5 redenen waarom TomTom van de beurs wil

24 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
Tomtom iq

Het bericht dat TomTom een beursexit overweegt, heeft vrijdag een storm doen opsteken op de beurs. Wat zijn mogelijke redenen voor het bedrijf om van de notering af te willen?

MT meldde op basis van twee bronnen uit de financiële wereld dat binnen TomTom wordt nagedacht over een beursexit. Het bericht werd door veel andere media opgepikt en het aandeel TomTom schoot vrijdag vijftien procent omhoog, om maandag weer wat weg te zakken. Vandaag op basis van eigen analyse van MT vijf redenen waarom de vier oprichters en investeringsfondsen Cyrte en Janivo een bod zouden willen doen.

# Het is een goede deal

Voor aandeelhouders die op het hoogste punt zijn ingestapt in TomTom is het een ramp, maar laten we eerlijk zijn: voor de oprichters zou het een goede deal zijn. TomTom kwam in 2005 voor 17,50 euro naar de beurs. Tussendoor is nog een claimemissie gedaan waarbij het aantal aandelen is vergroot, dus de huidige koers (iets meer dan 3 euro) kan daarmee niet worden vergeleken. Maar dat een eventueel bod lager zal zijn dan de koers waartegen de oprichters hun stukken hebben verkocht, is duidelijk. De grootaandeelhouders zouden daarvoor een bedrijf in handen krijgen dat in december de facto schuldenvrij is: de nettoschuldpositie was eind vorig jaar 194 miljoen euro.

# De dreiging van een overname definitief wegnemen

Het is wel vrij duidelijk dat het TomTom-management niets ziet in een overname door een grote buitenlandse partij. Vorig jaar meldde MergerMarket dat het bedrijf zou overwegen TeleAtlas te verkopen. Dit werd meteen krachtig ontkend door één van de bestuurders. Naar verluidt heeft een lijst aan grote namen zich gemeld maar ziet het management er niets in om in buitenlandse handen te vallen. Weg van de beurs heeft het bedrijf de toekomst weer volledig in eigen handen. Ironie is dat er natuurlijk altijd een biedingsstrijd kan ontstaan als oprichters en investeringsfondsen een bod doen. Een strategische partij zou een vijandig bod kunnen doen en zo roet in het eten gooien.

# Richten op de business

In weerwil van wat vaak wordt beweerd, is het helemaal niet slecht toeven onder de vleugels van de aasgieren van het kapitalisme, private equity. Het is niet voor niets dat er meer bedrijven van de beurs verdwijnen dan er naar de beurs komen. Met Cyrte, dat zich profileert als tech-investeerder, en Janivo als partners krijgt het management de tijd en ruimte om ongestoord te werken aan de navigatiediensten, het terrein waarop het bedrijf zijn toekomst wil bouwen.

# Het juk van de beurs afwerpen

Weg van de beurs is het bedrijf af van de regels die specifiek voor beursgenoteerde ondernemingen gelden. Geen kwartaalcijfers meer, geen eindeloze speculaties meer over een overname, geen belangenmeldingen meer. Kortom: het management hoeft geen tijd meer te besteden aan randverschijnselen en kan zich richten op de onderneming zelf.

# Verdwijnen uit de publieke aandacht

Als een groot bedrijf van de beurs verdwijnt, wordt de aandacht van de media en het publiek onvermijdelijk kleiner. Kijk bijvoorbeeld naar de Hema. Het is een oer-Hollandse onderneming met een even sterk profiel als Albert Heijn of Philips. Maar nadat het bedrijf vorig jaar te koop was gezet,, vond de biedingsstrijd voor een heel groot deel achter de schermen plaats. Dat Hema 'van de markt' is gehaald, was een klein bericht in de krant. Mediastilte is wel zo prettig als je gevoelige onderhandelingen moet voeren.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom stoppen met projecten zo moeilijk is

Waarom stoppen met projecten zo moeilijk is

Bijna al mijn klanten komen tijd tekort, of ze nu directeur zijn, manager of ondernemer. Dat komt omdat ze lopende projecten niet op tijd stoppen. Lees verder

10 duizelingwekkende feiten over Tesla's Gigafactory

10 duizelingwekkende feiten over Tesla's Gigafactory

Alles van de bedrijven van Elon Musk is groot: zo ook de megafabriek die Tesla uit de grond stampt. 10 duizelingwekkende feiten over de productielocatie in Nevada. Lees verder

Lessen uit de boardroom van Heineken

Lessen uit de boardroom van Heineken

Werken bij Heineken betekent: werken bij een concern waar de familie nog steeds dominant is en bier door de aderen stroomt. Wat betekent dat voor de bestuurders? Onderzoeksjournalist Stefan Vermeulen zocht het uit en vond: 6 lessen uit de boardroom van het bier. Lees verder

Onderneemster Kristel Groenenboom rekent af met kantoormuizen

Onderneemster Kristel Groenenboom rekent af met kantoormuizen

In het bedrijf van Kristel Groenenboom heerste een muizenplaag. Een bestrijdingsabonnement ontzorgde haar niet... Lees verder

Hoe Amerika’s eerste bierbrouwer ten onder ging - en hoe dat lot te voorkomen

Hoe Amerika’s eerste bierbrouwer ten onder ging - en hoe dat lot te voorkomen

Amerika’s eerste bierbrouwer kwam uit Nederland, maar hield het slechts iets meer dan 50 jaar vol. Hoe datzelfde lot te voorkomen? Lees verder

'City-banken mijden Zuidas'; Bart Smit verdwijnt uit winkelstraat

'City-banken mijden Zuidas'; Bart Smit verdwijnt uit winkelstraat

Plus: Stress kost Amerikaanse economie miljarden, 'Brexit' kost Branson miljoenen en vertrekbonus fiscus aan succes tenonder. Lees verder

Cees Schenk na de 'Brexit': succesvol leiderschap begint met empathie

Cees Schenk na de 'Brexit': succesvol leiderschap begint met empathie

De Brexit is voor vele leiders een wijze les hoe je verandering (niet) in goede banen leidt, aldus Cees Schenk. Lees verder

'Dieselgate' doet Volkswagen nu pas echt pijn

'Dieselgate' doet Volkswagen nu pas echt pijn

Volkswagen gaat voor het behoud van de Amerikaanse consument flink door het stof. Nu Europa nog. Lees verder

55 feitjes over Google die u nog niet wist

55 feitjes over Google die u nog niet wist

Google ontvangt jaarlijks 2,5 miljoen CV's van mensen die graag bij het techbedrijf uit Mountainview willen werken. En 54 andere feitjes... Lees verder

De 5 uitdagingen voor easyJet

De 5 uitdagingen voor easyJet

EasyJet heeft wel eens betere tijden gekend. We zetten de vijf uitdagingen van de low-cost vliegmaatschappij op een rij. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X