Mijn mbo: NykampNyboer

01 mei 2012  |   Rob van Leeuwen  
Balans

Via drie succesvolle mbo's ging NykampNyboer geheel over in handen van Marc Cloosterman, René Kroeze en Laurens Hoekstra.

In 2011 werden ze voor 100 procent eigenaar. “Het is net alsof we opnieuw getrouwd zijn”.

Heel even stonden Marc Cloosterman, René Kroeze en Laurens Hoekstra buiten. Toen ze in 2005 met de oprichters van NykampNyboer onderhandelden over een management buy out, liep het overleg vast op het belang dat de verschillende partijen in het bedrijf zouden krijgen. Het drietal werd bij de overname ondersteund door Friesland Bank Investments, maar de oorspronkelijke eigenaren zouden ook nog een percentage van de aandelen behouden. “Ze verkochten hun bedrijf aan ons. Wij wilden dus aan de buitenwereld laten zien dat we de meerderheid hadden”, vertelt Cloosterman. “Daar hadden ze moeite mee, het was een emotiekwestie. Maar als wij akkoord waren gegaan met hun voorwaarden, dan waren we slechts zetbaas geworden.”

Garanties

De drie nieuwe directeuren gaven daarop garanties over te behalen resultaten, waarna de heren Nijkamp en Nijboer en Friesland Bank Investments akkoord gingen. Tegen een waardering van 10 miljoen euro werden Cloosterman, Kroeze en Hoekstra voor 27,5% aandeelhouder in het bedrijf, Friesland Bank Participaties verkreeg 45,5% van de aandelen en de twee oprichters kregen ieder 13,5%.

Klankbord

Een van hen, Bert Nijboer, bleef nog een jaar lang actief binnen het bedrijf, en zat de eerste vijf jaar na de mbo in de Raad van Advies. Cloosterman: “Daarin zaten ook Ronald Kasteel en Harry Starren. Zij waren een klankbord voor ons, eentje op basis van ratio, eentje op basis van emotie en eentje op basis van historie. Vorig jaar is deze Raad van Advies ontbonden, op dit moment zijn we een nieuwe Raad aan het opzetten. Als eerste lid hebben we Rob van der Laan, ex-voorzitter bij Boer en Croon, benoemd. De organisatie is verder ontwikkeld, dus hebben we andere klankborden nodig. Zo zoeken we nog een Nederlander die succesvol in het buitenland is geworden, om onze internationale ambities te ondersteunen.”

Alleen bij meerderheid

Nog even terug de tijd in, want begin 2007 volgde de volgende stap voor het drietal, toen de oorspronkelijke eigenaren besloten hun aandeel van de hand te doen. Cloosterman: “Normaal gesproken is de verdeling ten opzichte van een investeerder dat zij dan tweederde deel krijgen, en wij de rest. Maar wij wilden alleen doorgaan als we de meerderheid kregen, zodat het echt voelde als óns bedrijf.”

Emoties, emoties

De emoties die de oorspronkelijke eigenaren toonden bij de eerste management buy out, wilde het drietal nu zelf voelen. Friesland Bank Investments ging akkoord, waarop het trio in de nieuwe verdeling 51 procent van het bedrijf in handen kreeg. Kroeze: “Het was een win-win-situatie. De bank kreeg na een jaar de helft van de investering terug in cash, en verkreeg iets meer belang. Wij werden meerderheidsaandeelhouders en hadden een goed verhaal richting ons personeel. Het bedrijf was van onszelf en niet van de bank. Dat doet wel wat met je medewerkers.”

De volgende droom

Voor de drie directeuren was de droom echter nog niet rond. “Voor ons is het meer dan geld”, zegt Hoekstra. “We hebben altijd de insteek gehad om het bedrijf met zijn drieën in bezit te hebben.” In 2011 werd het plaatje compleet, als het trio de 49 procent van Friesland Bank Investments overneemt en volledig eigenaar wordt van NykampNyboer. Kroeze: “Zij wilden er na vijf tot zeven jaar uit, dus we vonden elkaar snel.”

