Valentijn, inhaken en kassa

14 feb 2012  |   Philip Bueters  
Valentine's Day Wallpaper

Reclamemensen en marketeers hebben een schizofrene periode achter de rug. Inhaken op de elfstedentocht of op Valentijnsdag? Van de eerste weet je het nooit, maar Valentijn giet oan.

 

Het is uit Amerika overgewaaid, waarschijnlijk met wat commerciële rugwind, want Nederland geeft zich er nog niet massaal aan over: op 14 februari een geliefde laten weten hoeveel je voor hem/haar voelt. Slechts 15 procent zegt er 'iets' aan te doen. Toch is het een prima aanleiding om de omzet een duwtje in de goede richting te geven met wat inhakers.

Bloemen

Voor wie is V-day kassa? Voor de bloemenbranche zonder meer. Is Moederdag internationaal nog een beetje gespreid, Valentijn valt elk jaar op 14 februari en zorgt dan voor 50 tot 60 procent meer verkopen dan in een normale week. FloraHolland verhandelde ruim 100 miljoen rozen, 100 miljoen tulpen en nog eens 100 miljoen andere bloemen. En 20 miljoen kamerplanten, voor wie zijn/haar lief een iets duurzamer hart onder de riem wilde steken.

ValentijnHelpdesk

Om de Nederlanders te helpen herinneren aan het boemetje, opende Bloemenbureau Holland, het marketingbureau voor de sierteelt, de Valentijn Helpdesk. Vrouwen die florale onthouding vrezen, kunnen hun man via de helpdesk een video sturen die hen eraan herinnert dat een boeketje zeer op prijs wordt gesteld.  E-mail, sms, Robert ten Brink: zwaar geschut wordt ingezet om de vrouwen aan bloemen te helpen.

Chocola

Yep, de nummer twee weggevertjes: bonbons en andere chocoladespul. In Nederland is de gekte rond Valentijnsdag zelfs wat aan het bekoelen, maar Amerikanen spenderen rond de 700 miljoen dollar aan de zoetigheid. Smaakvol verpakt, dat spreekt: meer dan 36 miljoen dozen in de vorm van een hart gingen er over de toonbank volgens de zoetwarenbranche. Puur is de favoriet.

Kaartje

Een kaartje, lekker vrijblijvend en desgewenst anoniem. De Hema verdient een pluim voor zijn geraffineerde inhaker, nog even te zien op deze site. Een hart veroveren of een hart breken door je geliefde schriftelijk te dumpen? De winkelketen gaf de klant de keuze en gaf de eerste tienduizend kaartjes weg. De actie was bedoeld om klanten te lokken naar het Herma-assortiment aan tastbaardere cadeaus, waaronder een flesje schuimwijn, een push-up bra of een foto op canvas. Goed gedaan.

Spam

Nog een industrie die tuk is op een feestje: spammers. Beveiliger McAfee waarschuwt voor kwaadwillende Valentijnsmailtjes of sms'jes waarin aantrekkelijke cadeaus zoals horloges, rozen, chocolade en nog veel meer worden aangeboden. Door te klikken op links in deze e-mails kun je terecht komen op misleidende websites die vragen naar je creditcardnummer en persoonlijke informatie.

GoddessAlert

Ook goed getimed is de lancering van de nieuwe app GoddessAlert. Maker Henk-Willem Beks won er afgelopen zomer het StartupWeekend Amsterdam mee, en nam de rest van het jaar de tijd om de aplpicatie uit te werken. Aangezien GodessAlert de man moet helpen attenter te worden jegens zijn geliefde (n), is 14 februari dé dag om hem te lanceren. GoddessAlert tipt, coacht, en beloont goed gedrag. Wie echt zijn best doet, verdient het predicaat 'Latin Lover'.

Valentijnsauto

Vanzelfsprekend doen alle winkeliers aan Valentijn. Apple denkt dat we de iPad 2 op de valreep nog aan onze geliefde schenken, en Bol.com stopt verdachte pakketjes tussen de boeken en dvd-boxen die we kunnen weggeven. Deze is wel een tikje plat: autoverhuurder Sixt heeft vandaag advertentieruimte in de Telegraaf gekocht, middenin een pagina met ouderwetse mini-advertenties met Valentijnsboodschappen. Wink, wink, nudge nudge:

 

 

 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Denkkracht verlaat Nederland: de topmanager vertrekt

Denkkracht verlaat Nederland: de topmanager vertrekt

Plus: Rutte is pas trots als crisis voorbij is, Vlaamse ceo mondiaal in trek en Pomphouders bouwen nu ook ineens laadstations. Lees verder

Arie Haan: 'Om van Chinezen een team te maken moet je ze neerzetten als een familie'

Arie Haan: 'Om van Chinezen een team te maken moet je ze neerzetten als een familie'

Tweevoudig WK-finalist Arie Haan is al 12 jaar coach in China. Over wat hij daar geleerd heeft, schreef hij een managementboek. ‘Belangrijk hier: je moet geduld hebben.’ Lees verder

Ahold blijft kosten besparen, Imtech opnieuw in de fout

Ahold blijft kosten besparen, Imtech opnieuw in de fout

Plus: Coolblue levert dezelfde dag, €425.000 extra voor Eelco Blok en Nederland stijgt in aanvragen octrooien. Lees verder

Een surpriseparty voor Bobs vijftigste verjaardag

Een surpriseparty voor Bobs vijftigste verjaardag

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Deze keer wordt Bob vijftig en organiseren zijn collega's een surpriseparty. Lees verder

Acht tips voor het reduceren van jetlag

Acht tips voor het reduceren van jetlag

Langdurig vliegen of ploegendiensten verstoort het circadiaans ritme, ofwel: jetlag. Acht wetenschappelijke tips en hulpmiddelen op een rij. Lees verder

Joop Donkervoort, man met een eigen filosofie: no compromise

Joop Donkervoort, man met een eigen filosofie: no compromise

Groei is geen doel op zich voor sportautofabrikant Donkervoort. Het draait om bezieling en technische ontwikkeling. ‘No compromise.’ Lees verder

Ahold heeft last van margedruk; KLM wil banen schrappen

Ahold heeft last van margedruk; KLM wil banen schrappen

Plus: AB-InBev voelt daling biervolume, Lego heeft een goed jaar achter de rug en Apple Pay komt dit jaar naar Europa. Lees verder

Bas Haring over de betekenis van 'strategie'

Bas Haring over de betekenis van 'strategie'

Begreep Bas Haring de betekenis van het woord 'strategie' eigenlijk niet beter, toen hij wist dat hij het niet begreep? Lees verder

Bij Decos in Noordwijk hebben ze geen managers nodig

Bij Decos in Noordwijk hebben ze geen managers nodig

Managers? Nergens voor nodig, denken ze bij Decos in 
Noordwijk. ‘Nu merk je dat mensen veel meer initiatief nemen.’ Lees verder

Vion schrapt verkoopplannen; V&D verlaagt lonen toch niet

Vion schrapt verkoopplannen; V&D verlaagt lonen toch niet

Plus: Google slaat grote slag in mobiel betalen, Philips brengt lichtdivisie naar de beurs en mogelijk omkoping bij NS. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X