Crash course: focussen

10 apr 2012  |   Peter Boerman  
Wijzen delegeren

E-mail, internet, smartphone: afleiding was nog nooit zo makkelijk, zo dichtbij. Reden te meer om te blijven focussen. Zo slaagt u erin tot resultaat te komen.


1. Bepaal uw MIT

Vraag uzelf af: als ik slechts één ding zou kunnen doen vandaag, wat zou dat zijn? Wat is uw Most Important Task? Probeer dan te definiëren wanneer u tevreden bent. Visualiseer dit ook: hoe heeft u het liefst dat het eruit komt te zien?

2. Neem een ‘ultradian sprint’

Zet de emailmelder uit, blokkeer tijd en ga vol aan het werk. Iedere afleiding verhoogt de tijd om de oorspronkelijke taak af te maken met zo’n 25 procent. Veel efficiënter is het om anderhalf uur vol te focussen, dan echt fysiek even afstand te nemen en pas dan aan de volgende sprint te beginnen. Er bestaat simpelweg niet zoiets als multitasken. Geloof dus ook niet dat ú de uitzondering op die regel bent.

3. Het gaat om het loslaten

Bij het boogschieten gaat het er niet om wie het beste naar de roos kijkt, het gaat om het moment van loslaten. Deepak Chopra illustreert dit met de metafoor van een plantje. Je laat een plantje niet groeien door het er elke dag uit te trekken om te kijken hoe ver het is gegroeid. De goede tuinman weet zijn doel, doet wat ervoor nodig is, maar laat het doel dan wel los. Oftewel: het probleem is niet te veel focus, maar focus op het verkeerde.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
6 Nederlandse ceo's die in 2014 het veld hebben geruimd

6 Nederlandse ceo's die in 2014 het veld hebben geruimd

Ook 2014 was weer een jaar waarin veel topmanagers sneuvelden. Dit zijn de opvallendste ontslagen. Lees verder

Airbnb speelt voor fiscus; Uber bereikt mijlpaal aantal ritten

Airbnb speelt voor fiscus; Uber bereikt mijlpaal aantal ritten

Plus: Philips stelt eisen aan koper Lumileds, AutoRai weer in trek bij importeurs en oud-voetballer Arie Haan schrijft managementboek. Lees verder

Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Tesla, Apple, Google: allemaal zweren ze bij Scrum, een methode die bedrijven belooft 2 keer zoveel te doen in de helft van de tijd. Lees verder

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Managementboeken komen en gaan, maar de populariteit van Covey zal altijd blijven bestaan? De 15 best verkochte boeken van 2014. Lees verder

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De consument geeft (eindelijk) weer geld uit. En dat betekent groei voor winkeliers. Toch zal 2015 niet voor iedereen even leuk worden. Lees verder

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb en Uber ontgroeiden dit jaar het stadium veelbelovend, maar wie had de meeste impact in 2014? Een vergelijkend warenonderzoek. Lees verder

Philips doet miljardenovername; TMG luidt de noodklok

Philips doet miljardenovername; TMG luidt de noodklok

Plus: Retail krijgt volgend jaar 3 uitdagingen, voor DNB dreigt een claim van DSB en betaalprovider Adyen is 1,5 miljard waard. Lees verder

6 bewijzen dat sociale media het nieuwe verkoopkanaal zijn

6 bewijzen dat sociale media het nieuwe verkoopkanaal zijn

Slimme ondernemers brengen hun producten en diensten onder de aandacht via sociale media. Waarom? 6 redenen. Lees verder

Is dit de nieuwe TomTom? Adyen 1,5 miljard dollar waard

Is dit de nieuwe TomTom? Adyen 1,5 miljard dollar waard

Gamechanger Adyen heeft 250 miljoen dollar aan investeringen opgehaald tegen een waardering van 1,5 miljard. Is het de nieuwe TomTom? Lees verder

De 5 blauwe oceanen van de Nederlandse online markt

De 5 blauwe oceanen van de Nederlandse online markt

In de eerste 3 kwartalen van 2014 gaven Nederlanders 9,81 miljard euro uit op internet. Welke online markten zijn nog onontgonnen? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X