5 redenen waarom TomTom van de beurs wil

24 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
Tomtom iq

Het bericht dat TomTom een beursexit overweegt, heeft vrijdag een storm doen opsteken op de beurs. Wat zijn mogelijke redenen voor het bedrijf om van de notering af te willen?

MT meldde op basis van twee bronnen uit de financiële wereld dat binnen TomTom wordt nagedacht over een beursexit. Het bericht werd door veel andere media opgepikt en het aandeel TomTom schoot vrijdag vijftien procent omhoog, om maandag weer wat weg te zakken. Vandaag op basis van eigen analyse van MT vijf redenen waarom de vier oprichters en investeringsfondsen Cyrte en Janivo een bod zouden willen doen.

# Het is een goede deal

Voor aandeelhouders die op het hoogste punt zijn ingestapt in TomTom is het een ramp, maar laten we eerlijk zijn: voor de oprichters zou het een goede deal zijn. TomTom kwam in 2005 voor 17,50 euro naar de beurs. Tussendoor is nog een claimemissie gedaan waarbij het aantal aandelen is vergroot, dus de huidige koers (iets meer dan 3 euro) kan daarmee niet worden vergeleken. Maar dat een eventueel bod lager zal zijn dan de koers waartegen de oprichters hun stukken hebben verkocht, is duidelijk. De grootaandeelhouders zouden daarvoor een bedrijf in handen krijgen dat in december de facto schuldenvrij is: de nettoschuldpositie was eind vorig jaar 194 miljoen euro.

# De dreiging van een overname definitief wegnemen

Het is wel vrij duidelijk dat het TomTom-management niets ziet in een overname door een grote buitenlandse partij. Vorig jaar meldde MergerMarket dat het bedrijf zou overwegen TeleAtlas te verkopen. Dit werd meteen krachtig ontkend door één van de bestuurders. Naar verluidt heeft een lijst aan grote namen zich gemeld maar ziet het management er niets in om in buitenlandse handen te vallen. Weg van de beurs heeft het bedrijf de toekomst weer volledig in eigen handen. Ironie is dat er natuurlijk altijd een biedingsstrijd kan ontstaan als oprichters en investeringsfondsen een bod doen. Een strategische partij zou een vijandig bod kunnen doen en zo roet in het eten gooien.

# Richten op de business

In weerwil van wat vaak wordt beweerd, is het helemaal niet slecht toeven onder de vleugels van de aasgieren van het kapitalisme, private equity. Het is niet voor niets dat er meer bedrijven van de beurs verdwijnen dan er naar de beurs komen. Met Cyrte, dat zich profileert als tech-investeerder, en Janivo als partners krijgt het management de tijd en ruimte om ongestoord te werken aan de navigatiediensten, het terrein waarop het bedrijf zijn toekomst wil bouwen.

# Het juk van de beurs afwerpen

Weg van de beurs is het bedrijf af van de regels die specifiek voor beursgenoteerde ondernemingen gelden. Geen kwartaalcijfers meer, geen eindeloze speculaties meer over een overname, geen belangenmeldingen meer. Kortom: het management hoeft geen tijd meer te besteden aan randverschijnselen en kan zich richten op de onderneming zelf.

# Verdwijnen uit de publieke aandacht

Als een groot bedrijf van de beurs verdwijnt, wordt de aandacht van de media en het publiek onvermijdelijk kleiner. Kijk bijvoorbeeld naar de Hema. Het is een oer-Hollandse onderneming met een even sterk profiel als Albert Heijn of Philips. Maar nadat het bedrijf vorig jaar te koop was gezet,, vond de biedingsstrijd voor een heel groot deel achter de schermen plaats. Dat Hema 'van de markt' is gehaald, was een klein bericht in de krant. Mediastilte is wel zo prettig als je gevoelige onderhandelingen moet voeren.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Simpele, praktische oplossingen hebben op lange termijn vaak rampzalige gevolgen. Wees daarom waakzaam op stompzinnige innovaties. Lees verder

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Plus: Dedact is Sprout Challenger van het Jaar, Desso overgenomen door Tarkett en Apple-ceo Tim Cook komt uit de kast. Lees verder

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Op showbizz wordt vaak neergekeken. Maar dat is lang niet altijd terecht, zegt Bas Haring. Weinig anders kan zo goed het zware licht maken. Lees verder

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

Loslaten wordt ondergewaardeerd, zeker op managementniveau. Maar loslaten is ruimte maken voor anderen, zegt Ralph Freelink. Dat zouden we vaker moeten doen. Lees verder

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

De BAS Group, bekend van MyCom en Dixons, slaagt erin om bricks en clicks succesvol te combineren. Dat maakt ze gamechanger van de dag. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X