Europees gehakketak en Haagse onenigheid

16 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
De eurocrisis

Het journalistieke boek is in. Aan de lopende band proberen journalisten lezers in boekvorm een blik achter de schermen van het nieuws te geven. Zo ook Martin Visser met De Eurocrisis, Onthullend verslag van politiek falen.

Naar verluid is het boek van de Brusselse correspondent van het FD op het ministerie van Financien met schouder ophalen ontvangen. “Dit was toch allemaal al bekend, wat is het nieuws?”, is de teneur. Als een journalistiek boek zo landt bij de mensen over wie het gaat, is ergens iets niet helemaal goed gegaan.

Eurpees gehakketak

Visser geeft een uitgebreid verslag van het gehakketak tussen Europese leiders. Terwijl de crisis op de financiele markten langzaam escaleert, worstelen Merkozy, Herman van Rompuy, Jan Kees de Jager en de vele, vele andere betrokken politici en ambtenaren met de vraag “hoe brengen we de rust terug?” Visser schetst de geschiedenis waartegen dit zich afspeelt. Het schuldgevoel dat Duitsland altijd aanzette een pro-Europese koers te varen en het verschil tussen Zuid- en Noord-Europese centrale bankiers, voor en na het ontstaan van de euro en de ECB.

Dogmatische ambtenaren?

Maar dit wisten we allemaal. Het boek wordt eigenlijk pas interessant op het moment dat Visser licht schijnt op de gebeurtenissen op het Nederlandse ministerie van Financien. We leren dat ambtenaren fel gekant waren tegen de lijn dat de private sector moet ‘meebetalen’ aan de ‘redding’ van Griekenland. Dit is interessant.

GERECENSEERD:
De Eurocrisis
Martin Visser
(Business Contact, 240 pagina’s)
Dat een hele trits topambtenaren vertrekt maakt het extra pikant. Visser somt ze even op: Gerritse, Knot, Verwey, allemaal weggepromoveerd. Maar hoe heeft de minister dit aangepakt? Hoe vielen de promoties bij andere ambtenaren? Wat deed het meningsverschil over de private bijdrage voor de verhoudingen? Wat vinden de topambtenaren eigenlijk van deze minister?

Scenario's voor het einde van de euro

We leren ook dat op het ministerie scenario’s zijn gemaakt voor het vertrek van een of meer landen uit de euro en zelfs het uiteenvallen van de muntunie. Dit is niet verrassend maar, voor zover wij overzien, voor het eerst dat we ergens expliciet lezen dat een overheid in de eurozone plannen smeedde voor ‘het onbespreekbare’.

Maar veel verder dan een losse alinea komt Visser niet. Wat behelsden deze scenario’s precies? Hoeveel ambtenaren werkten eraan? Wie nam het initiatief? Hoe hield men het binnenskamers? Het uitlekken van dergelijke plannen zou namelijk een katalysator van de crisis kunnen zijn: in de woorden van een NRC-redacteur : ‘the mother of all self-fulfilling prophecies’.

We scheren langs het oppervlak

Zo scheren we langs het oppervlak en denken ‘klinkt goed, dit smaakt naar meer’, om dan toch niet echt de diepte in te gaan. Dit is natuurlijk goed te begrijpen. De eurocrisis is namelijk nog helemaal geen gesloten boek en de minister waarover het hier gaat zit nog ferm in het zadel. Dat maakt onvermijdelijk dat betrokkenen niet het achterste van hun tong laten zien.

Geen boek voor de echte nieuwsfanaat

Visser moet gecomplimenteerd worden voor zijn journalistieke werk. Maar hij heeft ook bij de verschillende praatprogramma’s op televisie gezeten om de vruchten hiervan te delen en ze bovendien opgeschreven in het FD. Dit maakt “De eurocrisis” voor wie nieuws zijn werk of hobby is eigenlijk overbodig. Voor wie er de afgelopen jaren niet bovenop heeft gezeten is het lezen van dit boek een goede manier om up to speed te komen. Over de crisis zelf is het laatste woord immers nog lang niet geschreven.

Eerdere boekrecensies:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Simpele, praktische oplossingen hebben op lange termijn vaak rampzalige gevolgen. Wees daarom waakzaam op stompzinnige innovaties. Lees verder

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Plus: Dedact is Sprout Challenger van het Jaar, Desso overgenomen door Tarkett en Apple-ceo Tim Cook komt uit de kast. Lees verder

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Op showbizz wordt vaak neergekeken. Maar dat is lang niet altijd terecht, zegt Bas Haring. Weinig anders kan zo goed het zware licht maken. Lees verder

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

Loslaten wordt ondergewaardeerd, zeker op managementniveau. Maar loslaten is ruimte maken voor anderen, zegt Ralph Freelink. Dat zouden we vaker moeten doen. Lees verder

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

De BAS Group, bekend van MyCom en Dixons, slaagt erin om bricks en clicks succesvol te combineren. Dat maakt ze gamechanger van de dag. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X