Dienstenmodel

In de jaren die vooraf gingen aan deze 100 procent management buy out ontwikkelde NykampNyboer zich van een bureau dat zich specialiseerde in merkhuisstijlen, tot een organisatie die op strategisch niveau meedenkt met bedrijven. Daarnaast startte het trio een internationaal netwerk om wereldwijd klanten te kunnen bedienen. Hoekstra: “Tegenwoordig worden we bijvoorbeeld aan tafel uitgenodigd bij voorgenomen fusies.” Cloosterman, Kroeze en Hoekstra zetten hiervoor vanaf 2008 een strategie in met een focus op een dienstenmodel. Slim, want eenmalige projecten zorgen voor eenmalige omzet, terwijl een servicecontract zorgt voor wederkerige omzet.

Opnieuw getrouwd

Essentieel voor het succes was uiteraard ook de onderlinge relatie van de drie directeuren. Hoekstra: “Toen we hieraan begonnen hebben we assessments gedaan, om te kijken of er een goede match is. In de jaren daarna hebben we veel tijd aan elkaar besteed, bijvoorbeeld door af te spreken buiten werktijd, met onze partners erbij. Dat was cruciaal voor onze onderlinge relatie.” Daardoor kunnen de drie heren tegenwoordig alles tegen elkaar zeggen, zonder dat het in ruzie uitmondt, zegt Kroeze: “En dat terwijl we elkaar in eerste instantie niet eens zo goed kenden. Het is net alsof we opnieuw zijn getrouwd. Met een mbo wordt je aan elkaar uitgehuwelijkt.”


Dit is deel I in een serie over management buy outs, die vaak voor een flinke prestatieverbetering zorgen bij bedrijven. In de volgende edities: de mbo's van Linido, Wehkamp.nl en Kiwa.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wat je ook doet, zet geen 'leiderschap' op je CV

Wat je ook doet, zet geen 'leiderschap' op je CV

In 2014 kreeg je vooral een nieuwe baan als je over technische vaardigheden beschikte. Dit waren de 25 meest gewilde vaardigheden. Lees verder

6 Nederlandse ceo's die in 2014 het veld hebben geruimd

6 Nederlandse ceo's die in 2014 het veld hebben geruimd

Ook 2014 was weer een jaar waarin veel topmanagers sneuvelden. Dit zijn de opvallendste ontslagen. Lees verder

Airbnb speelt voor fiscus; Uber bereikt mijlpaal aantal ritten

Airbnb speelt voor fiscus; Uber bereikt mijlpaal aantal ritten

Plus: Philips stelt eisen aan koper Lumileds, AutoRai weer in trek bij importeurs en oud-voetballer Arie Haan schrijft managementboek. Lees verder

Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Tesla, Apple, Google: allemaal zweren ze bij Scrum, een methode die bedrijven belooft 2 keer zoveel te doen in de helft van de tijd. Lees verder

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Managementboeken komen en gaan, maar de populariteit van Covey zal altijd blijven bestaan? De 15 best verkochte boeken van 2014. Lees verder

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De consument geeft (eindelijk) weer geld uit. En dat betekent groei voor winkeliers. Toch zal 2015 niet voor iedereen even leuk worden. Lees verder

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb en Uber ontgroeiden dit jaar het stadium veelbelovend, maar wie had de meeste impact in 2014? Een vergelijkend warenonderzoek. Lees verder

Philips doet miljardenovername; TMG luidt de noodklok

Philips doet miljardenovername; TMG luidt de noodklok

Plus: Retail krijgt volgend jaar 3 uitdagingen, voor DNB dreigt een claim van DSB en betaalprovider Adyen is 1,5 miljard waard. Lees verder

6 bewijzen dat sociale media het nieuwe verkoopkanaal zijn

6 bewijzen dat sociale media het nieuwe verkoopkanaal zijn

Slimme ondernemers brengen hun producten en diensten onder de aandacht via sociale media. Waarom? 6 redenen. Lees verder

Is dit de nieuwe TomTom? Adyen 1,5 miljard dollar waard

Is dit de nieuwe TomTom? Adyen 1,5 miljard dollar waard

Gamechanger Adyen heeft 250 miljoen dollar aan investeringen opgehaald tegen een waardering van 1,5 miljard. Is het de nieuwe TomTom? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X