De man achter de schuld van 1 miljard

27 apr 2012  |   Arjan Zweers  
Frits van eerd

De supermarktketen van Jumbo-topman Frits van Eerd groeit explosief. ‘Maar winst is geen drijfveer, het gaat om de klant’.

Een interview met de beste bestuurder van Nederland.

De MT500 2012 is uit



Bestel de MT500 gids online
Voor het tweede jaar op rij is hij door de lezers van MT verkozen tot de beste bestuurder van het land. Maar Frits van Eerd neemt de titel met gemengde ­gevoelens in ontvangst. “Ik voel me geen bestuurder”, zegt hij. “Als ik MT lees, zie ik mensen op wie ik niet wil lijken. Ik wil niet zo’n mannetje zijn dat hoog in een toren zit. Van zulke bestuurders heb ik een afkeer. Ik ben meer van het doen.”

Hij oogt fit met zijn 45 jaar, maar de wallen onder zijn ogen verraden het slaaptekort dat zijn functie met zich meedraagt. “Een bedrijf besturen kan alleen als je er continu ­middenin zit. Sinds dag 1 ben ik de spin in het web. Vijftien jaar geleden hadden we één winkel en ook daar stond ik ­ niet op kantoor, maar in de winkel. Dat is nog steeds zo."

Succesrecept van frietzakmodel

Het succesrecept van de boy wonder van de retail lijkt bedrieglijk simpel: een ontembare wil om te winnen, een heilig en rotsvast geloof in de formule waarin de klant het begin- en eindpunt is van alles gekoppeld aan een diep besef dat de mensen die in de winkel werken de sleutel tot het succes vormen. En dat het gaat om het doen, niet om het managen. “Ik sta ’s ­ochtends niet op om te besturen, maar om te ­ondernemen.”

We zien zijn opvattingen terug in de manier waarop hij Jumbo aanstuurt. 'Het frietzakmodel', zoals hij het zelf noemt. De frietzak staat voor een omgekeerde piramide. Bovenaan staan de mensen op de winkelvloer, want 'de klant is het ­belangrijkste'. "Daar is het hele bedrijf omheen gebouwd. De medewerker heeft direct contact met de klant en ons succes is dus afhankelijk van hem. Klanten willen een winkel die klopt, waar ze vriendelijk en deskundig geholpen worden. Meer is het niet. Ze komen echt niet terug omdat ik zo’n fijne vent ben, of de beste bestuurder of dat we zo’n doordachte strategie hebben.” Van Eerd gaat ver in zijn wil om de klant voor zich te winnen. “Zelfs als de klanttevredenheid volledig ten koste gaat van de winst, hebben we dat ervoor over. Dat is het verschil tussen mij en andere supermarktbazen. Winst is geen drijfveer, het gaat altijd om de klant.”

In wezen is Frits van Eerd dezelfde supermarktman die hij 15 jaar geleden ook al was, toen hij bij Jumbo begon. Hij is graag en veel op de winkelvloer en eist dat ook van zijn mensen. Voor sommigen is dat wennen. “We betrekken onze mensen heel sterk bij onze missie. Daar besteed ik veel tijd aan. Elke maandag komen de nieuwe medewerkers naar Veghel, waar ik ze vertel over de missie en de formule. Iedereen - ongeacht de functie - moet door onze eigen opleiding heen om de zeven dagelijkse zekerheden, de kracht van de formule, te begrijpen en te omarmen. Wie niet slaagt, krijgt geen contract. Het is cruciaal dat iedereen in de organisatie doordrongen is van die uitgangspunten. Wie die missie niet onderschrijft en niet de wil heeft om te winnen, die hoef ik hier niet.”

1 | 2 | 3 | volgende pagina »
Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Olieprijs stijgt na dood Saudische koning; V&D geeft geen baangaranties

Olieprijs stijgt na dood Saudische koning; V&D geeft geen baangaranties

Plus: Michiel Herkemij alweer weg bij Vion, opluchting na ECB-besluit en Air France schrapt nog eens 800 banen. Lees verder

Bols naar de beurs: dit zijn de 3 risico's

Bols naar de beurs: dit zijn de 3 risico's

Bols gaat over twee weken naar de beurs. 3 redenen waarom de toekomst van de distilleerder ongewis is. Lees verder

Bob regelt een meeting met een toolkit

Bob regelt een meeting met een toolkit

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer regelt hij een meeting met een heuse toolkit. Lees verder

Het ontslagrecht omzeilen? Niet met dit trucje

Het ontslagrecht omzeilen? Niet met dit trucje

Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd sluiten, maar tegelijkertijd een beëindigingsovereenkomst afspreken? Mag niet. Lees verder

Quote-oprichter in zonnepanelen; Uber haalt weer dik geld op

Quote-oprichter in zonnepanelen; Uber haalt weer dik geld op

Plus: De grote dag voor de ECB, Nederlandse Volvo-topper naar VS en eBay schrapt banen. Lees verder

Zo laat je je salesteam beter presteren

Zo laat je je salesteam beter presteren

Geen verkoopteam kan zonder aanvoerder. Hij inspireert, motiveert en laat mensen boven zichzelf uitstijgen. Zo leer je uitdagend managen. Lees verder

Hoe haalbaar zijn de wilde ideeën van Elon Musk en Larry Page?

Hoe haalbaar zijn de wilde ideeën van Elon Musk en Larry Page?

Grote technologiebedrijven hebben Grote Ideeën, maar zijn ze ook realistisch? 5 opvallende plannen bekeken. Lees verder

Recordomzet voor ASML; Overname Reaal door ASR vertraagd

Recordomzet voor ASML; Overname Reaal door ASR vertraagd

Plus: Spyker in beroep tegen faillissement, MobyPark wint award en Netflix groeit aardig. Lees verder

2 zaken die van belang zijn om werkelijk succes te ervaren

2 zaken die van belang zijn om werkelijk succes te ervaren

Nu de goede voornemens naar de achtergrond verdwenen zijn, kan je jezelf een plezier doen met een nieuwe opdracht: anders handelen. Lees verder

Is fastfood verleden tijd? 5x hoe McDonald's relevant wil blijven

Is fastfood verleden tijd? 5x hoe McDonald's relevant wil blijven

Deze week rapporteert McDonald's waarschijnlijk wéér slechte resultaten. Hoe wil de fastfoodgigant er bovenop komen? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X