Man wint geding tegen spamverzender

09 mrt 2007  |   Onbekende auteur  

Spam is een gevreesd tijdverspiller voor uw personeel. Ongevraagde e-mail kost miljarden per jaar, onder meer aan verloren productiviteit. Veel mensen denken dat er niets tegen is te doen, maar daar dacht Gordon Dick anders over.

De meeste computergebruikers zuchten even en drukken op ’delete’, maar toen Gordon Dick ongevraagd een spam-bericht ontving, besloot hij terug te vechten. Met succes. De 30-jarige Dick uit Edinburgh klaagde afzender Transcom Internet Services aan en werd in het gelijk gesteld.

De rechter droeg het bedrijf op een schadevergoeding van 750 pond (duizend euro) te betalen. Tevens moet het bedrijf ruim 600 pond (900 euro) betalen ter vergoeding van de kosten voor de rechtszaak. Junk e-mail kost de Britse economie per jaar 1,3 miljard pond (1,9 miljard euro), onder meer aan verloren productiviteit, schat het in San Francisco gevestigde Ferris Research.

Zonder toestemming
"Sommige mensen deleten en negeren het (spam, red.)," zei Dick, een specialist in internetmarketing. "Maar als iemand stenen tegen je ruit gooit, zou je dat dan ook negeren? Het is asociaal gedrag en ze moeten het gewoon niet doen." Dick zegt dat het bedrijf zonder toestemming zijn e-mailadres van een internetforum heeft geplukt. Transcom ontkent dat het e-mailbericht spam was en claimt dat Dick het per ongeluk heeft ontvangen. Volgens Dick kregen 41.000 mensen hetzelfde bericht als hij.

In 2005 kreeg de Brit Nigel Roberts 440 euro als onderdeel van een schikking met twee bedrijven die hem ongewenste e-mails
hadden toegestuurd.

Bron: Nederlands Dagblad

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
7 tips om zo effectief mogelijk van vakantie terug te komen

7 tips om zo effectief mogelijk van vakantie terug te komen

De eerste dag na je vakantie is normaal gesproken niet de meest productieve dag van het jaar. Met deze 7 tips ben je vanaf dag 1 na je vakantie weer up and running. Lees verder

Het belang van klantwaarde

Het belang van klantwaarde

Wat houdt klantwaarde precies in en hoe richt je je organisatie daar goed op in? Adjunct professor Geert Desmet, docent van de TIAS Business School, geeft uitleg. Lees verder

Tedje van de week: Yves Morieux -Te veel regels hinderen productiviteit

Tedje van de week: Yves Morieux -Te veel regels hinderen productiviteit

Door te veel regels op te leggen aan medewerkers gaat de productiviteit per definitie omlaag. Aldus leiderschapsexpert Yves Morieux in het Tedje van de Week. Lees verder

Productiviteitsgoeroe David Allen: ‘99 procent van de bevolking is verslaafd aan stress’

Productiviteitsgoeroe David Allen: ‘99 procent van de bevolking is verslaafd aan stress’

Hij schreef vier succesvolle boeken, waarvan Getting Things Done wereldberoemd werd. Nu werkt productiviteitsgoeroe David Allen aan een nieuw boek. Lees verder

Van der Valk aast op AC-restaurants; KLM-ceo wil geen loonsverhogingen

Van der Valk aast op AC-restaurants; KLM-ceo wil geen loonsverhogingen

Plus: KPN haalt obligatie-uitgifte met gemak, Apple-naheffing zorgt voor onvrede, en nieuwe treinen en nieuwe iPhone. Lees verder

Apple krijgt blauwe envelop met rekening van 13 miljard

Apple krijgt blauwe envelop met rekening van 13 miljard

Op last van de Europese Commissie moet technologiebedrijf Apple 13 miljard euro terugbetalen aan de Ierse Belastingdienst, meldden verschillende media. Lees verder

'Wereldmanager' Arthur van Hoff (Jaunt VR): 'Google heeft onze camera nagemaakt'

'Wereldmanager' Arthur van Hoff (Jaunt VR): 'Google heeft onze camera nagemaakt'

'Zorg dat je waarde toevoegt in technologie of in gebruikers', zegt Silicon Valley-zwaargewicht Arthur van Hoff van virtual reality-ontwikkelaar Jaunt. Lees verder

Ook in de vertrekstand? Je 'baas' wist het al langer

Ook in de vertrekstand? Je 'baas' wist het al langer

Bedrijven doen steeds vaker aan voorspellende 'HR analytics'. Ze weten steeds beter wanneer je wilt gaan. Lees verder

‘Reshoring vormt vaak het startsein voor innovatie’

‘Reshoring vormt vaak het startsein voor innovatie’

Steeds meer bedrijven halen productie terug naar Nederland. Met alle voordelen van dien. ‘Reshoring is vaak het startsein voor innovatie.’ Lees verder

Parcom stapt in prijsvechter Simpel.nl; Philips breidt activiteiten uit

Parcom stapt in prijsvechter Simpel.nl; Philips breidt activiteiten uit

Plus: Grote daling producentenvertrouwen; Brandstofnetwerk voor LNG wordt fijnmaziger en KLM gaat de VS veroveren Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X