Man wint geding tegen spamverzender

09 mrt 2007  |   Onbekende auteur  

Spam is een gevreesd tijdverspiller voor uw personeel. Ongevraagde e-mail kost miljarden per jaar, onder meer aan verloren productiviteit. Veel mensen denken dat er niets tegen is te doen, maar daar dacht Gordon Dick anders over.

De meeste computergebruikers zuchten even en drukken op ’delete’, maar toen Gordon Dick ongevraagd een spam-bericht ontving, besloot hij terug te vechten. Met succes. De 30-jarige Dick uit Edinburgh klaagde afzender Transcom Internet Services aan en werd in het gelijk gesteld.

De rechter droeg het bedrijf op een schadevergoeding van 750 pond (duizend euro) te betalen. Tevens moet het bedrijf ruim 600 pond (900 euro) betalen ter vergoeding van de kosten voor de rechtszaak. Junk e-mail kost de Britse economie per jaar 1,3 miljard pond (1,9 miljard euro), onder meer aan verloren productiviteit, schat het in San Francisco gevestigde Ferris Research.

Zonder toestemming
"Sommige mensen deleten en negeren het (spam, red.)," zei Dick, een specialist in internetmarketing. "Maar als iemand stenen tegen je ruit gooit, zou je dat dan ook negeren? Het is asociaal gedrag en ze moeten het gewoon niet doen." Dick zegt dat het bedrijf zonder toestemming zijn e-mailadres van een internetforum heeft geplukt. Transcom ontkent dat het e-mailbericht spam was en claimt dat Dick het per ongeluk heeft ontvangen. Volgens Dick kregen 41.000 mensen hetzelfde bericht als hij.

In 2005 kreeg de Brit Nigel Roberts 440 euro als onderdeel van een schikking met twee bedrijven die hem ongewenste e-mails
hadden toegestuurd.

Bron: Nederlands Dagblad

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware is vervelend en kan ook kostbaar zijn. 8 stappen om je ertegen te beschermen. Lees verder

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

Je medewerkers opvoeden is niet zo heel veel anders dan je kinderen iets bijbrengen. Deze 7 punten kunnen managers en ouders van elkaar leren. Lees verder

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

Uber-oprichter Travis Kalanick onthulde tijdens Startup Fest Europe zijn 'Geeks guide to becoming an entrepreneur'. Lees verder

Stop met korting geven: 4 tips

Stop met korting geven: 4 tips

De directeur die een relatie een abnormaal hoge korting toezegt? Of een verkoper die 2 keer zo veel korting biedt als zijn collega's? ‘Geef een vergulde schep als ludieke straf.’ Lees verder

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Plus: Monsanto wijst Bayer-bod af, Toyota in zee met Uber en Brits bod op Van Gansewinkel. Lees verder

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Een bedrijf zou een ziel moeten hebben, net als een mens, zei Tim Cook tijdens zijn eerste Nederlandse optreden ooit. Lees verder

Wat je verdient staat in de cloud

Wat je verdient staat in de cloud

Transparantie is een van de meest cruciale onderdelen van nieuw leiderschap. Is jouw bedrijf al toe aan de Buffer-methode? Letterlijk álles wordt online gepubliceerd. Lees verder

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De medewerker van morgen sleept zich niet meer elke dag naar hetzelfde kantoor. Maar hoe dan wel? En hoe ziet dat er dan uit? Een inkijkje. Lees verder

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Expliciete waarden, onderling vertrouwen en een set collectieve normen. Dat blijken steeds weer dé succesingrediënten van elke werkvloer. Lees verder

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Data over de gezondheid van je medewerkers is steeds toegankelijker. Wat mag je daar als werkgever mee? En minstens zo belangrijk: wat niet? Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X