Man wint geding tegen spamverzender

09 mrt 2007  |   Onbekende auteur  

Spam is een gevreesd tijdverspiller voor uw personeel. Ongevraagde e-mail kost miljarden per jaar, onder meer aan verloren productiviteit. Veel mensen denken dat er niets tegen is te doen, maar daar dacht Gordon Dick anders over.

De meeste computergebruikers zuchten even en drukken op ’delete’, maar toen Gordon Dick ongevraagd een spam-bericht ontving, besloot hij terug te vechten. Met succes. De 30-jarige Dick uit Edinburgh klaagde afzender Transcom Internet Services aan en werd in het gelijk gesteld.

De rechter droeg het bedrijf op een schadevergoeding van 750 pond (duizend euro) te betalen. Tevens moet het bedrijf ruim 600 pond (900 euro) betalen ter vergoeding van de kosten voor de rechtszaak. Junk e-mail kost de Britse economie per jaar 1,3 miljard pond (1,9 miljard euro), onder meer aan verloren productiviteit, schat het in San Francisco gevestigde Ferris Research.

Zonder toestemming
"Sommige mensen deleten en negeren het (spam, red.)," zei Dick, een specialist in internetmarketing. "Maar als iemand stenen tegen je ruit gooit, zou je dat dan ook negeren? Het is asociaal gedrag en ze moeten het gewoon niet doen." Dick zegt dat het bedrijf zonder toestemming zijn e-mailadres van een internetforum heeft geplukt. Transcom ontkent dat het e-mailbericht spam was en claimt dat Dick het per ongeluk heeft ontvangen. Volgens Dick kregen 41.000 mensen hetzelfde bericht als hij.

In 2005 kreeg de Brit Nigel Roberts 440 euro als onderdeel van een schikking met twee bedrijven die hem ongewenste e-mails
hadden toegestuurd.

Bron: Nederlands Dagblad

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
7 gouden tips om uitgerust op kantoor te zitten

7 gouden tips om uitgerust op kantoor te zitten

Voormalig PSV-spits Romario had een gezonde hobby: veel slapen. Hoe voorkom je zelf dat de dagelijkse werkdruk de overhand krijgt? Lees verder

Bob steekt de hand in eigen boezem

Bob steekt de hand in eigen boezem

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering steekt hij de hand in eigen boezem Lees verder

'Bedrijven weten onvoldoende waarvoor ze belonen'

'Bedrijven weten onvoldoende waarvoor ze belonen'

Camiel Selker tuigde jarenlang beloningspakketten op voor Nederlandse bedrijven, maar kwam tot inkeer. 'De markt is imperfect.' Lees verder

Hoe app-contact met je fruitteler de keten kan optimaliseren

Hoe app-contact met je fruitteler de keten kan optimaliseren

In de toekomst kan je via een app zien wie de teler van de lekkerste aardbeien is. 'Zo gaat er minder verse waar verloren.' Lees verder

RWE wordt groen; ASML onderuit na waarschuwing

RWE wordt groen; ASML onderuit na waarschuwing

Plus: Ziggo's kortingen hollen omzet uit, Dunkin' Donuts wil herkansing en begin uittocht buitenlandse hoofdkantoren. Lees verder

Motiveren? Zoek het hogere doel van je medewerkers

Motiveren? Zoek het hogere doel van je medewerkers

Soms worden medewerkers pas gemotiveerd als ze een ander takenpakket krijgen. Hoe zit dat en kan je het in je voordeel gebruiken? Lees verder

Winnen: 2x2 tickets voor MT500

Winnen: 2x2 tickets voor MT500

Op 24 april organiseren we het MT500-event, met o.a. Daan Roosegaarde en Frans van Houten. Erbij zijn? We geven 2x2 tickets weg. Lees verder

Weer kritiek op Ahold; Neelie Kroes woedend over Uber-verbod

Weer kritiek op Ahold; Neelie Kroes woedend over Uber-verbod

Plus: Goudhaan Edixhoven naar Aegon, 'Nederlandse lonen 6% lager', grote opdracht voor BAM en H&M-ceo waarschuwt Bangladesh. Lees verder

Je moet je donkere kant ontdekken, net als Nelson Mandela

Je moet je donkere kant ontdekken, net als Nelson Mandela

Inspirerende leiders weten dat er geen makkelijke weg naar vrijheid bestaat, schrijft Ralph Freelink. Lees verder

Meer gemotiveerde werknemers? Laat ze gamen

Meer gemotiveerde werknemers? Laat ze gamen

Games zijn een goed middel om gedrag van medewerkers te veranderen. ABN, Ziggo, Scania en Wuppermann zweren erbij.  Lees verder

 
Volg MT op Facebook

X