Bob de manager voelt zich in de hoek gedreven

04 dec 2014  |   Hans van Straaten  

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer 73 voelt Bob zich in de hoek gedreven.

van Jos
aan
Bob
onderwerp
Functioneringsgesprek

Bob,
Je mag best weten dat ik vannacht nauwelijks heb geslapen. Het functioneringsgesprek van gisteren is namelijk heel hard bij me aangekomen. Je verwijt me dat ik mijn mensen te bot en te hard behandel en dat om die reden de spirit op mijn afdeling ernstig is gedaald. Ik heb er het verslag van vorig jaar nog eens bijgehaald en daarin zeg je juist dat ik té vriendelijk, té empathisch leiding geef en m’n mensen veel strakker, strenger moet aansturen. Nou, dat heb ik het afgelopen jaar volop gedaan en nou blijkt het weer niet goed. Ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet.
Jos van het Hof, Chief Sales

Beste Jos,
Nou Jos, wakker liggen van zoiets, dat is nou ook weer niet nodig. Ik heb alleen het idee dat je het afgelopen jaar volledig naar de andere kant bent doorgeslagen, die signalen heb ik althans gekregen. Er heerst tegenwoordig toch een wat angstige, bijna paranoïde sfeer op je afdeling, het verzuim is ook significant toegenomen en daar wilde ik je even op wijzen. Dat moet toch ook op te lossen zijn? Tussen soft en hard is toch wel een goede middenweg te vinden?
Bob

Bob,
Hoezo, een angstige, paranoïde sfeer op mijn afdeling? En wat voor signalen heb je dan gekregen? En van wie? Ik krijg de indruk dat bepaalde mensen op mijn afdeling een vies spelletje aan het spelen zijn via jou, de directie. Wie is het, Bob? Leon Keijsers? Karin de Bree? Wendy Peters? Kijk eens, als die mensen oorlog willen met mij, nou, dan kunnen ze oorlog krijgen.
Jos

Beste Jos,
Kom, kom, Jos, hou je alsjeblieft even in. Niemand speelt een spelletje en op oorlog zitten we helemaal niet te wachten. Ik heb het meer over algemene signalen, dingen die je wel eens hoort en ik wilde in ons functioneringsgesprek alleen aanstippen of je ietsje milder, subtieler voor de dag wilt komen richting je mensen, ietsje minder geforceerd ook. Dat is toch geen raar verzoek? Dan moet je echt niet zo overspannen reageren.
Bob

Bob,
Oh, fijn, nou ben ik ineens ook nog overspannen. Wie heeft dat verhaal nou weer de wereld in geholpen? Jasper Veldman? Tom Versluis? Lia Maessen? Lekker zeg, zo’n afdeling die achter je rug om dit soort vuige roddels verspreidt en een directeur die dit allemaal maar voor zoete koek aanneemt. Wat vertellen ze nog meer over mij? Nu wil ik ook het hele verhaal horen.
Jos

Beste Jos,
Wacht nou ’s even, Jos. Er is echt niemand op jouw afdeling die aan de directie heeft verteld dat jij overspannen bent. Dat beweer ik ook niet. Ik zeg alleen maar: je stijl kan wel wat soepeler, je bent wat erg geforceerd bezig het laatste jaar. Laten we nou even rustig blijven en dit in een goed gesprek oplossen, liefst vandaag nog, met Marianne van hrm erbij. Ik laat wel even checken hoe ze vandaag zit met haar agenda.
Bob

Bob,
Oh, lekker: nou gaan we er ook meteen maar hrm bijhalen! En jij noemt mij paranoïde? Volgens mij is het volkomen logisch dat ik denk in een hoek te worden gedreven!
Jos

Beste Jos,
Ik beweer helemaal niet dat je paranoïde bent, Jos, en niemand drijft jou in een hoek. Zet dat soort gedachten toch uit je hoofd en laten we dit nou gewoon rustig oplossen. Misschien heb je dat wel gewoon even nodig: rust. Niks mis mee, toch? Dat hebben we als leidinggevenden allemaal wel eens even nodig.
Bob

