Een maatschappelijke win-winsituatie

25 apr 2012  |   Ottervanger  
Highfive blij geslaagd

Werknemers willen hun steentje bijdragen aan de maatschappij, maar weten niet hoe ze dat effectief kunnen doen. Podiumauteur Reinoud Ottervanger komt met een oplossing waarmee bedrijven ook echt maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Wij willen steeds vaker maatschappelijk iets betekenen. Daar zijn jong en oud het roerend met elkaar over eens. Young professionals en topmanagement van organisaties zijn zich ervan bewust dat er een morele verplichting bestaat om bij te dragen aan een betere wereld. Beïnvloeder en bepaler. Maar ook een groeiend aantal individuen, in hun hoedanigheid als inwoner van Nederland, voelt zich op steeds jongere leeftijd geroepen een steentje bij te dragen. Maar biedt een werkgever voldoende ruimte aan de werknemer om dergelijke maatschappelijke activiteiten te ontplooien? Heeft het individu naast zijn drukke werkzaamheden als werknemer nog voldoende tijd en energie? Er ligt een enorme kans voor ons klaar om vraag en aanbod aan elkaar te koppelen.

Faciliteren

De werkgever zal nog meer zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en faciliteren dat werknemers hun individuele maatschappelijke rol kunnen vervullen. Werkgevers hebben de schaalgrootte en financiële middelen om echte impact te kunnen hebben. Zij bepalen ook grotendeels de tijdsbesteding van hun werknemers. Veel van deze individuen zouden graag bijdragen aan een eerlijkere maatschappij, maar weten vaak niet precies in welke vorm of wanneer.

Laten we die krachten en behoeften bundelen en werknemers actief de kans bieden binnen hun organisatie ook individuele ambities waar te maken. Iedere organisatie bezit wel een specialisme dat voor een bepaalde groep in de samenleving relevant is of kan bijdragen aan een duurzamere wereld. Voorlezen op scholen met veel allochtone leerlingen tijdens de lunchpauze, carpoolen voor minder CO2-uitstoot, juridisch advies aan slachtoffers, het aanleggen van een IT-netwerk in een achterstandswijk of het schilderen van een asielzoekerscentrum zijn maar enkele voorbeelden van de oneindige mogelijkheden.

Win-win-effect

Los van de altruïstische bedoelingen levert het ook nog het door managers vaak geroemde win-win-effect op. Organisaties ondernemen oprecht maatschappelijk verantwoord door de bereidheid om eigen (humane) middelen in te zetten en het faciliteren van de activiteiten. Werknemers kunnen hun individuele drang om iets te betekenen kwijt en zijn daarmee trots op zichzelf, maar ook meer verbonden met hun werkgever en collega`s. Als elke organisatie zijn verantwoordelijkheid pakt en zijn werknemers op deze zelfde verantwoordelijkheden aanspreekt kan er iets moois en duurzaams groeien.
 

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Reinoud Ottervanger, Brand manager bij Heineken.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De 4 uitdagingen van Werner Baumann, de kersverse ceo van Bayer

De 4 uitdagingen van Werner Baumann, de kersverse ceo van Bayer

Nieuwe ceo Werner Baumann speelt met vuur door al zijn tijd en energie te steken in een mogelijke Monsanto-deal. Lees verder

4 mythes over 'Millennials' die inmiddels feiten zijn

4 mythes over 'Millennials' die inmiddels feiten zijn

Geen groep die meer onderwerp van onderzoek is dan de Millennials. Wat opvalt: de uitkomsten spreken elkaar níet tegen. Lees verder

5 interessante ceo's voor Zomergasten (en dit zouden ze moeten kiezen)

5 interessante ceo's voor Zomergasten (en dit zouden ze moeten kiezen)

Vanaf deze week maakt de VPRO elke week een nieuwe Zomergast bekend. Mark Rutte is de eerste. Wij tippen de redactie deze 5 andere leiders. Lees verder

Werken zonder kantoor, kan dat? Virtueel de wereld veroveren

Werken zonder kantoor, kan dat? Virtueel de wereld veroveren

Steeds vaker werken jonge bedrijven gedistribueerd, zonder kantoren, met een mondiaal verspreid team. Het is de beste manier om snel de wereldmarkt te veroveren. Lees verder

Grote onzekerheid door Brexit; Nederlandse faillissementen zullen toenemen

Grote onzekerheid door Brexit; Nederlandse faillissementen zullen toenemen

Plus: Europese steden zien kansen schoon; pensioenfondsen verliezen flink en Nederlandse bouwproductie groeit flink. Lees verder

De oplossing voor het mestprobleem: maak er kleding en papier van!

De oplossing voor het mestprobleem: maak er kleding en papier van!

Een mestoverschot? De oplossing lijkt te komen uit Eindhoven, waar Jalila Essaïdi er plastic, textiel en papier van weet te maken. Lees verder

Bob wordt ingewijd in de geheimen van Twitter

Bob wordt ingewijd in de geheimen van Twitter

Bob is divisiedirecteur van een groot concern hij doet zijn best. In aflevering 169 wordt hij ingewijd in de geheimen van twitter. Lees verder

Brexit: de leukste social media-inhakers

Brexit: de leukste social media-inhakers

Geef de sociale media een onderwerp en de grappen komen eruit rollen. De 7 leukste inhakers op de Brexit. Lees verder

Zo gaat je bedrijf het beste om met de Brexit

Zo gaat je bedrijf het beste om met de Brexit

Nu de Britten de Europese Unie verlaten, legt Dennis Heijnen van brancheorganisaties Evo en Fenedex legt uit hoe bedrijven daar het beste mee om kunnen gaan. Lees verder

Brexit in beeld: ouderen en laagopgeleiden stemmen voor vertrek

Brexit in beeld: ouderen en laagopgeleiden stemmen voor vertrek

De 52 procent meerderheid voor de Brexit geeft maar een beperkt beeld van de verdeeldheid in het land. Britse tegenstellingen weergegeven in 4 grafieken. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X