Mijn mbo: NykampNyboer

01 mei 2012  |   Rob van Leeuwen  
Balans

Via drie succesvolle mbo's ging NykampNyboer geheel over in handen van Marc Cloosterman, René Kroeze en Laurens Hoekstra.

In 2011 werden ze voor 100 procent eigenaar. “Het is net alsof we opnieuw getrouwd zijn”.

Heel even stonden Marc Cloosterman, René Kroeze en Laurens Hoekstra buiten. Toen ze in 2005 met de oprichters van NykampNyboer onderhandelden over een management buy out, liep het overleg vast op het belang dat de verschillende partijen in het bedrijf zouden krijgen. Het drietal werd bij de overname ondersteund door Friesland Bank Investments, maar de oorspronkelijke eigenaren zouden ook nog een percentage van de aandelen behouden. “Ze verkochten hun bedrijf aan ons. Wij wilden dus aan de buitenwereld laten zien dat we de meerderheid hadden”, vertelt Cloosterman. “Daar hadden ze moeite mee, het was een emotiekwestie. Maar als wij akkoord waren gegaan met hun voorwaarden, dan waren we slechts zetbaas geworden.”

Garanties

De drie nieuwe directeuren gaven daarop garanties over te behalen resultaten, waarna de heren Nijkamp en Nijboer en Friesland Bank Investments akkoord gingen. Tegen een waardering van 10 miljoen euro werden Cloosterman, Kroeze en Hoekstra voor 27,5% aandeelhouder in het bedrijf, Friesland Bank Participaties verkreeg 45,5% van de aandelen en de twee oprichters kregen ieder 13,5%.

Klankbord

Een van hen, Bert Nijboer, bleef nog een jaar lang actief binnen het bedrijf, en zat de eerste vijf jaar na de mbo in de Raad van Advies. Cloosterman: “Daarin zaten ook Ronald Kasteel en Harry Starren. Zij waren een klankbord voor ons, eentje op basis van ratio, eentje op basis van emotie en eentje op basis van historie. Vorig jaar is deze Raad van Advies ontbonden, op dit moment zijn we een nieuwe Raad aan het opzetten. Als eerste lid hebben we Rob van der Laan, ex-voorzitter bij Boer en Croon, benoemd. De organisatie is verder ontwikkeld, dus hebben we andere klankborden nodig. Zo zoeken we nog een Nederlander die succesvol in het buitenland is geworden, om onze internationale ambities te ondersteunen.”

Alleen bij meerderheid

Nog even terug de tijd in, want begin 2007 volgde de volgende stap voor het drietal, toen de oorspronkelijke eigenaren besloten hun aandeel van de hand te doen. Cloosterman: “Normaal gesproken is de verdeling ten opzichte van een investeerder dat zij dan tweederde deel krijgen, en wij de rest. Maar wij wilden alleen doorgaan als we de meerderheid kregen, zodat het echt voelde als óns bedrijf.”

Emoties, emoties

De emoties die de oorspronkelijke eigenaren toonden bij de eerste management buy out, wilde het drietal nu zelf voelen. Friesland Bank Investments ging akkoord, waarop het trio in de nieuwe verdeling 51 procent van het bedrijf in handen kreeg. Kroeze: “Het was een win-win-situatie. De bank kreeg na een jaar de helft van de investering terug in cash, en verkreeg iets meer belang. Wij werden meerderheidsaandeelhouders en hadden een goed verhaal richting ons personeel. Het bedrijf was van onszelf en niet van de bank. Dat doet wel wat met je medewerkers.”

De volgende droom

Voor de drie directeuren was de droom echter nog niet rond. “Voor ons is het meer dan geld”, zegt Hoekstra. “We hebben altijd de insteek gehad om het bedrijf met zijn drieën in bezit te hebben.” In 2011 werd het plaatje compleet, als het trio de 49 procent van Friesland Bank Investments overneemt en volledig eigenaar wordt van NykampNyboer. Kroeze: “Zij wilden er na vijf tot zeven jaar uit, dus we vonden elkaar snel.”

