Crash course: focussen

10 apr 2012  |   Peter Boerman  
Wijzen delegeren

E-mail, internet, smartphone: afleiding was nog nooit zo makkelijk, zo dichtbij. Reden te meer om te blijven focussen. Zo slaagt u erin tot resultaat te komen.


1. Bepaal uw MIT

Vraag uzelf af: als ik slechts één ding zou kunnen doen vandaag, wat zou dat zijn? Wat is uw Most Important Task? Probeer dan te definiëren wanneer u tevreden bent. Visualiseer dit ook: hoe heeft u het liefst dat het eruit komt te zien?

2. Neem een ‘ultradian sprint’

Zet de emailmelder uit, blokkeer tijd en ga vol aan het werk. Iedere afleiding verhoogt de tijd om de oorspronkelijke taak af te maken met zo’n 25 procent. Veel efficiënter is het om anderhalf uur vol te focussen, dan echt fysiek even afstand te nemen en pas dan aan de volgende sprint te beginnen. Er bestaat simpelweg niet zoiets als multitasken. Geloof dus ook niet dat ú de uitzondering op die regel bent.

3. Het gaat om het loslaten

Bij het boogschieten gaat het er niet om wie het beste naar de roos kijkt, het gaat om het moment van loslaten. Deepak Chopra illustreert dit met de metafoor van een plantje. Je laat een plantje niet groeien door het er elke dag uit te trekken om te kijken hoe ver het is gegroeid. De goede tuinman weet zijn doel, doet wat ervoor nodig is, maar laat het doel dan wel los. Oftewel: het probleem is niet te veel focus, maar focus op het verkeerde.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob de manager en het broeikaseffect

Bob de manager en het broeikaseffect

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Hij belandt nu in een acute olie-crisis. Lees verder

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Wie zaken wil doen in China kan niet terugvallen op oude gewoontes. De grootste markt ter wereld heeft eigen gebruiken en gewoontes. Lees verder

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Het zakelijk gebruik van Dropbox groeit hard, ook in Nederland. Dat komt door vooral de enorme 'deelfactor'. Lees verder

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

Darren Huston, ceo van Booking.com én moederbedrijf Priceline.com, moest wegens een relatie met een collega per direct opstappen. Een overzichtje. Lees verder

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Ongelimiteerde vakantiedagen, hackathons, een maand met je team op Bali wonen, zelf je salaris bepalen, een jaar op reis terwijl je op afstand werkt…. je collega’s die overal ter wereld wonen en werken…. Lees verder

Waarde creëren met big data

Waarde creëren met big data

De grootste uitdaging van big data is niet het vinden van voldoende informatie. Het gaat vooral om wat u met die informatie doet. Lees verder

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Plus: Rabobank sluit deal met crowdfunders, overname in filmanimatieland en Volkswagen krijgt harde klappen na sjoemelsoftware-schandaal. Lees verder

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring is toe aan een loopbaan in de maakindustrie. Als cv-installateur, de komende 16 jaar. Lees verder

100 inspirerende quotes van beroemde managers

100 inspirerende quotes van beroemde managers

Deze 100 inspirerende quotes helpen je op weg met een kijkje in de geest van deze creatievelingen. Lees verder

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Wil je bedrijf succesvol blijven tijdens de digitalisering dan moet het verkoopproces uitbreiden naar alle klantinteracties en wordt dan verkoop- een koopproces. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X