Help! Ik verzuip in informatie!

02 dec 2011  |   Anouk Eigenraam  
Papierstapel - overwerkt

Nederlanders komen om in de hoeveelheid informatie die dagelijks op ze wordt uitgestort. Volgens een onderzoek kost het zoeken naar informatie ons jaarlijks 1853 euro per werknemer. Hoe kunnen we die overload beter reguleren?

Iedereen herkent het: dacht je net eindelijk de mailbox helemaal lekker opgeschoond te hebben, of de eerste mailtjes druppelen alweer binnen. Daarbij moet je ook dat rapport wat al wekenlang op je bureau ligt nog lezen, moet je het laatste nieuws nog checken, stapelen de folders en offertes zich op in de lade, heb je nog ongeopende sms-jes, oppoppende whatsapps en chats op je computerscherm en ..argh!
Uit onderzoek van Mindjet, een bedrijf voor datamanagement, blijkt dat we verdrinken in ‘druppels’ aan informatie. 57 procent van de werknemers geeft aan dat de hoeveelheid informatie hun werk negatief beïnvloedt. Zo hebben we op een gemiddelde kantoordag één vergadering, voeren we zes telefoongesprekken of conference calls en ontvangen we 33 e-mails waarvan we 20 procent niet lezen omdat we er niet aan toe komen. Aan het zoeken naar de juiste informatie besteden we meer dan 25 minuten per dag, dat gelijk staat aan meer dan twee werkweken per jaar.

 

Bron: Mindjet

Handvatten

Omdat we grote moeite hebben om alle verschillende soorten te organiseren en te verwerken, kan een kleine hoeveelheid informatie al een overweldigend gevoel geven. "We krijgen gelijktijdig informatie uit zoveel bronnen - e-mails, documenten, meetings, tweets en telefoongesprekken - dat onze hersens die niet goed zijn in multitasking het niet allemaal kunnen verwerken," legt neurobioloog Mo Costandi uit.
Hoe krijgen we dan het gevoel alle informatie wel de baas te zijn en vinden we tussen alle papieren en digitale documenten, internetsites, mails wel wat we zoeken? MT gooit een aantal reddingsboeien uit:

  • Bepaal ‘s ochtends wat je nodig hebt aan papieren, leg de rest weg.
  • Maak mappen aan in je e-mail, die corresponderen met je bureaubakjes en de mappen op je pc.
  • Archiveer je e-mail direct bij het lezen. Mails die je moet bewaren verplaatsen naar de bijbehorende mappen. Gooi e-mail die je niet hoeft te bewaren meteen weg.
  • Bewaar alleen de laatste versie van rapporten, zodra je de nieuwe binnen hebt, gooi je de ander meteen weg.
  • Vraag jezelf af of je wel via alle media wil communiceren. Welke (sociale) media vind je relevant om bij te houden en welke niet? Maak een selectie.
  • Plan dagelijks een moment (of meer) in om bepaalde informatie te gaan lezen. Ga desnoods ergens anders zitten.
  • Laat je niet overrompelen door binnenkomende telefoontjes of mails. Als je geconcentreerd moet werken, zet je mail en telefoon dan uit. Vraag of mensen terugbellen, maak telefonische afspraken.
  • Neem een koffiepauze als je het gevoel hebt over te lopen en bedenk dan hoe je een en ander gestructureerd gaat aanpakken.
  • Bedenk dat het geen ramp is als je iets een keer niet hebt gelezen of gezien. Onthoud: u bent ook maar een mens.


Heeft u ook het gevoel dat u verzuipt? Meet uw eigen informatiestroom met de Data Mass Calculator.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

‘Zitten is een werkwoord’, zei Gerrit Rietveld al. Dus zitten moet niet al te comfortabel zijn, zeggen de anti-ergonomen. Lees verder

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

Lessen van gewone mensen die ongewone dingen doen. Deze keer: Paul Rötschke, oprichter van stichting Michaelson in Eindhoven. Lees verder

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Plus: Retail profiteert van lagere huurprijzen, Helpling haalt geld op en twijfel over ASML drukt koers. Lees verder

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Deze keer blijkt dat grensoverschrijdende communicatie nog niet meevalt. Lees verder

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

'Jezelf leren kennen' is geen vaag jaren-70-mantra, maar helpt een betere leider te worden. Gelukkig is er nu veel goed onderzoek dat erbij kan helpen. Lees verder

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Deel 8 van een serie over organisatieculturen. S&H hanteert strakke principes, en dat mag geld kosten. En het werkt. Lees verder

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Plus: DAF ziet afzet dalen, besluit over windmolens en ontslag Clarkson kan BBC tientallen miljoen kosten. Lees verder

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Managers komen maar niet uit het verdomhoekje. Niet alleen daalde hun aantal vorig jaar met 30.000, ook genieten ze weinig vertrouwen. Lees verder

Deze 5 trends op SXSW moet je kennen als manager

Deze 5 trends op SXSW moet je kennen als manager

Inspiratie genoeg op het festival South by Southwest in Texas. Ouke Arts deelt de inzichten die hij er afgelopen week opdeed. Lees verder

Salesforce-meesterbrein: ‘Ik geniet van mijn werk onder de radar’

Salesforce-meesterbrein: ‘Ik geniet van mijn werk onder de radar’

Parker Harris is in Nederland. De co-founder van softwaregigant Salesforce sprak met MT over zijn rol in de schaduw van ceo Marc Benioff. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X