5 redenen waarom TomTom van de beurs wil

24 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
Tomtom iq

Het bericht dat TomTom een beursexit overweegt, heeft vrijdag een storm doen opsteken op de beurs. Wat zijn mogelijke redenen voor het bedrijf om van de notering af te willen?

MT meldde op basis van twee bronnen uit de financiële wereld dat binnen TomTom wordt nagedacht over een beursexit. Het bericht werd door veel andere media opgepikt en het aandeel TomTom schoot vrijdag vijftien procent omhoog, om maandag weer wat weg te zakken. Vandaag op basis van eigen analyse van MT vijf redenen waarom de vier oprichters en investeringsfondsen Cyrte en Janivo een bod zouden willen doen.

# Het is een goede deal

Voor aandeelhouders die op het hoogste punt zijn ingestapt in TomTom is het een ramp, maar laten we eerlijk zijn: voor de oprichters zou het een goede deal zijn. TomTom kwam in 2005 voor 17,50 euro naar de beurs. Tussendoor is nog een claimemissie gedaan waarbij het aantal aandelen is vergroot, dus de huidige koers (iets meer dan 3 euro) kan daarmee niet worden vergeleken. Maar dat een eventueel bod lager zal zijn dan de koers waartegen de oprichters hun stukken hebben verkocht, is duidelijk. De grootaandeelhouders zouden daarvoor een bedrijf in handen krijgen dat in december de facto schuldenvrij is: de nettoschuldpositie was eind vorig jaar 194 miljoen euro.

# De dreiging van een overname definitief wegnemen

Het is wel vrij duidelijk dat het TomTom-management niets ziet in een overname door een grote buitenlandse partij. Vorig jaar meldde MergerMarket dat het bedrijf zou overwegen TeleAtlas te verkopen. Dit werd meteen krachtig ontkend door één van de bestuurders. Naar verluidt heeft een lijst aan grote namen zich gemeld maar ziet het management er niets in om in buitenlandse handen te vallen. Weg van de beurs heeft het bedrijf de toekomst weer volledig in eigen handen. Ironie is dat er natuurlijk altijd een biedingsstrijd kan ontstaan als oprichters en investeringsfondsen een bod doen. Een strategische partij zou een vijandig bod kunnen doen en zo roet in het eten gooien.

# Richten op de business

In weerwil van wat vaak wordt beweerd, is het helemaal niet slecht toeven onder de vleugels van de aasgieren van het kapitalisme, private equity. Het is niet voor niets dat er meer bedrijven van de beurs verdwijnen dan er naar de beurs komen. Met Cyrte, dat zich profileert als tech-investeerder, en Janivo als partners krijgt het management de tijd en ruimte om ongestoord te werken aan de navigatiediensten, het terrein waarop het bedrijf zijn toekomst wil bouwen.

# Het juk van de beurs afwerpen

Weg van de beurs is het bedrijf af van de regels die specifiek voor beursgenoteerde ondernemingen gelden. Geen kwartaalcijfers meer, geen eindeloze speculaties meer over een overname, geen belangenmeldingen meer. Kortom: het management hoeft geen tijd meer te besteden aan randverschijnselen en kan zich richten op de onderneming zelf.

# Verdwijnen uit de publieke aandacht

Als een groot bedrijf van de beurs verdwijnt, wordt de aandacht van de media en het publiek onvermijdelijk kleiner. Kijk bijvoorbeeld naar de Hema. Het is een oer-Hollandse onderneming met een even sterk profiel als Albert Heijn of Philips. Maar nadat het bedrijf vorig jaar te koop was gezet,, vond de biedingsstrijd voor een heel groot deel achter de schermen plaats. Dat Hema 'van de markt' is gehaald, was een klein bericht in de krant. Mediastilte is wel zo prettig als je gevoelige onderhandelingen moet voeren.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

IT-bedrijf Quintiq is voor 250 miljoen euro verkocht aan het Franse Dassault Systèmes. Ceo Victor Allis over het succes. Lees verder

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Je gezondheid gaat voor alles, en zo is dat ook met teams. Met goede leefregels gaat het iedereen beter af. Lees verder

De 10 beste marketingboeken aller tijden

De 10 beste marketingboeken aller tijden

Voor iedereen die nog leesvoer zoekt om mee te nemen op vakantie: dit zijn volgens ons de 10 beste marketingboeken ooit. Lees verder

'KLM aansprakelijk voor schadeclaims'; Bose boos op Beats

'KLM aansprakelijk voor schadeclaims'; Bose boos op Beats

Plus: We kopen minder tablets, 'Kroymans knoeide met cijfers' en Nederlands IT-bedrijf verkocht voor 250 miljoen. Lees verder

In beeld: MT's vakantiebestemmingen op de wereldkaart

In beeld: MT's vakantiebestemmingen op de wereldkaart

Op de kaart gezet: alle afleveringen uit onze serie over het bedrijfsleven in populaire vakantiebestemmingen. Lees verder

De koning drinkt in België, dat kan niet anders

De koning drinkt in België, dat kan niet anders

Ga nou eens niet naar die eeuwige Ardennen of shoppen in Antwerpen. Zakelijk gezien heeft België veel meer in z'n mars. Lees verder

De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

Amazon.com heeft in het vorige kwartaal weer een flink verlies geleden. Waar hoopt topman Jeff Bezos nieuwe winst vandaan halen? Lees verder

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het grootste bedrijf van Zweden heet Volvo, ondertussen is Volvo helemaal geen Zweeds automerk meer. Hoe zit dat? Lees verder

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Plus: Primera in de plus, Multi Corporation voor de Duitse rechter en miljoenenorders voor Van Oord. Lees verder

Wielrennen is doping voor het imago van je bedrijf

Wielrennen is doping voor het imago van je bedrijf

Niks geen lange termijn of sport duurzaam ondersteunen, bij wielrennen draait het bij sponsoring om quickwins.  Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X