Crash course: focussen

10 apr 2012  |   Peter Boerman  
Wijzen delegeren

E-mail, internet, smartphone: afleiding was nog nooit zo makkelijk, zo dichtbij. Reden te meer om te blijven focussen. Zo slaagt u erin tot resultaat te komen.


1. Bepaal uw MIT

Vraag uzelf af: als ik slechts één ding zou kunnen doen vandaag, wat zou dat zijn? Wat is uw Most Important Task? Probeer dan te definiëren wanneer u tevreden bent. Visualiseer dit ook: hoe heeft u het liefst dat het eruit komt te zien?

2. Neem een ‘ultradian sprint’

Zet de emailmelder uit, blokkeer tijd en ga vol aan het werk. Iedere afleiding verhoogt de tijd om de oorspronkelijke taak af te maken met zo’n 25 procent. Veel efficiënter is het om anderhalf uur vol te focussen, dan echt fysiek even afstand te nemen en pas dan aan de volgende sprint te beginnen. Er bestaat simpelweg niet zoiets als multitasken. Geloof dus ook niet dat ú de uitzondering op die regel bent.

3. Het gaat om het loslaten

Bij het boogschieten gaat het er niet om wie het beste naar de roos kijkt, het gaat om het moment van loslaten. Deepak Chopra illustreert dit met de metafoor van een plantje. Je laat een plantje niet groeien door het er elke dag uit te trekken om te kijken hoe ver het is gegroeid. De goede tuinman weet zijn doel, doet wat ervoor nodig is, maar laat het doel dan wel los. Oftewel: het probleem is niet te veel focus, maar focus op het verkeerde.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

De vraag naar mindfulness-workshops binnen organisaties groeit. 5 tips om het principe toe te passen tijdens werktijd.  Lees verder

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

Plus: Unilever-Goudhaan naar Indonesië, geen vervolging ABN Amro om Vestia en hoe gaat het eigenlijk met Uber? Lees verder

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

De traditionele adoptiecurve maakt plaats voor de haaienvin, zegt Paul Nunes. 'Heel lang plat, dan recht naar het plafond.' Lees verder

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer zoekt hij naar manieren om zijn verhaal te vertellen. Lees verder

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Fastned wil met snellaadstations de markt voor elektrisch rijden openbreken. De volgende etappe: omzet draaien. Lees verder

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Welke pioniers veranderen de regels van het spel? Dit zijn de 50 genomineerden voor MT's uitverkiezing van GameChanger 2014. Lees verder

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Plus: Oud-ceo Landsbanki in de cel, 'uitzendbureaus schenden privacyrechten' en winnaars Onweerstaanbaar Leiderschap. Lees verder

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

TravelBird kreeg een miljoeneninjectie van de Duitse Samwer-broers. Nu wil de Amsterdamse reissite zijn vleugels nog verder uitslaan. Lees verder

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

Welke producten passen bij the internet of things? Nieuw onderzoek van Nielsen laat zien wat consumenten willen. Lees verder

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

Ex-Heineken's Marc Bolland werkt al 8 jaar aan de top in Engeland. Hoe probeert hij met Marks & Spencer het verschil te maken? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X