Dienstenmodel

In de jaren die vooraf gingen aan deze 100 procent management buy out ontwikkelde NykampNyboer zich van een bureau dat zich specialiseerde in merkhuisstijlen, tot een organisatie die op strategisch niveau meedenkt met bedrijven. Daarnaast startte het trio een internationaal netwerk om wereldwijd klanten te kunnen bedienen. Hoekstra: “Tegenwoordig worden we bijvoorbeeld aan tafel uitgenodigd bij voorgenomen fusies.” Cloosterman, Kroeze en Hoekstra zetten hiervoor vanaf 2008 een strategie in met een focus op een dienstenmodel. Slim, want eenmalige projecten zorgen voor eenmalige omzet, terwijl een servicecontract zorgt voor wederkerige omzet.

Opnieuw getrouwd

Essentieel voor het succes was uiteraard ook de onderlinge relatie van de drie directeuren. Hoekstra: “Toen we hieraan begonnen hebben we assessments gedaan, om te kijken of er een goede match is. In de jaren daarna hebben we veel tijd aan elkaar besteed, bijvoorbeeld door af te spreken buiten werktijd, met onze partners erbij. Dat was cruciaal voor onze onderlinge relatie.” Daardoor kunnen de drie heren tegenwoordig alles tegen elkaar zeggen, zonder dat het in ruzie uitmondt, zegt Kroeze: “En dat terwijl we elkaar in eerste instantie niet eens zo goed kenden. Het is net alsof we opnieuw zijn getrouwd. Met een mbo wordt je aan elkaar uitgehuwelijkt.”


Dit is deel I in een serie over management buy outs, die vaak voor een flinke prestatieverbetering zorgen bij bedrijven. In de volgende edities: de mbo's van Linido, Wehkamp.nl en Kiwa.

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

Je medewerkers opvoeden is niet zo heel veel anders dan je kinderen iets bijbrengen. Deze 7 punten kunnen managers en ouders van elkaar leren. Lees verder

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

Uber-oprichter Travis Kalanick onthulde tijdens Startup Fest Europe zijn 'Geeks guide to becoming an entrepreneur'. Lees verder

Stop met korting geven: 4 tips

Stop met korting geven: 4 tips

De directeur die een relatie een abnormaal hoge korting toezegt? Of een verkoper die 2 keer zo veel korting biedt als zijn collega's? ‘Geef een vergulde schep als ludieke straf.’ Lees verder

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Plus: Monsanto wijst Bayer-bod af, Toyota in zee met Uber en Brits bod op Van Gansewinkel. Lees verder

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Een bedrijf zou een ziel moeten hebben, net als een mens, zei Tim Cook tijdens zijn eerste Nederlandse optreden ooit. Lees verder

Wat je verdient staat in de cloud

Wat je verdient staat in de cloud

Transparantie is een van de meest cruciale onderdelen van nieuw leiderschap. Is jouw bedrijf al toe aan de Buffer-methode? Letterlijk álles wordt online gepubliceerd. Lees verder

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De medewerker van morgen sleept zich niet meer elke dag naar hetzelfde kantoor. Maar hoe dan wel? En hoe ziet dat er dan uit? Een inkijkje. Lees verder

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Expliciete waarden, onderling vertrouwen en een set collectieve normen. Dat blijken steeds weer dé succesingrediënten van elke werkvloer. Lees verder

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Data over de gezondheid van je medewerkers is steeds toegankelijker. Wat mag je daar als werkgever mee? En minstens zo belangrijk: wat niet? Lees verder

‘West-Europa hotspot voor 3D-printing’

‘West-Europa hotspot voor 3D-printing’

Met zijn bedrijf Additive Industries bouwde Jonas Wintermans een industriële 3D-metaalprinter. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X