Bob,
Ah, nou begrijp ik het. Nou begrijp ik ook waarom die Marianne er zo nodig bij moet zitten. Zodat jullie met zijn tweetjes mij fijn kunnen uitleggen dat ik maar beter thuis kan gaan zitten. Ik begrijp nu dat loyaliteit binnen deze onderneming niets voorstelt, dat het woord rugdekking binnen dit bedrijf niet bestaat, dat je het vuile werk kan opknappen en dan als oud vuil op straat wordt gezet. Ik weet genoeg. Ik ga naar huis, dat is toch wat jullie willen?
Jos

Beste Jos,
Als je zo bezig blijft, dan geef ik het echt op en zeg ik nu inderdaad maar: ga maar naar huis, Jos.
Bob

Bob,
Zie je wel! Heb je toch je zin! Knap gespeeld, Bob, heel knap gespeeld!
Jos

 

Meer Bob de manager:

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Weinig waardering voor je werk? Kijk eens naar je relatie met je collega's

Weinig waardering voor je werk? Kijk eens naar je relatie met je collega's

Veel loopbanen starten op een glansrijke wijze, maar lopen daarna vast. Vaak is de oorzaak geen gebrek aan talent, maar een gebrek aan relatiebeheer, stelt arbeid- en organisatiepsycholoog Cees Schenk. Lees verder

Elke Van der Valk een eigen hotel, maar hoe lang nog?

Elke Van der Valk een eigen hotel, maar hoe lang nog?

Al sinds de Tweede wereldoorlog groeit de keten mee met het aantal familieleden. Maar het aantal Toekans dat Nederland kan herbergen is eindig. Overnames, internationale expansie en nieuwe concepten moeten ervoor zorgen dat ook de vierde generatie 'Valkjes' een eigen hotel kan runnen. Lees verder

10 van MT: Maersk wil olievelden van Shell - Vaste banen worden schaarser

10 van MT: Maersk wil olievelden van Shell - Vaste banen worden schaarser

Plus: Euronext negatief over Londen na Brexit & Wereldhandel in het slop. Lees verder

Hoe Intertoys de magie wil terugbrengen in zijn winkels

Hoe Intertoys de magie wil terugbrengen in zijn winkels

Spelen centraal, meer aandacht voor beleving, betere informatie voor de ouders. Zo wil ceo Steven van Nieuwenhuijzen (42) van Intertoys hét adres voor spelen en speelgoed in Nederland maken. ‘Mijn kinderen zijn trots op wat ik doe, maar ook héél kritisch.’ Lees verder

Waarom een smartphonegedragscode ook iets voor jouw bedrijf is

Waarom een smartphonegedragscode ook iets voor jouw bedrijf is

Steeds meer werknemers hebben hun smartphone elke seconde binnen handbereik. Met grote gevolgen voor productiviteit, teamprestaties en cultuur. Een gedragscode kan een goed idee zijn. Lees verder

De salesmedewerker wordt weer een persoon om te vertrouwen

De salesmedewerker wordt weer een persoon om te vertrouwen

Als sales-tactiek wachten tot de telefoon rinkelt om zo deals te sluiten: dat kan niet meer. Tijdens De klant aan zet leggen vier experts de focus weer waar die hoort: bij de klant. Lees verder

De 10 van MT: Kroes verzweeg bijbaan - Apple zoekt hulp bij bouwen auto

De 10 van MT: Kroes verzweeg bijbaan - Apple zoekt hulp bij bouwen auto

Plus: Delft beste NL Universiteit, anti-puistjeszalf voor 10.000 dollar en mogen tattoos op het werk? Lees verder

Hoe belangrijk is het salaris van je collega?

Hoe belangrijk is het salaris van je collega?

Hoe transparant is de organisatie waar je voor werkt, als je niet met elkaar kunt praten over je salaris? Deze vraagt beantwoord David Burkus in een TED-talk. Lees verder

Kleur bekennen: in welk hokje pas jij?

Kleur bekennen: in welk hokje pas jij?

Klant: ‘Je bent nogal geel vandaag.’ Ik: ‘Hoezo? Ik mankeer toch niks aan mijn lever?’ Klant: ‘O, nee. Het was zomaar een constatering. Ik heb recent een nieuwe cursus gevolgd.’ Lees verder

Grafiek van de dag: groene energie stelt nog weinig voor

Grafiek van de dag: groene energie stelt nog weinig voor

Geen wonder dat het nog niet heel erg wil lukken met de klimaatdoelstellingen. De energie die wij elke dag weer in Europa opstoken is voor het overgrote deel nog afkomstig van fosiele brandstoffen.  Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X