5 redenen waarom TomTom van de beurs wil

24 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
Tomtom iq

Het bericht dat TomTom een beursexit overweegt, heeft vrijdag een storm doen opsteken op de beurs. Wat zijn mogelijke redenen voor het bedrijf om van de notering af te willen?

MT meldde op basis van twee bronnen uit de financiële wereld dat binnen TomTom wordt nagedacht over een beursexit. Het bericht werd door veel andere media opgepikt en het aandeel TomTom schoot vrijdag vijftien procent omhoog, om maandag weer wat weg te zakken. Vandaag op basis van eigen analyse van MT vijf redenen waarom de vier oprichters en investeringsfondsen Cyrte en Janivo een bod zouden willen doen.

# Het is een goede deal

Voor aandeelhouders die op het hoogste punt zijn ingestapt in TomTom is het een ramp, maar laten we eerlijk zijn: voor de oprichters zou het een goede deal zijn. TomTom kwam in 2005 voor 17,50 euro naar de beurs. Tussendoor is nog een claimemissie gedaan waarbij het aantal aandelen is vergroot, dus de huidige koers (iets meer dan 3 euro) kan daarmee niet worden vergeleken. Maar dat een eventueel bod lager zal zijn dan de koers waartegen de oprichters hun stukken hebben verkocht, is duidelijk. De grootaandeelhouders zouden daarvoor een bedrijf in handen krijgen dat in december de facto schuldenvrij is: de nettoschuldpositie was eind vorig jaar 194 miljoen euro.

# De dreiging van een overname definitief wegnemen

Het is wel vrij duidelijk dat het TomTom-management niets ziet in een overname door een grote buitenlandse partij. Vorig jaar meldde MergerMarket dat het bedrijf zou overwegen TeleAtlas te verkopen. Dit werd meteen krachtig ontkend door één van de bestuurders. Naar verluidt heeft een lijst aan grote namen zich gemeld maar ziet het management er niets in om in buitenlandse handen te vallen. Weg van de beurs heeft het bedrijf de toekomst weer volledig in eigen handen. Ironie is dat er natuurlijk altijd een biedingsstrijd kan ontstaan als oprichters en investeringsfondsen een bod doen. Een strategische partij zou een vijandig bod kunnen doen en zo roet in het eten gooien.

# Richten op de business

In weerwil van wat vaak wordt beweerd, is het helemaal niet slecht toeven onder de vleugels van de aasgieren van het kapitalisme, private equity. Het is niet voor niets dat er meer bedrijven van de beurs verdwijnen dan er naar de beurs komen. Met Cyrte, dat zich profileert als tech-investeerder, en Janivo als partners krijgt het management de tijd en ruimte om ongestoord te werken aan de navigatiediensten, het terrein waarop het bedrijf zijn toekomst wil bouwen.

# Het juk van de beurs afwerpen

Weg van de beurs is het bedrijf af van de regels die specifiek voor beursgenoteerde ondernemingen gelden. Geen kwartaalcijfers meer, geen eindeloze speculaties meer over een overname, geen belangenmeldingen meer. Kortom: het management hoeft geen tijd meer te besteden aan randverschijnselen en kan zich richten op de onderneming zelf.

# Verdwijnen uit de publieke aandacht

Als een groot bedrijf van de beurs verdwijnt, wordt de aandacht van de media en het publiek onvermijdelijk kleiner. Kijk bijvoorbeeld naar de Hema. Het is een oer-Hollandse onderneming met een even sterk profiel als Albert Heijn of Philips. Maar nadat het bedrijf vorig jaar te koop was gezet,, vond de biedingsstrijd voor een heel groot deel achter de schermen plaats. Dat Hema 'van de markt' is gehaald, was een klein bericht in de krant. Mediastilte is wel zo prettig als je gevoelige onderhandelingen moet voeren.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De nieuwe robot leert steeds beter samenwerken met de mens

De nieuwe robot leert steeds beter samenwerken met de mens

De nieuwe generatie robots is niet alleen slimmer en preciezer, maar kan ook beter samenwerken met de mens. Lees verder

Deze man adviseert Japanse topmannen - en groeit zelf héél langzaam

Deze man adviseert Japanse topmannen - en groeit zelf héél langzaam

Deze 77-jarige fabrieksdirecteur uit een Japans bergstadje geldt als managementgoeroe voor het machtige Toyota.   Lees verder

Vijf disruptieve manieren om V&D te redden

Vijf disruptieve manieren om V&D te redden

V&D kan overleven als het durft. Vijf disruptieve suggesties om het warenhuis te redden. Lees verder

‘Bijltjesdag voor personeel V&D’, ‘Ryanair gaat vliegen vanaf Schiphol’

‘Bijltjesdag voor personeel V&D’, ‘Ryanair gaat vliegen vanaf Schiphol’

Plus: Toshiba stelt jaarcijfers weer uit, Geen AutoRAI in 2017 Lees verder

Gezond(er) bedrijf worden? Pak dan op tijd de subsidie

Gezond(er) bedrijf worden? Pak dan op tijd de subsidie

Wie een goed plan bedenkt om zijn mensen duurzaam inzetbaar te houden, kan daar zo de helft van gesubsidieerd krijgen. Lees verder

De 4 pilaren van vertrouwen

De 4 pilaren van vertrouwen

Vertrouwen is een tempel gebouwd op betrokkenheid, duidelijkheid, kwetsbaarheid en openheid. Gedeeld leiderschap is één van de redenen waarom we meer moeten vertrouwen. Maar hoe laat je de veiligheid van controle en regels los? 4 tips. Lees verder

Weg met het cliché, managers moeten weer zelf nadenken

Weg met het cliché, managers moeten weer zelf nadenken

Clichés in organisaties zorgen ervoor dat managers niet langer in hun eigen denken geloven. Stop er dus mee, zegt Luc Peters. Lees verder

'Feestbegroting op komst'; gaat YouTube achter betaalmuur?

'Feestbegroting op komst'; gaat YouTube achter betaalmuur?

Plus: Obama achter Shell in Noordpool, een te perfecte Tesla, en Blendle naar Duitsland. Lees verder

Imitatie is geen innovatie

Imitatie is geen innovatie

Echte innovatie komt uit een organisatie zelf. Je moet die innovatieve mentaliteit wel ontdekken. Maar ga vooral niet imiteren. Lees verder

Zes doorslaggevende redenen om uw innovatie te beschermen

Zes doorslaggevende redenen om uw innovatie te beschermen

Te weinig Nederlandse bedrijven beseffen hoe belangrijk bescherming van hun intellectueel eigendom is. Zes doorslaggevende redenen om octrooi te nemen. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X