Een maatschappelijke win-winsituatie

25 apr 2012  |   Ottervanger  
Highfive blij geslaagd

Werknemers willen hun steentje bijdragen aan de maatschappij, maar weten niet hoe ze dat effectief kunnen doen. Podiumauteur Reinoud Ottervanger komt met een oplossing waarmee bedrijven ook echt maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Wij willen steeds vaker maatschappelijk iets betekenen. Daar zijn jong en oud het roerend met elkaar over eens. Young professionals en topmanagement van organisaties zijn zich ervan bewust dat er een morele verplichting bestaat om bij te dragen aan een betere wereld. Beïnvloeder en bepaler. Maar ook een groeiend aantal individuen, in hun hoedanigheid als inwoner van Nederland, voelt zich op steeds jongere leeftijd geroepen een steentje bij te dragen. Maar biedt een werkgever voldoende ruimte aan de werknemer om dergelijke maatschappelijke activiteiten te ontplooien? Heeft het individu naast zijn drukke werkzaamheden als werknemer nog voldoende tijd en energie? Er ligt een enorme kans voor ons klaar om vraag en aanbod aan elkaar te koppelen.

Faciliteren

De werkgever zal nog meer zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en faciliteren dat werknemers hun individuele maatschappelijke rol kunnen vervullen. Werkgevers hebben de schaalgrootte en financiële middelen om echte impact te kunnen hebben. Zij bepalen ook grotendeels de tijdsbesteding van hun werknemers. Veel van deze individuen zouden graag bijdragen aan een eerlijkere maatschappij, maar weten vaak niet precies in welke vorm of wanneer.

Laten we die krachten en behoeften bundelen en werknemers actief de kans bieden binnen hun organisatie ook individuele ambities waar te maken. Iedere organisatie bezit wel een specialisme dat voor een bepaalde groep in de samenleving relevant is of kan bijdragen aan een duurzamere wereld. Voorlezen op scholen met veel allochtone leerlingen tijdens de lunchpauze, carpoolen voor minder CO2-uitstoot, juridisch advies aan slachtoffers, het aanleggen van een IT-netwerk in een achterstandswijk of het schilderen van een asielzoekerscentrum zijn maar enkele voorbeelden van de oneindige mogelijkheden.

Win-win-effect

Los van de altruïstische bedoelingen levert het ook nog het door managers vaak geroemde win-win-effect op. Organisaties ondernemen oprecht maatschappelijk verantwoord door de bereidheid om eigen (humane) middelen in te zetten en het faciliteren van de activiteiten. Werknemers kunnen hun individuele drang om iets te betekenen kwijt en zijn daarmee trots op zichzelf, maar ook meer verbonden met hun werkgever en collega`s. Als elke organisatie zijn verantwoordelijkheid pakt en zijn werknemers op deze zelfde verantwoordelijkheden aanspreekt kan er iets moois en duurzaams groeien.
 

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Reinoud Ottervanger, Brand manager bij Heineken.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 vragen over de Russische sancties; wie heeft er last van?

5 vragen over de Russische sancties; wie heeft er last van?

Nu Europa sancties oplegt aan Rusland is het wachten op een tegenreactie. Wat kunnen we verwachten en wie krijgt daar last van?  Lees verder

Ceo V&D stapt op; 15 miljard voor T-Mobile; EC onderzoekt Google

Ceo V&D stapt op; 15 miljard voor T-Mobile; EC onderzoekt Google

Plus: Rusland slaat terug na sancties, BAM strijkt 40 miljoen op, Volkswagen minder en Shell juist meer winst.  Lees verder

AFAS over de inlogstrijd: ING is bang geld te verliezen

AFAS over de inlogstrijd: ING is bang geld te verliezen

ING won de inlogstrijd van AFAS, maar volgens Rik ten Wolde van AFAS is de uitspraak van de rechter 'uitstel, geen afstel'. Lees verder

Bob tackelt zelf het doorgeefmanagement

Bob tackelt zelf het doorgeefmanagement

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering tackelt hij zelf het doorgeefmanagement. Lees verder

V&D-topman Jacob de Jonge stapt op, bedrijf zelf zwijgt

V&D-topman Jacob de Jonge stapt op, bedrijf zelf zwijgt

Jacob de Jonge stopt als ceo van warenhuisketen V&D. Hij zou het oneens zijn geweest met de koers van eigenaar Sun Capital.  Lees verder

Wat je kan leren van deze wijkagent uit de Schilderswijk

Wat je kan leren van deze wijkagent uit de Schilderswijk

Lessen van gewone mensen die ongewone dingen doen. Dit keer: Mark Westerlaken (41), wijkagent in de Schilderswijk in Den Haag. Lees verder

ING wint inlogstrijd van AFAS; Taxi-oorlog verdeelt Nederland

ING wint inlogstrijd van AFAS; Taxi-oorlog verdeelt Nederland

Plus: PostNL gaat bezorgen op zondag, Samsung heeft last van Chinezen, Randstad ziet herstel en de business achter Dick Bruna. Lees verder

Waarom de sandalen van Birkenstock in de mode blijven

Waarom de sandalen van Birkenstock in de mode blijven

Het bedrijf is 240 jaar oud, maar wéér is Birkenstock in de mode. Hoe doet de Duitse hippie-sandaal dat toch? Lees verder

In 6 stappen naar een strategieloze organisatie

In 6 stappen naar een strategieloze organisatie

De werkelijkheid is altijd anders dan je kunt voorspellen, dus waarom zou je plannen voor de toekomst maken? Hoe het anders kan. Lees verder

Het grootste bedrijf van de VS let op de kleintjes

Het grootste bedrijf van de VS let op de kleintjes

Laat het Vrijheidsbeeld links liggen als je naar de VS gaat en boek een vlucht naar Arkansas. Maar waarom? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X