5 redenen waarom TomTom van de beurs wil

24 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
Tomtom iq

Het bericht dat TomTom een beursexit overweegt, heeft vrijdag een storm doen opsteken op de beurs. Wat zijn mogelijke redenen voor het bedrijf om van de notering af te willen?

MT meldde op basis van twee bronnen uit de financiële wereld dat binnen TomTom wordt nagedacht over een beursexit. Het bericht werd door veel andere media opgepikt en het aandeel TomTom schoot vrijdag vijftien procent omhoog, om maandag weer wat weg te zakken. Vandaag op basis van eigen analyse van MT vijf redenen waarom de vier oprichters en investeringsfondsen Cyrte en Janivo een bod zouden willen doen.

# Het is een goede deal

Voor aandeelhouders die op het hoogste punt zijn ingestapt in TomTom is het een ramp, maar laten we eerlijk zijn: voor de oprichters zou het een goede deal zijn. TomTom kwam in 2005 voor 17,50 euro naar de beurs. Tussendoor is nog een claimemissie gedaan waarbij het aantal aandelen is vergroot, dus de huidige koers (iets meer dan 3 euro) kan daarmee niet worden vergeleken. Maar dat een eventueel bod lager zal zijn dan de koers waartegen de oprichters hun stukken hebben verkocht, is duidelijk. De grootaandeelhouders zouden daarvoor een bedrijf in handen krijgen dat in december de facto schuldenvrij is: de nettoschuldpositie was eind vorig jaar 194 miljoen euro.

# De dreiging van een overname definitief wegnemen

Het is wel vrij duidelijk dat het TomTom-management niets ziet in een overname door een grote buitenlandse partij. Vorig jaar meldde MergerMarket dat het bedrijf zou overwegen TeleAtlas te verkopen. Dit werd meteen krachtig ontkend door één van de bestuurders. Naar verluidt heeft een lijst aan grote namen zich gemeld maar ziet het management er niets in om in buitenlandse handen te vallen. Weg van de beurs heeft het bedrijf de toekomst weer volledig in eigen handen. Ironie is dat er natuurlijk altijd een biedingsstrijd kan ontstaan als oprichters en investeringsfondsen een bod doen. Een strategische partij zou een vijandig bod kunnen doen en zo roet in het eten gooien.

# Richten op de business

In weerwil van wat vaak wordt beweerd, is het helemaal niet slecht toeven onder de vleugels van de aasgieren van het kapitalisme, private equity. Het is niet voor niets dat er meer bedrijven van de beurs verdwijnen dan er naar de beurs komen. Met Cyrte, dat zich profileert als tech-investeerder, en Janivo als partners krijgt het management de tijd en ruimte om ongestoord te werken aan de navigatiediensten, het terrein waarop het bedrijf zijn toekomst wil bouwen.

# Het juk van de beurs afwerpen

Weg van de beurs is het bedrijf af van de regels die specifiek voor beursgenoteerde ondernemingen gelden. Geen kwartaalcijfers meer, geen eindeloze speculaties meer over een overname, geen belangenmeldingen meer. Kortom: het management hoeft geen tijd meer te besteden aan randverschijnselen en kan zich richten op de onderneming zelf.

# Verdwijnen uit de publieke aandacht

Als een groot bedrijf van de beurs verdwijnt, wordt de aandacht van de media en het publiek onvermijdelijk kleiner. Kijk bijvoorbeeld naar de Hema. Het is een oer-Hollandse onderneming met een even sterk profiel als Albert Heijn of Philips. Maar nadat het bedrijf vorig jaar te koop was gezet,, vond de biedingsstrijd voor een heel groot deel achter de schermen plaats. Dat Hema 'van de markt' is gehaald, was een klein bericht in de krant. Mediastilte is wel zo prettig als je gevoelige onderhandelingen moet voeren.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Nergens maken ze zoveel sorteermachines als in 'kippenstad' Barneveld

Nergens maken ze zoveel sorteermachines als in 'kippenstad' Barneveld

1.000.000.000 eieren (!). Elke dag weer. Voor de sorteerlijnen van Moba is het een koud kunstje. De nieuwe uitdaging: data. ‘Vooral de combinatie van big data en het internet of things is voor ons interessant.’ Lees verder

4 tips om een 'advocatus diaboli' binnen te halen

4 tips om een 'advocatus diaboli' binnen te halen

Elk bedrijf heeft een 'advocaat van de duivel nodig' die de rest scherp houdt. 5 tips van columnist Ronald Meijers over hoe je dat als manager slim aanpakt. Lees verder

4 ondernemers, 4 duurzame initiatieven

4 ondernemers, 4 duurzame initiatieven

Verduurzaming van de economie gaat hand in hand met innovatie. Deze vier ondernemers grijpen hun kans en dragen een groen steentje bij aan een beter milieu. Lees verder

Werknemer in tranen bij functioneringsgesprek? Dit kun je doen

Werknemer in tranen bij functioneringsgesprek? Dit kun je doen

Huilende of schreeuwende werknemers, daar zit je als manager niet op te wachten. Hoe ga je daar het beste mee om? Lees verder

De 10 van MT: Agrarische sector moet inzetten op kennis en innovatie; Nieuwe ontslagrondes in de bankensector

De 10 van MT: Agrarische sector moet inzetten op kennis en innovatie; Nieuwe ontslagrondes in de bankensector

Plus: Takeaway goed gewaardeerd; overnamegeruchten rond Twitter en Snapchat wordt Snap Lees verder

Weinig waardering voor je werk? Kijk eens naar je relatie met je collega's

Weinig waardering voor je werk? Kijk eens naar je relatie met je collega's

Veel loopbanen starten op een glansrijke wijze, maar lopen daarna vast. Vaak is de oorzaak geen gebrek aan talent, maar een gebrek aan relatiebeheer, stelt arbeid- en organisatiepsycholoog Cees Schenk. Lees verder

Elke Van der Valk een eigen hotel, maar hoe lang nog?

Elke Van der Valk een eigen hotel, maar hoe lang nog?

Al sinds de Tweede wereldoorlog groeit de keten mee met het aantal familieleden. Maar het aantal Toekans dat Nederland kan herbergen is eindig. Overnames, internationale expansie en nieuwe concepten moeten ervoor zorgen dat ook de vierde generatie 'Valkjes' een eigen hotel kan runnen. Lees verder

10 van MT: Maersk wil olievelden van Shell - Vaste banen worden schaarser

10 van MT: Maersk wil olievelden van Shell - Vaste banen worden schaarser

Plus: Euronext negatief over Londen na Brexit & Wereldhandel in het slop. Lees verder

Hoe Intertoys de magie wil terugbrengen in zijn winkels

Hoe Intertoys de magie wil terugbrengen in zijn winkels

Spelen centraal, meer aandacht voor beleving, betere informatie voor de ouders. Zo wil ceo Steven van Nieuwenhuijzen (42) van Intertoys hét adres voor spelen en speelgoed in Nederland maken. ‘Mijn kinderen zijn trots op wat ik doe, maar ook héél kritisch.’ Lees verder

Waarom een smartphonegedragscode ook iets voor jouw bedrijf is

Waarom een smartphonegedragscode ook iets voor jouw bedrijf is

Steeds meer werknemers hebben hun smartphone elke seconde binnen handbereik. Met grote gevolgen voor productiviteit, teamprestaties en cultuur. Een gedragscode kan een goed idee zijn. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X