Man wint geding tegen spamverzender

09 mrt 2007  |   Onbekende auteur  

Spam is een gevreesd tijdverspiller voor uw personeel. Ongevraagde e-mail kost miljarden per jaar, onder meer aan verloren productiviteit. Veel mensen denken dat er niets tegen is te doen, maar daar dacht Gordon Dick anders over.

De meeste computergebruikers zuchten even en drukken op ’delete’, maar toen Gordon Dick ongevraagd een spam-bericht ontving, besloot hij terug te vechten. Met succes. De 30-jarige Dick uit Edinburgh klaagde afzender Transcom Internet Services aan en werd in het gelijk gesteld.

De rechter droeg het bedrijf op een schadevergoeding van 750 pond (duizend euro) te betalen. Tevens moet het bedrijf ruim 600 pond (900 euro) betalen ter vergoeding van de kosten voor de rechtszaak. Junk e-mail kost de Britse economie per jaar 1,3 miljard pond (1,9 miljard euro), onder meer aan verloren productiviteit, schat het in San Francisco gevestigde Ferris Research.

Zonder toestemming
"Sommige mensen deleten en negeren het (spam, red.)," zei Dick, een specialist in internetmarketing. "Maar als iemand stenen tegen je ruit gooit, zou je dat dan ook negeren? Het is asociaal gedrag en ze moeten het gewoon niet doen." Dick zegt dat het bedrijf zonder toestemming zijn e-mailadres van een internetforum heeft geplukt. Transcom ontkent dat het e-mailbericht spam was en claimt dat Dick het per ongeluk heeft ontvangen. Volgens Dick kregen 41.000 mensen hetzelfde bericht als hij.

In 2005 kreeg de Brit Nigel Roberts 440 euro als onderdeel van een schikking met twee bedrijven die hem ongewenste e-mails
hadden toegestuurd.

Bron: Nederlands Dagblad

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Dit zijn de 13 dingen die je moet doen als je vertrouwen wil krijgen

Dit zijn de 13 dingen die je moet doen als je vertrouwen wil krijgen

Meer regelgeving helpt zelden tegen vertrouwensverlies. Maar wat dan wel? Deze 13 gedragingen bieden uitkomst. Lees verder

5 missers die je managementpositie ondermijnen

5 missers die je managementpositie ondermijnen

Het vertrouwen in het management wordt snel minder als ze zelf niet het goede voorbeeld geven. 5 veelvoorkomende missers. Lees verder

Zo gaat jouw idee van mond tot mond: 6 tips

Zo gaat jouw idee van mond tot mond: 6 tips

Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal 'viraal' gaat op de sociale media? 6 tips van marketing professor Jonah Berger. Lees verder

Paradigit failliet; rode cijfers Sanoma en Pharrell krijgt belang in G-Star

Paradigit failliet; rode cijfers Sanoma en Pharrell krijgt belang in G-Star

Plus: Coca-Cola, Disney en Vestas zien winstgroei en een trouwjurk van de Zeeman. Lees verder

Efficiënte organisaties zijn niet meer 'toekomstproof'

Efficiënte organisaties zijn niet meer 'toekomstproof'

Je kunt beter slim experimenteren dan zo hard en efficiënt mogelijk te werken, aldus Mark Meerbeek van Microsoft en Lucas Wensing van StartReady. Lees verder

Waarom een zoektocht naar continu geluk ons overspannen maakt

Waarom een zoektocht naar continu geluk ons overspannen maakt

Overal waar 'te' voor staat, is niet goed. Dus te veel positieve opwinding ook, aldus Cees Schenk. Lees verder

Hoe Mary Barra met GM een nieuwe weg insloeg

Hoe Mary Barra met GM een nieuwe weg insloeg

Voor General Motors was 2015 het jaar met een recordwinst. Is 's werelds grootste automaker klaar voor de toekomst?  Lees verder

Satya Nadella (ceo Microsoft) over leiderschap: 'Praat minder en luister beter'

Satya Nadella (ceo Microsoft) over leiderschap: 'Praat minder en luister beter'

Leiderschap gaat niet om zoveel mogelijk praten, maar om beter luisteren, aldus ceo Satya Nadella van Microsoft. Lees verder

Mijntje Lückerath: 'Huidige corporate governance code herzien'

Mijntje Lückerath: 'Huidige corporate governance code herzien'

De code voor corporate governance moet aangepast worden, vindt hoogleraar Mijntje Lückerath. Lees verder

‘Ecosystemen als Solliance worden steeds belangrijker’

‘Ecosystemen als Solliance worden steeds belangrijker’

Er bloeit iets moois in Zuidoost-Brabant, waar consortium Solliance werkt aan unieke ultradunne, flexibele zonnecellen. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X