Mijn mbo: Paul Nijhof (webkampioen Wehkamp)

04 mei 2012  |   Rob van Leeuwen  
Paul nijhof - wehkamp

Ooit een wat suffig postorderbedrijf, nu het paradepaardje van de vaderlandse e-commerce. Mede dankzij een management buy-out in 2008.

Elke dag bezoekt ‘vijf keer een volle Kuip’ de site Wehkamp.nl. Ceo en mede-eigenaar Paul Nijhof: ‘We hebben alle doelen overtroffen.’

Als Paul Nijhof de kamer komt binnenlopen, zet hij snel het geluid van de beamer wat harder. “Dat vond ik nou leuk”, verzucht hij als de video is afgelopen. Het onderwerp van het filmpje is Wehkamp.nl, de webwinkel die onderdeel is van RFS Holland Holding, waar de jongensachtige Nijhof de scepter zwaait. En hop, hij zet alweer een volgend ­filmpje op, met een soortgelijke boodschap. Wat frisse foto’s flitsen voorbij. De belangrijkste les voor de kijker? Wehkamp is niet meer dat suffe postorderbedrijf van weleer, maar een eigentijdse webwinkel waar je ‘gezien’ wil worden. ‘Moderne mensen kopen bij Wehkamp’, zong de radiojingle al in 1975. Het lijkt een slogan die weer helemaal eigentijds is. Het bedrijf heet tegenwoordig niet voor niets Wehkamp.nl: een online haakje geeft je net dat beetje meer status.

Nijhof kan tevreden zijn, want het gaat bepaald niet onaardig met zijn Wehkamp.nl. Het bedrijf heeft inmiddels 1,6 ­miljoen vaste klanten (‘Vijf keer een volle Kuip per dag’) en verstuurt 7 miljoen pakjes per jaar, 2 miljoen meer dan in 2008. Het overkoepelende RFS Holland Holding, waartoe ook Create2fit, Fonq.nl en financieel dienstverlener Lacent behoren, draaide in het net afgesloten boekjaar een omzet van 548 miljoen euro, 12 procent meer dan een jaar eerder, terwijl de Ebitda met 9 procent steeg naar 60 miljoen euro. Nijhof: “Al onze retailformules groeien nog steeds, dus ook Wehkamp.nl.” Lachend: “Ja, dit soort eentonigheid vind ik niet erg.”

Shop-in-shop als C&A

De kórte samenvatting van het succes? Nijhof: “Je hebt veel online, veel retail, maar slechts weinig echte online retail. Wij combineren de inspiratie uit de ­winkelstraat met het internetkanaal.” Dat gaat zelfs zover dat Wehkamp.nl een platform is geworden voor hetzelfde soort shop-in-shops waar bedrijven als De Bijenkorf in de fysieke retail mee aan de haal zijn gegaan. Zo verkopen organisaties als C&A, Procter & Gamble, Nelson schoenen, Scapino en Henkel hun producten op Wehkamp.nl, net als sinds kort Nutricia. “Wij zijn een A-locatie op het web”, noemt Nijhof het.

In Nederland is Wehkamp.nl inmiddels de grootste webretailer, binnen Europa staat het op plek acht. Geen onaardige prestatie voor een voormalig postorderbedrijf. Waar veel van de voormalige catalogus-collega’s in de eerste internetgolf hun ‘natuurlijke voorsprong’ niet wisten te verzilveren, lukte dat Wehkamp wel. En hoe. “We hebben alle doelen overtroffen”, zegt Nijhof. “Het bedrijf is nu ook schuldenvrij, in korte tijd hebben we alles kunnen aflossen.”

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | volgende pagina »

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
'Banken veel te machtig bij faillissement'

'Banken veel te machtig bij faillissement'

Banken hebben veel te veel macht bij een faillissement. Curatoren stappen daarom steeds vaker naar de rechter omdat ze vinden dat de bank te ver gaat. Lees verder

Zo ben je nooit meer druk

Zo ben je nooit meer druk

'Druk druk druk’ zeggen veel managers als je vraagt hoe het gaat. Tijdens het seminar Nooit meer druk van Tony Crabbe leer je in één dag hoe jij en je team niet meer doorlopend druk zijn. Lees verder

'Zelfhulpboeken zorgen voor stress en angst niet goed genoeg te zijn'

'Zelfhulpboeken zorgen voor stress en angst niet goed genoeg te zijn'

Volgens de Deense hoogleraar Psychologie Svend Brinkmann brengt de eindeloze stroom zelfhulpboeken niet het geluk waar we naar op zoek zijn. Zijn ‘anti-zelfhulp’boek 'Standvastig' moet uitkomst bieden. Lees verder

Je medewerkers zijn ook je ambassadeurs op social media

Je medewerkers zijn ook je ambassadeurs op social media

Mensen nemen op social media sneller dingen aan van andere mensen, in plaats van bedrijven. Zorg er daarom voor dat jouw medewerkers ook je ambassadeurs worden. Lees verder

De 10 van MT: Deutsche Bank baart zorgen; TMG praat over herstructurering

De 10 van MT: Deutsche Bank baart zorgen; TMG praat over herstructurering

Plus: Politiek op de werkvloer; Aantal oproepbanen groeit fors en ook Disney toont interesse in Twitter Lees verder

Nergens maken ze zoveel sorteermachines als in 'kippenstad' Barneveld

Nergens maken ze zoveel sorteermachines als in 'kippenstad' Barneveld

1.000.000.000 eieren (!). Elke dag weer. Voor de sorteerlijnen van Moba is het een koud kunstje. De nieuwe uitdaging: data. ‘Vooral de combinatie van big data en het internet of things is voor ons interessant.’ Lees verder

5 tips om een 'advocatus diaboli' binnen te halen

5 tips om een 'advocatus diaboli' binnen te halen

Elk bedrijf heeft een 'advocaat van de duivel nodig' die de rest scherp houdt. 5 tips van columnist Ronald Meijers over hoe je dat als manager slim aanpakt. Lees verder

4 ondernemers, 4 duurzame initiatieven

4 ondernemers, 4 duurzame initiatieven

Verduurzaming van de economie gaat hand in hand met innovatie. Deze vier ondernemers grijpen hun kans en dragen een groen steentje bij aan een beter milieu. Lees verder

Werknemer in tranen bij functioneringsgesprek? Dit kun je doen

Werknemer in tranen bij functioneringsgesprek? Dit kun je doen

Huilende of schreeuwende werknemers, daar zit je als manager niet op te wachten. Hoe ga je daar het beste mee om? Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X