Man wint geding tegen spamverzender

09 mrt 2007  |   Onbekende auteur  

Spam is een gevreesd tijdverspiller voor uw personeel. Ongevraagde e-mail kost miljarden per jaar, onder meer aan verloren productiviteit. Veel mensen denken dat er niets tegen is te doen, maar daar dacht Gordon Dick anders over.

De meeste computergebruikers zuchten even en drukken op ’delete’, maar toen Gordon Dick ongevraagd een spam-bericht ontving, besloot hij terug te vechten. Met succes. De 30-jarige Dick uit Edinburgh klaagde afzender Transcom Internet Services aan en werd in het gelijk gesteld.

De rechter droeg het bedrijf op een schadevergoeding van 750 pond (duizend euro) te betalen. Tevens moet het bedrijf ruim 600 pond (900 euro) betalen ter vergoeding van de kosten voor de rechtszaak. Junk e-mail kost de Britse economie per jaar 1,3 miljard pond (1,9 miljard euro), onder meer aan verloren productiviteit, schat het in San Francisco gevestigde Ferris Research.

Zonder toestemming
"Sommige mensen deleten en negeren het (spam, red.)," zei Dick, een specialist in internetmarketing. "Maar als iemand stenen tegen je ruit gooit, zou je dat dan ook negeren? Het is asociaal gedrag en ze moeten het gewoon niet doen." Dick zegt dat het bedrijf zonder toestemming zijn e-mailadres van een internetforum heeft geplukt. Transcom ontkent dat het e-mailbericht spam was en claimt dat Dick het per ongeluk heeft ontvangen. Volgens Dick kregen 41.000 mensen hetzelfde bericht als hij.

In 2005 kreeg de Brit Nigel Roberts 440 euro als onderdeel van een schikking met twee bedrijven die hem ongewenste e-mails
hadden toegestuurd.

Bron: Nederlands Dagblad

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob de manager en het broeikaseffect

Bob de manager en het broeikaseffect

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Hij belandt nu in een acute olie-crisis. Lees verder

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Wie zaken wil doen in China kan niet terugvallen op oude gewoontes. De grootste markt ter wereld heeft eigen gebruiken en gewoontes. Lees verder

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Het zakelijk gebruik van Dropbox groeit hard, ook in Nederland. Dat komt door vooral de enorme 'deelfactor'. Lees verder

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

Darren Huston, ceo van Booking.com én moederbedrijf Priceline.com, moest wegens een relatie met een collega per direct opstappen. Een overzichtje. Lees verder

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Ongelimiteerde vakantiedagen, hackathons, een maand met je team op Bali wonen, zelf je salaris bepalen, een jaar op reis terwijl je op afstand werkt…. je collega’s die overal ter wereld wonen en werken…. Lees verder

Waarde creëren met big data

Waarde creëren met big data

De grootste uitdaging van big data is niet het vinden van voldoende informatie. Het gaat vooral om wat u met die informatie doet. Lees verder

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Plus: Rabobank sluit deal met crowdfunders, overname in filmanimatieland en Volkswagen krijgt harde klappen na sjoemelsoftware-schandaal. Lees verder

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring is toe aan een loopbaan in de maakindustrie. Als cv-installateur, de komende 16 jaar. Lees verder

100 inspirerende quotes van beroemde managers

100 inspirerende quotes van beroemde managers

Deze 100 inspirerende quotes helpen je op weg met een kijkje in de geest van deze creatievelingen. Lees verder

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Wil je bedrijf succesvol blijven tijdens de digitalisering dan moet het verkoopproces uitbreiden naar alle klantinteracties en wordt dan verkoop- een koopproces. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X