Mijn mbo: NykampNyboer

01 mei 2012  |   Rob van Leeuwen  
Balans

Via drie succesvolle mbo's ging NykampNyboer geheel over in handen van Marc Cloosterman, René Kroeze en Laurens Hoekstra.

In 2011 werden ze voor 100 procent eigenaar. “Het is net alsof we opnieuw getrouwd zijn”.

Heel even stonden Marc Cloosterman, René Kroeze en Laurens Hoekstra buiten. Toen ze in 2005 met de oprichters van NykampNyboer onderhandelden over een management buy out, liep het overleg vast op het belang dat de verschillende partijen in het bedrijf zouden krijgen. Het drietal werd bij de overname ondersteund door Friesland Bank Investments, maar de oorspronkelijke eigenaren zouden ook nog een percentage van de aandelen behouden. “Ze verkochten hun bedrijf aan ons. Wij wilden dus aan de buitenwereld laten zien dat we de meerderheid hadden”, vertelt Cloosterman. “Daar hadden ze moeite mee, het was een emotiekwestie. Maar als wij akkoord waren gegaan met hun voorwaarden, dan waren we slechts zetbaas geworden.”

Garanties

De drie nieuwe directeuren gaven daarop garanties over te behalen resultaten, waarna de heren Nijkamp en Nijboer en Friesland Bank Investments akkoord gingen. Tegen een waardering van 10 miljoen euro werden Cloosterman, Kroeze en Hoekstra voor 27,5% aandeelhouder in het bedrijf, Friesland Bank Participaties verkreeg 45,5% van de aandelen en de twee oprichters kregen ieder 13,5%.

Klankbord

Een van hen, Bert Nijboer, bleef nog een jaar lang actief binnen het bedrijf, en zat de eerste vijf jaar na de mbo in de Raad van Advies. Cloosterman: “Daarin zaten ook Ronald Kasteel en Harry Starren. Zij waren een klankbord voor ons, eentje op basis van ratio, eentje op basis van emotie en eentje op basis van historie. Vorig jaar is deze Raad van Advies ontbonden, op dit moment zijn we een nieuwe Raad aan het opzetten. Als eerste lid hebben we Rob van der Laan, ex-voorzitter bij Boer en Croon, benoemd. De organisatie is verder ontwikkeld, dus hebben we andere klankborden nodig. Zo zoeken we nog een Nederlander die succesvol in het buitenland is geworden, om onze internationale ambities te ondersteunen.”

Alleen bij meerderheid

Nog even terug de tijd in, want begin 2007 volgde de volgende stap voor het drietal, toen de oorspronkelijke eigenaren besloten hun aandeel van de hand te doen. Cloosterman: “Normaal gesproken is de verdeling ten opzichte van een investeerder dat zij dan tweederde deel krijgen, en wij de rest. Maar wij wilden alleen doorgaan als we de meerderheid kregen, zodat het echt voelde als óns bedrijf.”

Emoties, emoties

De emoties die de oorspronkelijke eigenaren toonden bij de eerste management buy out, wilde het drietal nu zelf voelen. Friesland Bank Investments ging akkoord, waarop het trio in de nieuwe verdeling 51 procent van het bedrijf in handen kreeg. Kroeze: “Het was een win-win-situatie. De bank kreeg na een jaar de helft van de investering terug in cash, en verkreeg iets meer belang. Wij werden meerderheidsaandeelhouders en hadden een goed verhaal richting ons personeel. Het bedrijf was van onszelf en niet van de bank. Dat doet wel wat met je medewerkers.”

De volgende droom

Voor de drie directeuren was de droom echter nog niet rond. “Voor ons is het meer dan geld”, zegt Hoekstra. “We hebben altijd de insteek gehad om het bedrijf met zijn drieën in bezit te hebben.” In 2011 werd het plaatje compleet, als het trio de 49 procent van Friesland Bank Investments overneemt en volledig eigenaar wordt van NykampNyboer. Kroeze: “Zij wilden er na vijf tot zeven jaar uit, dus we vonden elkaar snel.”

