Valentijn, inhaken en kassa

14 feb 2012  |   Philip Bueters  
Valentine's Day Wallpaper

Reclamemensen en marketeers hebben een schizofrene periode achter de rug. Inhaken op de elfstedentocht of op Valentijnsdag? Van de eerste weet je het nooit, maar Valentijn giet oan.

 

Het is uit Amerika overgewaaid, waarschijnlijk met wat commerciële rugwind, want Nederland geeft zich er nog niet massaal aan over: op 14 februari een geliefde laten weten hoeveel je voor hem/haar voelt. Slechts 15 procent zegt er 'iets' aan te doen. Toch is het een prima aanleiding om de omzet een duwtje in de goede richting te geven met wat inhakers.

Bloemen

Voor wie is V-day kassa? Voor de bloemenbranche zonder meer. Is Moederdag internationaal nog een beetje gespreid, Valentijn valt elk jaar op 14 februari en zorgt dan voor 50 tot 60 procent meer verkopen dan in een normale week. FloraHolland verhandelde ruim 100 miljoen rozen, 100 miljoen tulpen en nog eens 100 miljoen andere bloemen. En 20 miljoen kamerplanten, voor wie zijn/haar lief een iets duurzamer hart onder de riem wilde steken.

ValentijnHelpdesk

Om de Nederlanders te helpen herinneren aan het boemetje, opende Bloemenbureau Holland, het marketingbureau voor de sierteelt, de Valentijn Helpdesk. Vrouwen die florale onthouding vrezen, kunnen hun man via de helpdesk een video sturen die hen eraan herinnert dat een boeketje zeer op prijs wordt gesteld.  E-mail, sms, Robert ten Brink: zwaar geschut wordt ingezet om de vrouwen aan bloemen te helpen.

Chocola

Yep, de nummer twee weggevertjes: bonbons en andere chocoladespul. In Nederland is de gekte rond Valentijnsdag zelfs wat aan het bekoelen, maar Amerikanen spenderen rond de 700 miljoen dollar aan de zoetigheid. Smaakvol verpakt, dat spreekt: meer dan 36 miljoen dozen in de vorm van een hart gingen er over de toonbank volgens de zoetwarenbranche. Puur is de favoriet.

Kaartje

Een kaartje, lekker vrijblijvend en desgewenst anoniem. De Hema verdient een pluim voor zijn geraffineerde inhaker, nog even te zien op deze site. Een hart veroveren of een hart breken door je geliefde schriftelijk te dumpen? De winkelketen gaf de klant de keuze en gaf de eerste tienduizend kaartjes weg. De actie was bedoeld om klanten te lokken naar het Herma-assortiment aan tastbaardere cadeaus, waaronder een flesje schuimwijn, een push-up bra of een foto op canvas. Goed gedaan.

Spam

Nog een industrie die tuk is op een feestje: spammers. Beveiliger McAfee waarschuwt voor kwaadwillende Valentijnsmailtjes of sms'jes waarin aantrekkelijke cadeaus zoals horloges, rozen, chocolade en nog veel meer worden aangeboden. Door te klikken op links in deze e-mails kun je terecht komen op misleidende websites die vragen naar je creditcardnummer en persoonlijke informatie.

GoddessAlert

Ook goed getimed is de lancering van de nieuwe app GoddessAlert. Maker Henk-Willem Beks won er afgelopen zomer het StartupWeekend Amsterdam mee, en nam de rest van het jaar de tijd om de aplpicatie uit te werken. Aangezien GodessAlert de man moet helpen attenter te worden jegens zijn geliefde (n), is 14 februari dé dag om hem te lanceren. GoddessAlert tipt, coacht, en beloont goed gedrag. Wie echt zijn best doet, verdient het predicaat 'Latin Lover'.

Valentijnsauto

Vanzelfsprekend doen alle winkeliers aan Valentijn. Apple denkt dat we de iPad 2 op de valreep nog aan onze geliefde schenken, en Bol.com stopt verdachte pakketjes tussen de boeken en dvd-boxen die we kunnen weggeven. Deze is wel een tikje plat: autoverhuurder Sixt heeft vandaag advertentieruimte in de Telegraaf gekocht, middenin een pagina met ouderwetse mini-advertenties met Valentijnsboodschappen. Wink, wink, nudge nudge:

 

 

 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Henk Volberda: 'Er zullen nog meer Ubers opkomen'

Henk Volberda: 'Er zullen nog meer Ubers opkomen'

Het is in 2015 wachten op de volgende Uber, zegt innovatieprofessor Henk Volberda. Maar in welke sector moeten we het zoeken? Lees verder

Eigenaar dreigt handen van V&D af te trekken; 'Onderzoek naar Rabobank in VS'

Eigenaar dreigt handen van V&D af te trekken; 'Onderzoek naar Rabobank in VS'

Plus: Facebook heeft 1,39 miljard leden, Shell snijdt fors in investeringen en nieuwe topman voor McDonald's. Lees verder

Wat te doen als je elk jaar 8 procent omzet dreigt te verliezen?

Wat te doen als je elk jaar 8 procent omzet dreigt te verliezen?

Als Canon gewoon hetzelfde blijft doen, verliest het bedrijf 8 procent van zijn omzet. Hoe keert Rob de Louw het tij? Lees verder

Wim van der Leegte koopt Gerard van der Leegte

Wim van der Leegte koopt Gerard van der Leegte

VDL Groep wil GL Precision overnemen. Vertaling: Van der Leegte koopt Van der Leegte. Welke broers doen het nog meer samen? Lees verder

Bas van de Haterd: 'In 2015 wordt het kantelpunt bereikt'

Bas van de Haterd: 'In 2015 wordt het kantelpunt bereikt'

Deel 2 in een serie over de verwachtingen voor dit jaar. Dit keer: Bas van de Haterd over de kantelpunten van 2015. Lees verder

Na jaren van tegenslag: eindelijk weer hoop voor Microsoft?

Na jaren van tegenslag: eindelijk weer hoop voor Microsoft?

Jarenlang zat het Microsoft op innovatiegebied tegen. 4 dingen die de afgelopen jaren misgingen en 2 stappen in de goede richting. Lees verder

Leo Koppelaar (Afas): ‘Wij verkopen Voltooid Tegenwoordige Tijd’

Leo Koppelaar (Afas): ‘Wij verkopen Voltooid Tegenwoordige Tijd’

Bij softwarebedrijf Afas is het nieuwe verkopen helemaal niet nieuw. Leo Koppelaar over het succes van zijn verkoopteam. Lees verder

Apple breekt records dankzij iPhone; Geen KLM-geld naar Parijs

Apple breekt records dankzij iPhone; Geen KLM-geld naar Parijs

Plus: Halfords gaat verder met 52 winkels, Schoenenreus krijgt uitstel van betaling en V&D praat met zijn banken. Lees verder

Atilay Uslu (Corendon): kritiek op V&D is te makkelijk

Atilay Uslu (Corendon): kritiek op V&D is te makkelijk

De Corendon-oprichter over de ondergang van V&D en het succes van zijn reisorganisatie. 'Was iedereen vroeger zo dom?' Lees verder

Weg met Excel-management, het draait om persoonlijke betrokkenheid

Weg met Excel-management, het draait om persoonlijke betrokkenheid

In 2015 gaan we inzien dat fouten niet worden voorkomen door processen nog verder uiteen te rafelen en in Excel-sheets te vangen. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X