Een maatschappelijke win-winsituatie

25 apr 2012  |   Ottervanger  
Highfive blij geslaagd

Werknemers willen hun steentje bijdragen aan de maatschappij, maar weten niet hoe ze dat effectief kunnen doen. Podiumauteur Reinoud Ottervanger komt met een oplossing waarmee bedrijven ook echt maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Wij willen steeds vaker maatschappelijk iets betekenen. Daar zijn jong en oud het roerend met elkaar over eens. Young professionals en topmanagement van organisaties zijn zich ervan bewust dat er een morele verplichting bestaat om bij te dragen aan een betere wereld. Beïnvloeder en bepaler. Maar ook een groeiend aantal individuen, in hun hoedanigheid als inwoner van Nederland, voelt zich op steeds jongere leeftijd geroepen een steentje bij te dragen. Maar biedt een werkgever voldoende ruimte aan de werknemer om dergelijke maatschappelijke activiteiten te ontplooien? Heeft het individu naast zijn drukke werkzaamheden als werknemer nog voldoende tijd en energie? Er ligt een enorme kans voor ons klaar om vraag en aanbod aan elkaar te koppelen.

Faciliteren

De werkgever zal nog meer zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en faciliteren dat werknemers hun individuele maatschappelijke rol kunnen vervullen. Werkgevers hebben de schaalgrootte en financiële middelen om echte impact te kunnen hebben. Zij bepalen ook grotendeels de tijdsbesteding van hun werknemers. Veel van deze individuen zouden graag bijdragen aan een eerlijkere maatschappij, maar weten vaak niet precies in welke vorm of wanneer.

Laten we die krachten en behoeften bundelen en werknemers actief de kans bieden binnen hun organisatie ook individuele ambities waar te maken. Iedere organisatie bezit wel een specialisme dat voor een bepaalde groep in de samenleving relevant is of kan bijdragen aan een duurzamere wereld. Voorlezen op scholen met veel allochtone leerlingen tijdens de lunchpauze, carpoolen voor minder CO2-uitstoot, juridisch advies aan slachtoffers, het aanleggen van een IT-netwerk in een achterstandswijk of het schilderen van een asielzoekerscentrum zijn maar enkele voorbeelden van de oneindige mogelijkheden.

Win-win-effect

Los van de altruïstische bedoelingen levert het ook nog het door managers vaak geroemde win-win-effect op. Organisaties ondernemen oprecht maatschappelijk verantwoord door de bereidheid om eigen (humane) middelen in te zetten en het faciliteren van de activiteiten. Werknemers kunnen hun individuele drang om iets te betekenen kwijt en zijn daarmee trots op zichzelf, maar ook meer verbonden met hun werkgever en collega`s. Als elke organisatie zijn verantwoordelijkheid pakt en zijn werknemers op deze zelfde verantwoordelijkheden aanspreekt kan er iets moois en duurzaams groeien.
 

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Reinoud Ottervanger, Brand manager bij Heineken.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Dit zijn de 3 actiepunten voor Willem Vermeend als fintech-ambassadeur

Dit zijn de 3 actiepunten voor Willem Vermeend als fintech-ambassadeur

Willem Vermeend is de nieuwe ambassadeur van de Nederlandse fintech-bedrijven. Wat gaat hij de komende 2 jaar doen? Lees verder

Bob had eigenlijk nog best zin in Jos' jubileumfeest

Bob had eigenlijk nog best zin in Jos' jubileumfeest

Bob is divisiedirecteur van een groot concern en doet zijn best. In deze aflevering bereidt hij het 25-jarig jubileum van Jos voor. Lees verder

‘Als de perfecte wijn zou bestaan, is het een Dão’

‘Als de perfecte wijn zou bestaan, is het een Dão’

De Portugese wijnen van Casa da Passarella hebben een rijk verleden, dat al 150 jaar terug gaat. Lees verder

Wat kun je doen tegen teams met Dr. Jekyll & Mr. Hyde-gedrag?

Wat kun je doen tegen teams met Dr. Jekyll & Mr. Hyde-gedrag?

Sommige volwassen teams verworden ineens tot kinderlijke, sterk emotionele groepen. Hoe kan dat toch? Lees verder

Hoe (on)gezond is al die koffie nu echt?

Hoe (on)gezond is al die koffie nu echt?

Nederlanders zijn met ruim 3 koppen per dag stevige koffiedrinkers. Toch hoor je vaak dat thee gezonder is. Maar is dat wel zo? Lees verder

Hoe geef je leiding aan het ‘nieuwe’ salesteam?

Hoe geef je leiding aan het ‘nieuwe’ salesteam?

Relaties fêteren, een maandelijkse bonus en grote cadeaus voor wie de hoogste jaaromzet haalt. Het kon niet op. Kon, want tegenwoordig werkt deze motivator nog zelden. Hoe geef je dan wel leiding aan een salesteam? Lees verder

D-day voor V&D; Japanse interesse in Grolsch en Heineken doet goede zaken

D-day voor V&D; Japanse interesse in Grolsch en Heineken doet goede zaken

Plus: Willem Vermeend gaat fintech verder helpen, en Unilever schrapt Nederlandse IT-banen. Lees verder

'Een goede verkoper kan stront verkopen', leerde Kristel Groenenboom

'Een goede verkoper kan stront verkopen', leerde Kristel Groenenboom

Sales is lef hebben, heeft Kristel Groenenboom in de loop der tijd ontdekt. En dus ook nee durven zeggen. Lees verder

Dit zijn de 13 dingen die je moet doen als je vertrouwen wil krijgen

Dit zijn de 13 dingen die je moet doen als je vertrouwen wil krijgen

Meer regelgeving helpt zelden tegen vertrouwensverlies. Maar wat dan wel? Deze 13 gedragingen bieden uitkomst. Lees verder

5 missers die je managementpositie ondermijnen

5 missers die je managementpositie ondermijnen

Het vertrouwen in het management wordt snel minder als ze zelf niet het goede voorbeeld geven. 5 veelvoorkomende missers. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X