Europees gehakketak en Haagse onenigheid

16 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
De eurocrisis

Het journalistieke boek is in. Aan de lopende band proberen journalisten lezers in boekvorm een blik achter de schermen van het nieuws te geven. Zo ook Martin Visser met De Eurocrisis, Onthullend verslag van politiek falen.

Naar verluid is het boek van de Brusselse correspondent van het FD op het ministerie van Financien met schouder ophalen ontvangen. “Dit was toch allemaal al bekend, wat is het nieuws?”, is de teneur. Als een journalistiek boek zo landt bij de mensen over wie het gaat, is ergens iets niet helemaal goed gegaan.

Eurpees gehakketak

Visser geeft een uitgebreid verslag van het gehakketak tussen Europese leiders. Terwijl de crisis op de financiele markten langzaam escaleert, worstelen Merkozy, Herman van Rompuy, Jan Kees de Jager en de vele, vele andere betrokken politici en ambtenaren met de vraag “hoe brengen we de rust terug?” Visser schetst de geschiedenis waartegen dit zich afspeelt. Het schuldgevoel dat Duitsland altijd aanzette een pro-Europese koers te varen en het verschil tussen Zuid- en Noord-Europese centrale bankiers, voor en na het ontstaan van de euro en de ECB.

Dogmatische ambtenaren?

Maar dit wisten we allemaal. Het boek wordt eigenlijk pas interessant op het moment dat Visser licht schijnt op de gebeurtenissen op het Nederlandse ministerie van Financien. We leren dat ambtenaren fel gekant waren tegen de lijn dat de private sector moet ‘meebetalen’ aan de ‘redding’ van Griekenland. Dit is interessant.

GERECENSEERD:
De Eurocrisis
Martin Visser
(Business Contact, 240 pagina’s)
Dat een hele trits topambtenaren vertrekt maakt het extra pikant. Visser somt ze even op: Gerritse, Knot, Verwey, allemaal weggepromoveerd. Maar hoe heeft de minister dit aangepakt? Hoe vielen de promoties bij andere ambtenaren? Wat deed het meningsverschil over de private bijdrage voor de verhoudingen? Wat vinden de topambtenaren eigenlijk van deze minister?

Scenario's voor het einde van de euro

We leren ook dat op het ministerie scenario’s zijn gemaakt voor het vertrek van een of meer landen uit de euro en zelfs het uiteenvallen van de muntunie. Dit is niet verrassend maar, voor zover wij overzien, voor het eerst dat we ergens expliciet lezen dat een overheid in de eurozone plannen smeedde voor ‘het onbespreekbare’.

Maar veel verder dan een losse alinea komt Visser niet. Wat behelsden deze scenario’s precies? Hoeveel ambtenaren werkten eraan? Wie nam het initiatief? Hoe hield men het binnenskamers? Het uitlekken van dergelijke plannen zou namelijk een katalysator van de crisis kunnen zijn: in de woorden van een NRC-redacteur : ‘the mother of all self-fulfilling prophecies’.

We scheren langs het oppervlak

Zo scheren we langs het oppervlak en denken ‘klinkt goed, dit smaakt naar meer’, om dan toch niet echt de diepte in te gaan. Dit is natuurlijk goed te begrijpen. De eurocrisis is namelijk nog helemaal geen gesloten boek en de minister waarover het hier gaat zit nog ferm in het zadel. Dat maakt onvermijdelijk dat betrokkenen niet het achterste van hun tong laten zien.

Geen boek voor de echte nieuwsfanaat

Visser moet gecomplimenteerd worden voor zijn journalistieke werk. Maar hij heeft ook bij de verschillende praatprogramma’s op televisie gezeten om de vruchten hiervan te delen en ze bovendien opgeschreven in het FD. Dit maakt “De eurocrisis” voor wie nieuws zijn werk of hobby is eigenlijk overbodig. Voor wie er de afgelopen jaren niet bovenop heeft gezeten is het lezen van dit boek een goede manier om up to speed te komen. Over de crisis zelf is het laatste woord immers nog lang niet geschreven.

Eerdere boekrecensies:

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob de manager en het broeikaseffect

Bob de manager en het broeikaseffect

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Hij belandt nu in een acute olie-crisis. Lees verder

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Wie zaken wil doen in China kan niet terugvallen op oude gewoontes. De grootste markt ter wereld heeft eigen gebruiken en gewoontes. Lees verder

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Het zakelijk gebruik van Dropbox groeit hard, ook in Nederland. Dat komt door vooral de enorme 'deelfactor'. Lees verder

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

Darren Huston, ceo van Booking.com én moederbedrijf Priceline.com, moest wegens een relatie met een collega per direct opstappen. Een overzichtje. Lees verder

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Ongelimiteerde vakantiedagen, hackathons, een maand met je team op Bali wonen, zelf je salaris bepalen, een jaar op reis terwijl je op afstand werkt…. je collega’s die overal ter wereld wonen en werken…. Lees verder

Waarde creëren met big data

Waarde creëren met big data

De grootste uitdaging van big data is niet het vinden van voldoende informatie. Het gaat vooral om wat u met die informatie doet. Lees verder

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Plus: Rabobank sluit deal met crowdfunders, overname in filmanimatieland en Volkswagen krijgt harde klappen na sjoemelsoftware-schandaal. Lees verder

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring is toe aan een loopbaan in de maakindustrie. Als cv-installateur, de komende 16 jaar. Lees verder

100 inspirerende quotes van beroemde managers

100 inspirerende quotes van beroemde managers

Deze 100 inspirerende quotes helpen je op weg met een kijkje in de geest van deze creatievelingen. Lees verder

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Wil je bedrijf succesvol blijven tijdens de digitalisering dan moet het verkoopproces uitbreiden naar alle klantinteracties en wordt dan verkoop- een koopproces. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X