gebouwd. De medewerker heeft direct contact met de klant en ons succes is dus afhankelijk van hem. Klanten willen een winkel die klopt, waar ze vriendelijk en deskundig geholpen worden. Meer is het niet. Ze komen echt niet terug omdat ik zo’n fijne vent ben, of de beste bestuurder of dat we zo’n doordachte strategie hebben.” Van Eerd gaat ver in zijn wil om de klant voor zich te winnen. “Zelfs als de klanttevredenheid volledig ten koste gaat van de winst, hebben we dat ervoor over. Dat is het verschil tussen mij en andere supermarktbazen. Winst is geen drijfveer, het gaat altijd om de klant.”

In wezen is Frits van Eerd dezelfde supermarktman die hij 15 jaar geleden ook al was, toen hij bij Jumbo begon. Hij is graag en veel op de winkelvloer en eist dat ook van zijn mensen. Voor sommigen is dat wennen. “We betrekken onze mensen heel sterk bij onze missie. Daar besteed ik veel tijd aan. Elke maandag komen de nieuwe medewerkers naar Veghel, waar ik ze vertel over de missie en de formule. Iedereen - ongeacht de functie - moet door onze eigen opleiding heen om de zeven dagelijkse zekerheden, de kracht van de formule, te begrijpen en te omarmen. Wie niet slaagt, krijgt geen contract. Het is cruciaal dat iedereen in de organisatie doordrongen is van die uitgangspunten. Wie die missie niet onderschrijft en niet de wil heeft om te winnen, die hoef ik hier niet.”

1 | 2 | 3 | volgende pagina »
Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

De vraag naar mindfulness-workshops binnen organisaties groeit. 5 tips om het principe toe te passen tijdens werktijd.  Lees verder

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

Plus: Unilever-Goudhaan naar Indonesië, geen vervolging ABN Amro om Vestia en hoe gaat het eigenlijk met Uber? Lees verder

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

De traditionele adoptiecurve maakt plaats voor de haaienvin, zegt Paul Nunes. 'Heel lang plat, dan recht naar het plafond.' Lees verder

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer zoekt hij naar manieren om zijn verhaal te vertellen. Lees verder

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Fastned wil met snellaadstations de markt voor elektrisch rijden openbreken. De volgende etappe: omzet draaien. Lees verder

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Welke pioniers veranderen de regels van het spel? Dit zijn de 50 genomineerden voor MT's uitverkiezing van GameChanger 2014. Lees verder

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Plus: Oud-ceo Landsbanki in de cel, 'uitzendbureaus schenden privacyrechten' en winnaars Onweerstaanbaar Leiderschap. Lees verder

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

TravelBird kreeg een miljoeneninjectie van de Duitse Samwer-broers. Nu wil de Amsterdamse reissite zijn vleugels nog verder uitslaan. Lees verder

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

Welke producten passen bij the internet of things? Nieuw onderzoek van Nielsen laat zien wat consumenten willen. Lees verder

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

Ex-Heineken's Marc Bolland werkt al 8 jaar aan de top in Engeland. Hoe probeert hij met Marks & Spencer het verschil te maken? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X