Een maatschappelijke win-winsituatie

25 apr 2012  |   Ottervanger  
Highfive blij geslaagd

Werknemers willen hun steentje bijdragen aan de maatschappij, maar weten niet hoe ze dat effectief kunnen doen. Podiumauteur Reinoud Ottervanger komt met een oplossing waarmee bedrijven ook echt maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Wij willen steeds vaker maatschappelijk iets betekenen. Daar zijn jong en oud het roerend met elkaar over eens. Young professionals en topmanagement van organisaties zijn zich ervan bewust dat er een morele verplichting bestaat om bij te dragen aan een betere wereld. Beïnvloeder en bepaler. Maar ook een groeiend aantal individuen, in hun hoedanigheid als inwoner van Nederland, voelt zich op steeds jongere leeftijd geroepen een steentje bij te dragen. Maar biedt een werkgever voldoende ruimte aan de werknemer om dergelijke maatschappelijke activiteiten te ontplooien? Heeft het individu naast zijn drukke werkzaamheden als werknemer nog voldoende tijd en energie? Er ligt een enorme kans voor ons klaar om vraag en aanbod aan elkaar te koppelen.

Faciliteren

De werkgever zal nog meer zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en faciliteren dat werknemers hun individuele maatschappelijke rol kunnen vervullen. Werkgevers hebben de schaalgrootte en financiële middelen om echte impact te kunnen hebben. Zij bepalen ook grotendeels de tijdsbesteding van hun werknemers. Veel van deze individuen zouden graag bijdragen aan een eerlijkere maatschappij, maar weten vaak niet precies in welke vorm of wanneer.

Laten we die krachten en behoeften bundelen en werknemers actief de kans bieden binnen hun organisatie ook individuele ambities waar te maken. Iedere organisatie bezit wel een specialisme dat voor een bepaalde groep in de samenleving relevant is of kan bijdragen aan een duurzamere wereld. Voorlezen op scholen met veel allochtone leerlingen tijdens de lunchpauze, carpoolen voor minder CO2-uitstoot, juridisch advies aan slachtoffers, het aanleggen van een IT-netwerk in een achterstandswijk of het schilderen van een asielzoekerscentrum zijn maar enkele voorbeelden van de oneindige mogelijkheden.

Win-win-effect

Los van de altruïstische bedoelingen levert het ook nog het door managers vaak geroemde win-win-effect op. Organisaties ondernemen oprecht maatschappelijk verantwoord door de bereidheid om eigen (humane) middelen in te zetten en het faciliteren van de activiteiten. Werknemers kunnen hun individuele drang om iets te betekenen kwijt en zijn daarmee trots op zichzelf, maar ook meer verbonden met hun werkgever en collega`s. Als elke organisatie zijn verantwoordelijkheid pakt en zijn werknemers op deze zelfde verantwoordelijkheden aanspreekt kan er iets moois en duurzaams groeien.
 

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Reinoud Ottervanger, Brand manager bij Heineken.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Henk Volberda: 'Er zullen nog meer Ubers opkomen'

Henk Volberda: 'Er zullen nog meer Ubers opkomen'

Het is in 2015 wachten op de volgende Uber, zegt innovatieprofessor Henk Volberda. Maar in welke sector moeten we het zoeken? Lees verder

Eigenaar dreigt handen van V&D af te trekken; 'Onderzoek naar Rabobank in VS'

Eigenaar dreigt handen van V&D af te trekken; 'Onderzoek naar Rabobank in VS'

Plus: Facebook heeft 1,39 miljard leden, Shell snijdt fors in investeringen en nieuwe topman voor McDonald's. Lees verder

Wat te doen als je elk jaar 8 procent omzet dreigt te verliezen?

Wat te doen als je elk jaar 8 procent omzet dreigt te verliezen?

Als Canon gewoon hetzelfde blijft doen, verliest het bedrijf 8 procent van zijn omzet. Hoe keert Rob de Louw het tij? Lees verder

Wim van der Leegte koopt Gerard van der Leegte

Wim van der Leegte koopt Gerard van der Leegte

VDL Groep wil GL Precision overnemen. Vertaling: Van der Leegte koopt Van der Leegte. Welke broers doen het nog meer samen? Lees verder

Bas van de Haterd: 'In 2015 wordt het kantelpunt bereikt'

Bas van de Haterd: 'In 2015 wordt het kantelpunt bereikt'

Deel 2 in een serie over de verwachtingen voor dit jaar. Dit keer: Bas van de Haterd over de kantelpunten van 2015. Lees verder

Na jaren van tegenslag: eindelijk weer hoop voor Microsoft?

Na jaren van tegenslag: eindelijk weer hoop voor Microsoft?

Jarenlang zat het Microsoft op innovatiegebied tegen. 4 dingen die de afgelopen jaren misgingen en 2 stappen in de goede richting. Lees verder

Leo Koppelaar (Afas): ‘Wij verkopen Voltooid Tegenwoordige Tijd’

Leo Koppelaar (Afas): ‘Wij verkopen Voltooid Tegenwoordige Tijd’

Bij softwarebedrijf Afas is het nieuwe verkopen helemaal niet nieuw. Leo Koppelaar over het succes van zijn verkoopteam. Lees verder

Apple breekt records dankzij iPhone; Geen KLM-geld naar Parijs

Apple breekt records dankzij iPhone; Geen KLM-geld naar Parijs

Plus: Halfords gaat verder met 52 winkels, Schoenenreus krijgt uitstel van betaling en V&D praat met zijn banken. Lees verder

Atilay Uslu (Corendon): kritiek op V&D is te makkelijk

Atilay Uslu (Corendon): kritiek op V&D is te makkelijk

De Corendon-oprichter over de ondergang van V&D en het succes van zijn reisorganisatie. 'Was iedereen vroeger zo dom?' Lees verder

Weg met Excel-management, het draait om persoonlijke betrokkenheid

Weg met Excel-management, het draait om persoonlijke betrokkenheid

In 2015 gaan we inzien dat fouten niet worden voorkomen door processen nog verder uiteen te rafelen en in Excel-sheets te vangen. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X