De man achter de schuld van 1 miljard

27 apr 2012  |   Arjan Zweers  
Frits van eerd

De supermarktketen van Jumbo-topman Frits van Eerd groeit explosief. ‘Maar winst is geen drijfveer, het gaat om de klant’.

Een interview met de beste bestuurder van Nederland.

De MT500 2012 is uit



Bestel de MT500 gids online
Voor het tweede jaar op rij is hij door de lezers van MT verkozen tot de beste bestuurder van het land. Maar Frits van Eerd neemt de titel met gemengde ­gevoelens in ontvangst. “Ik voel me geen bestuurder”, zegt hij. “Als ik MT lees, zie ik mensen op wie ik niet wil lijken. Ik wil niet zo’n mannetje zijn dat hoog in een toren zit. Van zulke bestuurders heb ik een afkeer. Ik ben meer van het doen.”

Hij oogt fit met zijn 45 jaar, maar de wallen onder zijn ogen verraden het slaaptekort dat zijn functie met zich meedraagt. “Een bedrijf besturen kan alleen als je er continu ­middenin zit. Sinds dag 1 ben ik de spin in het web. Vijftien jaar geleden hadden we één winkel en ook daar stond ik ­ niet op kantoor, maar in de winkel. Dat is nog steeds zo."

Succesrecept van frietzakmodel

Het succesrecept van de boy wonder van de retail lijkt bedrieglijk simpel: een ontembare wil om te winnen, een heilig en rotsvast geloof in de formule waarin de klant het begin- en eindpunt is van alles gekoppeld aan een diep besef dat de mensen die in de winkel werken de sleutel tot het succes vormen. En dat het gaat om het doen, niet om het managen. “Ik sta ’s ­ochtends niet op om te besturen, maar om te ­ondernemen.”

We zien zijn opvattingen terug in de manier waarop hij Jumbo aanstuurt. 'Het frietzakmodel', zoals hij het zelf noemt. De frietzak staat voor een omgekeerde piramide. Bovenaan staan de mensen op de winkelvloer, want 'de klant is het ­belangrijkste'. "Daar is het hele bedrijf omheen gebouwd. De medewerker heeft direct contact met de klant en ons succes is dus afhankelijk van hem. Klanten willen een winkel die klopt, waar ze vriendelijk en deskundig geholpen worden. Meer is het niet. Ze komen echt niet terug omdat ik zo’n fijne vent ben, of de beste bestuurder of dat we zo’n doordachte strategie hebben.” Van Eerd gaat ver in zijn wil om de klant voor zich te winnen. “Zelfs als de klanttevredenheid volledig ten koste gaat van de winst, hebben we dat ervoor over. Dat is het verschil tussen mij en andere supermarktbazen. Winst is geen drijfveer, het gaat altijd om de klant.”

In wezen is Frits van Eerd dezelfde supermarktman die hij 15 jaar geleden ook al was, toen hij bij Jumbo begon. Hij is graag en veel op de winkelvloer en eist dat ook van zijn mensen. Voor sommigen is dat wennen. “We betrekken onze mensen heel sterk bij onze missie. Daar besteed ik veel tijd aan. Elke maandag komen de nieuwe medewerkers naar Veghel, waar ik ze vertel over de missie en de formule. Iedereen - ongeacht de functie - moet door onze eigen opleiding heen om de zeven dagelijkse zekerheden, de kracht van de formule, te begrijpen en te omarmen. Wie niet slaagt, krijgt geen contract. Het is cruciaal dat iedereen in de organisatie doordrongen is van die uitgangspunten. Wie die missie niet onderschrijft en niet de wil heeft om te winnen, die hoef ik hier niet.”

1 | 2 | 3 | volgende pagina »
Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
8 non-verbale manieren om een doorbraak te forceren

8 non-verbale manieren om een doorbraak te forceren

Ken je dat gevoel? Dat je bio-systeem op slot gaat en er even niks zinnigs meer uit je komt? Hier zijn 8 manieren om je geest te verruimen en je zelfvertrouwen te doen groeien. Lees verder

Hoe AFA Dispensing de drijfgassen uit je deodorant haalt

Hoe AFA Dispensing de drijfgassen uit je deodorant haalt

Binnenkort presenteert MT de Maakindustrie100 van 2015. Tot die tijd toppers uit de lijst. Vandaag: sprayerproducent AFA uit Helmond. Lees verder

Deze 5 bedrijven weten baby-innovaties groot te maken

Deze 5 bedrijven weten baby-innovaties groot te maken

Innovatie creëren in een bestaande omgeving? Het is mogelijk, dankzij corporate venturing. 5 recente voorbeelden. Lees verder

Hoe bij Knab het bonusbeleid een spelletje werd

Hoe bij Knab het bonusbeleid een spelletje werd

Over bankiers en bonussen is altijd wat te doen. Bij Knab doen ze het anders dan bij andere banken: daar maken ze er een game van. Lees verder

Ploumen: 'geen chloorkip bij TTIP'; Ex-topman IMF gearresteerd voor witwassen

Ploumen: 'geen chloorkip bij TTIP'; Ex-topman IMF gearresteerd voor witwassen

Plus: Britse verkiezingen zorgen voor verkoopgolf obligaties Lees verder

Bob vindt de tijd voor een goed coachingsgesprek - met lunch, dat wel

Bob vindt de tijd voor een goed coachingsgesprek - met lunch, dat wel

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer vindt hij ineens tijd om zich te laten coachen. Lees verder

Livestreamen via Meerkat en Periscope, mag dat zomaar?

Livestreamen via Meerkat en Periscope, mag dat zomaar?

Via Periscope streamden Twitteraars massaal de nieuwste aflevering van Game of Thrones. HBO boos. Maar heeft de betaalzender ook een zaak tegen Periscope? Lees verder

Deze Haarlemse platenfabriek draait weer op volle toeren

Deze Haarlemse platenfabriek draait weer op volle toeren

In Haarlem staat de grootste vinylperserij van Europa. De 'ouderwetse' lp-fabriek boekte vorig jaar 50 procent groei. Hoe flikten ze dat? Lees verder

'Vertellen hoe het moet, dat is inwerken dus níet'

'Vertellen hoe het moet, dat is inwerken dus níet'

De eerste 90 dagen bepalen of een leider succesvol wordt of niet. Verwachtingen managen is de crux, zegt Ardiënne Verhoeven. Lees verder

Topman voorziet einde Fugro bij overname; SBM-bestuur behoudt vertrouwen RvC

Topman voorziet einde Fugro bij overname; SBM-bestuur behoudt vertrouwen RvC

Plus: Nutreco krijgt nieuwe financiële topman, 'KLM beëindigt onderzoek dividendbeleid met schikking'. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X