Valentijn, inhaken en kassa

14 feb 2012  |   Philip Bueters  
Valentine's Day Wallpaper

Reclamemensen en marketeers hebben een schizofrene periode achter de rug. Inhaken op de elfstedentocht of op Valentijnsdag? Van de eerste weet je het nooit, maar Valentijn giet oan.

 

Het is uit Amerika overgewaaid, waarschijnlijk met wat commerciële rugwind, want Nederland geeft zich er nog niet massaal aan over: op 14 februari een geliefde laten weten hoeveel je voor hem/haar voelt. Slechts 15 procent zegt er 'iets' aan te doen. Toch is het een prima aanleiding om de omzet een duwtje in de goede richting te geven met wat inhakers.

Bloemen

Voor wie is V-day kassa? Voor de bloemenbranche zonder meer. Is Moederdag internationaal nog een beetje gespreid, Valentijn valt elk jaar op 14 februari en zorgt dan voor 50 tot 60 procent meer verkopen dan in een normale week. FloraHolland verhandelde ruim 100 miljoen rozen, 100 miljoen tulpen en nog eens 100 miljoen andere bloemen. En 20 miljoen kamerplanten, voor wie zijn/haar lief een iets duurzamer hart onder de riem wilde steken.

ValentijnHelpdesk

Om de Nederlanders te helpen herinneren aan het boemetje, opende Bloemenbureau Holland, het marketingbureau voor de sierteelt, de Valentijn Helpdesk. Vrouwen die florale onthouding vrezen, kunnen hun man via de helpdesk een video sturen die hen eraan herinnert dat een boeketje zeer op prijs wordt gesteld.  E-mail, sms, Robert ten Brink: zwaar geschut wordt ingezet om de vrouwen aan bloemen te helpen.

Chocola

Yep, de nummer twee weggevertjes: bonbons en andere chocoladespul. In Nederland is de gekte rond Valentijnsdag zelfs wat aan het bekoelen, maar Amerikanen spenderen rond de 700 miljoen dollar aan de zoetigheid. Smaakvol verpakt, dat spreekt: meer dan 36 miljoen dozen in de vorm van een hart gingen er over de toonbank volgens de zoetwarenbranche. Puur is de favoriet.

Kaartje

Een kaartje, lekker vrijblijvend en desgewenst anoniem. De Hema verdient een pluim voor zijn geraffineerde inhaker, nog even te zien op deze site. Een hart veroveren of een hart breken door je geliefde schriftelijk te dumpen? De winkelketen gaf de klant de keuze en gaf de eerste tienduizend kaartjes weg. De actie was bedoeld om klanten te lokken naar het Herma-assortiment aan tastbaardere cadeaus, waaronder een flesje schuimwijn, een push-up bra of een foto op canvas. Goed gedaan.

Spam

Nog een industrie die tuk is op een feestje: spammers. Beveiliger McAfee waarschuwt voor kwaadwillende Valentijnsmailtjes of sms'jes waarin aantrekkelijke cadeaus zoals horloges, rozen, chocolade en nog veel meer worden aangeboden. Door te klikken op links in deze e-mails kun je terecht komen op misleidende websites die vragen naar je creditcardnummer en persoonlijke informatie.

GoddessAlert

Ook goed getimed is de lancering van de nieuwe app GoddessAlert. Maker Henk-Willem Beks won er afgelopen zomer het StartupWeekend Amsterdam mee, en nam de rest van het jaar de tijd om de aplpicatie uit te werken. Aangezien GodessAlert de man moet helpen attenter te worden jegens zijn geliefde (n), is 14 februari dé dag om hem te lanceren. GoddessAlert tipt, coacht, en beloont goed gedrag. Wie echt zijn best doet, verdient het predicaat 'Latin Lover'.

Valentijnsauto

Vanzelfsprekend doen alle winkeliers aan Valentijn. Apple denkt dat we de iPad 2 op de valreep nog aan onze geliefde schenken, en Bol.com stopt verdachte pakketjes tussen de boeken en dvd-boxen die we kunnen weggeven. Deze is wel een tikje plat: autoverhuurder Sixt heeft vandaag advertentieruimte in de Telegraaf gekocht, middenin een pagina met ouderwetse mini-advertenties met Valentijnsboodschappen. Wink, wink, nudge nudge:

 

 

 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Hoe de mobiele revolutie de bankensector op zijn kop zet

Hoe de mobiele revolutie de bankensector op zijn kop zet

Nederlandse banken ontslaan personeel, want: digitale revolutie. Zagen ze de opkomst van mobiel op tijd? En wat komt er nog aan? Lees verder

3 verklaringen voor de opkomst van de tweedehandsmarkt

3 verklaringen voor de opkomst van de tweedehandsmarkt

Kopen en verkopen op de tweedehandsmarkt is booming. Hoe groot is de markt en welke bedrijven spelen een belangrijke rol? Lees verder

Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Is het een smartphone of een communicatiestrategie? Fairphone is beide en met beide succesvol. Ceo en oprichter Bas van Abel vertelt. Lees verder

Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Bij rechercheonderzoeken van de politie zijn zelf opgeleide tegensprekers betrokken. 'Tegenspraak draait om vragen stellen.' Lees verder

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe dwingender de werkomgeving, hoe meer mensen schijnproductiviteit vertonen. De oplossing? Concentratie en een eigen ritme. Lees verder

Nieuwe functie: cultuurtechnisch vertaler

Nieuwe functie: cultuurtechnisch vertaler

Wat zijn de banen van de toekomst? De cultuurtechnisch vertaler gaat er zeker komen. Welke functies tip jij? Lees verder

ING schrapt 1.700 banen; waarom Apples online diensten niet goed werken

ING schrapt 1.700 banen; waarom Apples online diensten niet goed werken

Plus: voorlopig geen doorstart Halfords; Imtech geloofde klokkenluider niet. Lees verder

Deze 5 bedrijven strijden nog om de titel Gamechanger 2014

Deze 5 bedrijven strijden nog om de titel Gamechanger 2014

Wie wordt Gamechanger van het Jaar 2014? Van de 50 genomineerden maken nog 5 bedrijven kans op de titel. Lees verder

Daan de Reiziger leent zijn auto uit en wordt slapend rijk

Daan de Reiziger leent zijn auto uit en wordt slapend rijk

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Dit keer wordt hij slapend rijk van een nieuwe parkeer-vlieg- en verhuurservice. Lees verder

Het einde van de corporate

Het einde van de corporate

Corporates hebben de mond vol van innovatie, maar worden allemaal bedreigd. ‘Bestuurders zien het geweld niet aankomen.’ Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X