Dienstenmodel

In de jaren die vooraf gingen aan deze 100 procent management buy out ontwikkelde NykampNyboer zich van een bureau dat zich specialiseerde in merkhuisstijlen, tot een organisatie die op strategisch niveau meedenkt met bedrijven. Daarnaast startte het trio een internationaal netwerk om wereldwijd klanten te kunnen bedienen. Hoekstra: “Tegenwoordig worden we bijvoorbeeld aan tafel uitgenodigd bij voorgenomen fusies.” Cloosterman, Kroeze en Hoekstra zetten hiervoor vanaf 2008 een strategie in met een focus op een dienstenmodel. Slim, want eenmalige projecten zorgen voor eenmalige omzet, terwijl een servicecontract zorgt voor wederkerige omzet.

Opnieuw getrouwd

Essentieel voor het succes was uiteraard ook de onderlinge relatie van de drie directeuren. Hoekstra: “Toen we hieraan begonnen hebben we assessments gedaan, om te kijken of er een goede match is. In de jaren daarna hebben we veel tijd aan elkaar besteed, bijvoorbeeld door af te spreken buiten werktijd, met onze partners erbij. Dat was cruciaal voor onze onderlinge relatie.” Daardoor kunnen de drie heren tegenwoordig alles tegen elkaar zeggen, zonder dat het in ruzie uitmondt, zegt Kroeze: “En dat terwijl we elkaar in eerste instantie niet eens zo goed kenden. Het is net alsof we opnieuw zijn getrouwd. Met een mbo wordt je aan elkaar uitgehuwelijkt.”


Dit is deel I in een serie over management buy outs, die vaak voor een flinke prestatieverbetering zorgen bij bedrijven. In de volgende edities: de mbo's van Linido, Wehkamp.nl en Kiwa.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob verdedigt zijn exorbitante bonus

Bob verdedigt zijn exorbitante bonus

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer verdedigt hij zijn exorbitante bonus. Lees verder

Lage olieprijs noopt Shell tot urgente maatregelen

Lage olieprijs noopt Shell tot urgente maatregelen

De lage olieprijs speelt Shell danig parten. De oliereus zet het mes in de organisatie en beknibbelt nog verder op investeringen. Lees verder

Wat je kunt leren van 300 keer naar Parijs rijden

Wat je kunt leren van 300 keer naar Parijs rijden

Lang en hard werken heeft alleen zin als je naar het juiste doel toe werkt, zegt productiviteitsgoeroe Taco Oosterkamp. En vergeet de duct tape niet. Lees verder

Randstad groeit op economisch herstel; Catawiki haalt miljoenen op

Randstad groeit op economisch herstel; Catawiki haalt miljoenen op

Plus: KPN bouwt nieuw netwerk voor internet of things, Volkswagen moet prognose verlagen door tegenvallend China en Jane Birkin protesteert tegen haar eigen handtas. Lees verder

De 8 boeken die je volgens Jeff Bezos gelezen moet hebben

De 8 boeken die je volgens Jeff Bezos gelezen moet hebben

Misschien kende je sommige titels al, maar deze 8 managementboeken móet je gelezen hebben, vindt Amazon-baas Jeff Bezos. Lees verder

Zes tips om zakenreizen goed voor te bereiden voor je medewerkers

Zes tips om zakenreizen goed voor te bereiden voor je medewerkers

Met zakenreizen is het net als met vakantie: laat de achterblijvers weten waar je zit. Veel bedrijven hebben dat niet goed geregeld. Zes tips ter verbetering. Lees verder

Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Jos Burgers weet hoe je van tevreden klanten ambassadeurs kunt maken. Zijn nieuwe luisterboek winnen? MT geeft er 5 weg. Lees verder

Arcadis verwacht forse groei winst, Kredietbeoordelaar S&P verlaagt rating Philips

Arcadis verwacht forse groei winst, Kredietbeoordelaar S&P verlaagt rating Philips

Plus: KPN boekt beter resultaat, Nedap terughoudend over omzetgroei Lees verder

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Disruptie komt meestal uit onverwachte hoek. Opvallend vaak ook van kleine organisaties met veel creativiteit en bevlogenheid. Een merk dat zo begon is GoPro. Lees verder

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Bij zomerse hitte wil je wat makkelijks aantrekken. Maar toch moet je ook representatief blijven. Welke regels bestaan daarvoor? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X