Valentijn, inhaken en kassa

14 feb 2012  |   Philip Bueters  
Valentine's Day Wallpaper

Reclamemensen en marketeers hebben een schizofrene periode achter de rug. Inhaken op de elfstedentocht of op Valentijnsdag? Van de eerste weet je het nooit, maar Valentijn giet oan.

 

Het is uit Amerika overgewaaid, waarschijnlijk met wat commerciële rugwind, want Nederland geeft zich er nog niet massaal aan over: op 14 februari een geliefde laten weten hoeveel je voor hem/haar voelt. Slechts 15 procent zegt er 'iets' aan te doen. Toch is het een prima aanleiding om de omzet een duwtje in de goede richting te geven met wat inhakers.

Bloemen

Voor wie is V-day kassa? Voor de bloemenbranche zonder meer. Is Moederdag internationaal nog een beetje gespreid, Valentijn valt elk jaar op 14 februari en zorgt dan voor 50 tot 60 procent meer verkopen dan in een normale week. FloraHolland verhandelde ruim 100 miljoen rozen, 100 miljoen tulpen en nog eens 100 miljoen andere bloemen. En 20 miljoen kamerplanten, voor wie zijn/haar lief een iets duurzamer hart onder de riem wilde steken.

ValentijnHelpdesk

Om de Nederlanders te helpen herinneren aan het boemetje, opende Bloemenbureau Holland, het marketingbureau voor de sierteelt, de Valentijn Helpdesk. Vrouwen die florale onthouding vrezen, kunnen hun man via de helpdesk een video sturen die hen eraan herinnert dat een boeketje zeer op prijs wordt gesteld.  E-mail, sms, Robert ten Brink: zwaar geschut wordt ingezet om de vrouwen aan bloemen te helpen.

Chocola

Yep, de nummer twee weggevertjes: bonbons en andere chocoladespul. In Nederland is de gekte rond Valentijnsdag zelfs wat aan het bekoelen, maar Amerikanen spenderen rond de 700 miljoen dollar aan de zoetigheid. Smaakvol verpakt, dat spreekt: meer dan 36 miljoen dozen in de vorm van een hart gingen er over de toonbank volgens de zoetwarenbranche. Puur is de favoriet.

Kaartje

Een kaartje, lekker vrijblijvend en desgewenst anoniem. De Hema verdient een pluim voor zijn geraffineerde inhaker, nog even te zien op deze site. Een hart veroveren of een hart breken door je geliefde schriftelijk te dumpen? De winkelketen gaf de klant de keuze en gaf de eerste tienduizend kaartjes weg. De actie was bedoeld om klanten te lokken naar het Herma-assortiment aan tastbaardere cadeaus, waaronder een flesje schuimwijn, een push-up bra of een foto op canvas. Goed gedaan.

Spam

Nog een industrie die tuk is op een feestje: spammers. Beveiliger McAfee waarschuwt voor kwaadwillende Valentijnsmailtjes of sms'jes waarin aantrekkelijke cadeaus zoals horloges, rozen, chocolade en nog veel meer worden aangeboden. Door te klikken op links in deze e-mails kun je terecht komen op misleidende websites die vragen naar je creditcardnummer en persoonlijke informatie.

GoddessAlert

Ook goed getimed is de lancering van de nieuwe app GoddessAlert. Maker Henk-Willem Beks won er afgelopen zomer het StartupWeekend Amsterdam mee, en nam de rest van het jaar de tijd om de aplpicatie uit te werken. Aangezien GodessAlert de man moet helpen attenter te worden jegens zijn geliefde (n), is 14 februari dé dag om hem te lanceren. GoddessAlert tipt, coacht, en beloont goed gedrag. Wie echt zijn best doet, verdient het predicaat 'Latin Lover'.

Valentijnsauto

Vanzelfsprekend doen alle winkeliers aan Valentijn. Apple denkt dat we de iPad 2 op de valreep nog aan onze geliefde schenken, en Bol.com stopt verdachte pakketjes tussen de boeken en dvd-boxen die we kunnen weggeven. Deze is wel een tikje plat: autoverhuurder Sixt heeft vandaag advertentieruimte in de Telegraaf gekocht, middenin een pagina met ouderwetse mini-advertenties met Valentijnsboodschappen. Wink, wink, nudge nudge:

 

 

 

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware is vervelend en kan ook kostbaar zijn. 8 stappen om je ertegen te beschermen. Lees verder

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

Je medewerkers opvoeden is niet zo heel veel anders dan je kinderen iets bijbrengen. Deze 7 punten kunnen managers en ouders van elkaar leren. Lees verder

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

Uber-oprichter Travis Kalanick onthulde tijdens Startup Fest Europe zijn 'Geeks guide to becoming an entrepreneur'. Lees verder

Stop met korting geven: 4 tips

Stop met korting geven: 4 tips

De directeur die een relatie een abnormaal hoge korting toezegt? Of een verkoper die 2 keer zo veel korting biedt als zijn collega's? ‘Geef een vergulde schep als ludieke straf.’ Lees verder

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Plus: Monsanto wijst Bayer-bod af, Toyota in zee met Uber en Brits bod op Van Gansewinkel. Lees verder

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Een bedrijf zou een ziel moeten hebben, net als een mens, zei Tim Cook tijdens zijn eerste Nederlandse optreden ooit. Lees verder

Wat je verdient staat in de cloud

Wat je verdient staat in de cloud

Transparantie is een van de meest cruciale onderdelen van nieuw leiderschap. Is jouw bedrijf al toe aan de Buffer-methode? Letterlijk álles wordt online gepubliceerd. Lees verder

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De medewerker van morgen sleept zich niet meer elke dag naar hetzelfde kantoor. Maar hoe dan wel? En hoe ziet dat er dan uit? Een inkijkje. Lees verder

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Expliciete waarden, onderling vertrouwen en een set collectieve normen. Dat blijken steeds weer dé succesingrediënten van elke werkvloer. Lees verder

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Data over de gezondheid van je medewerkers is steeds toegankelijker. Wat mag je daar als werkgever mee? En minstens zo belangrijk: wat niet? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X