Een maatschappelijke win-winsituatie

25 apr 2012  |   Ottervanger  
Highfive blij geslaagd

Werknemers willen hun steentje bijdragen aan de maatschappij, maar weten niet hoe ze dat effectief kunnen doen. Podiumauteur Reinoud Ottervanger komt met een oplossing waarmee bedrijven ook echt maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Wij willen steeds vaker maatschappelijk iets betekenen. Daar zijn jong en oud het roerend met elkaar over eens. Young professionals en topmanagement van organisaties zijn zich ervan bewust dat er een morele verplichting bestaat om bij te dragen aan een betere wereld. Beïnvloeder en bepaler. Maar ook een groeiend aantal individuen, in hun hoedanigheid als inwoner van Nederland, voelt zich op steeds jongere leeftijd geroepen een steentje bij te dragen. Maar biedt een werkgever voldoende ruimte aan de werknemer om dergelijke maatschappelijke activiteiten te ontplooien? Heeft het individu naast zijn drukke werkzaamheden als werknemer nog voldoende tijd en energie? Er ligt een enorme kans voor ons klaar om vraag en aanbod aan elkaar te koppelen.

Faciliteren

De werkgever zal nog meer zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en faciliteren dat werknemers hun individuele maatschappelijke rol kunnen vervullen. Werkgevers hebben de schaalgrootte en financiële middelen om echte impact te kunnen hebben. Zij bepalen ook grotendeels de tijdsbesteding van hun werknemers. Veel van deze individuen zouden graag bijdragen aan een eerlijkere maatschappij, maar weten vaak niet precies in welke vorm of wanneer.

Laten we die krachten en behoeften bundelen en werknemers actief de kans bieden binnen hun organisatie ook individuele ambities waar te maken. Iedere organisatie bezit wel een specialisme dat voor een bepaalde groep in de samenleving relevant is of kan bijdragen aan een duurzamere wereld. Voorlezen op scholen met veel allochtone leerlingen tijdens de lunchpauze, carpoolen voor minder CO2-uitstoot, juridisch advies aan slachtoffers, het aanleggen van een IT-netwerk in een achterstandswijk of het schilderen van een asielzoekerscentrum zijn maar enkele voorbeelden van de oneindige mogelijkheden.

Win-win-effect

Los van de altruïstische bedoelingen levert het ook nog het door managers vaak geroemde win-win-effect op. Organisaties ondernemen oprecht maatschappelijk verantwoord door de bereidheid om eigen (humane) middelen in te zetten en het faciliteren van de activiteiten. Werknemers kunnen hun individuele drang om iets te betekenen kwijt en zijn daarmee trots op zichzelf, maar ook meer verbonden met hun werkgever en collega`s. Als elke organisatie zijn verantwoordelijkheid pakt en zijn werknemers op deze zelfde verantwoordelijkheden aanspreekt kan er iets moois en duurzaams groeien.
 

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Reinoud Ottervanger, Brand manager bij Heineken.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
'De interactie met andere studenten maakt een MBA zo interessant'

'De interactie met andere studenten maakt een MBA zo interessant'

Wat levert een MBA je op? Die vraag stellen we aan diverse alumni. Deze keer vertelt John de Kok, voormalig directeur van Pfizer, waarom hij maar liefst 2 MBA’s op zak heeft. Lees verder

5 trends op de markt van het Internet of Things

5 trends op de markt van het Internet of Things

De toekomst is connected, wordt alom voorspeld. Of is die toekomst al begonnen? 5 recente trends. Lees verder

'Die 1.000 man hóór ik niet eens'

'Die 1.000 man hóór ik niet eens'

Zolang de spelers zijn autospiegels heel laten, blijft hij fluiten. ABN Amro-manager en hockeyscheids Kees Tamminga (39) past er zelfs zijn vakanties op aan.  Lees verder

Wil je iets beter onthouden? Maak dan een tekening

Wil je iets beter onthouden? Maak dan een tekening

Er zijn hier wat geheugensteuntjes die je kunnen helpen om een bijvoorbeeld een presentatie beter te onthouden. Lees verder

Met deze 6 tips evalueert u een reorganisatie

Met deze 6 tips evalueert u een reorganisatie

Stel bij elke organisatieverandering eerst een duidelijk doel vast, adviseert Jan de Vuijst. Anders gaat het nooit werken, welke methode je ook kiest.  Lees verder

Winst Shell halveert; Air France KLM lijdt minder verlies

Winst Shell halveert; Air France KLM lijdt minder verlies

Plus: Dunlop naar eigen zeggen kleine multinational, Nederland in top tien beste infrastructuren om in te investeren. Lees verder

Innoveren bij Priva: ‘Het was vooral een onderbuikgevoel’

Innoveren bij Priva: ‘Het was vooral een onderbuikgevoel’

De afgelopen jaren heeft Priva een digitale transformatie doorgevoerd. De belangrijkste uitdaging: vernieuwen zonder de bestaande business geweld aan te doen. Lees verder

Nigeria klaagt Shell aan voor 6 miljard; Dunlop 'kleine multinational' met nieuwe aankoop

Nigeria klaagt Shell aan voor 6 miljard; Dunlop 'kleine multinational' met nieuwe aankoop

Plus: Aegon neemt afdeling Blackrock over, lampentak Philips naar de beurs en Cook legt beleggers uit dat ze niets begrijpen van het bedrijfsaandeel. Lees verder

Psycholoog Cees Schenk: 'Succesvolle managers kunnen omgaan met gebrek aan succes'

Psycholoog Cees Schenk: 'Succesvolle managers kunnen omgaan met gebrek aan succes'

Volgens psycholoog Cees Schenk is succes afdwingbaar, maar maak keuzes en ken je gebreken. Lees verder

Deze Thaise 'duty free' koning is de redder van Leicester

Deze Thaise 'duty free' koning is de redder van Leicester

Over leiderschap gesproken. 'Duty free' koning Vichai Srivaddhanaprabha trok voetbalclub Leicester City in 4 jaar uit het slop. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X