Man wint geding tegen spamverzender

09 mrt 2007  |   Onbekende auteur  

Spam is een gevreesd tijdverspiller voor uw personeel. Ongevraagde e-mail kost miljarden per jaar, onder meer aan verloren productiviteit. Veel mensen denken dat er niets tegen is te doen, maar daar dacht Gordon Dick anders over.

De meeste computergebruikers zuchten even en drukken op ’delete’, maar toen Gordon Dick ongevraagd een spam-bericht ontving, besloot hij terug te vechten. Met succes. De 30-jarige Dick uit Edinburgh klaagde afzender Transcom Internet Services aan en werd in het gelijk gesteld.

De rechter droeg het bedrijf op een schadevergoeding van 750 pond (duizend euro) te betalen. Tevens moet het bedrijf ruim 600 pond (900 euro) betalen ter vergoeding van de kosten voor de rechtszaak. Junk e-mail kost de Britse economie per jaar 1,3 miljard pond (1,9 miljard euro), onder meer aan verloren productiviteit, schat het in San Francisco gevestigde Ferris Research.

Zonder toestemming
"Sommige mensen deleten en negeren het (spam, red.)," zei Dick, een specialist in internetmarketing. "Maar als iemand stenen tegen je ruit gooit, zou je dat dan ook negeren? Het is asociaal gedrag en ze moeten het gewoon niet doen." Dick zegt dat het bedrijf zonder toestemming zijn e-mailadres van een internetforum heeft geplukt. Transcom ontkent dat het e-mailbericht spam was en claimt dat Dick het per ongeluk heeft ontvangen. Volgens Dick kregen 41.000 mensen hetzelfde bericht als hij.

In 2005 kreeg de Brit Nigel Roberts 440 euro als onderdeel van een schikking met twee bedrijven die hem ongewenste e-mails
hadden toegestuurd.

Bron: Nederlands Dagblad

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Stop met SMART-doelen: ze staan veerkracht in de weg

Stop met SMART-doelen: ze staan veerkracht in de weg

SMART-geformuleerde doelen lijken aantrekkelijk, maar staan veerkrachtig handelen in de weg. Kies liever voor: 'purpose'. Lees verder

Zo help je hulpeloze medewerkers van hun gebrek aan initiatief af

Zo help je hulpeloze medewerkers van hun gebrek aan initiatief af

Passieve medewerkers zijn overal. Het is een biologisch verschijnsel. Maar goed nieuws: er is iets aan te doen. Lees verder

'Interne crisis bij TMG om internetactiviteiten'; 'Optimisme cfo's hoogste in 2 jaar'

'Interne crisis bij TMG om internetactiviteiten'; 'Optimisme cfo's hoogste in 2 jaar'

Plus: 'Schiphol schuift uitbreiding op lange baan', Akzo boekt flinke kwartaalwinst Lees verder

Zo krijg je mensen wél enthousiast voor je plannen

Zo krijg je mensen wél enthousiast voor je plannen

Je hebt een fantastisch plan en je weet zeker dat het gaat slagen. Maar hoe krijg je mensen mee in jouw visie? Lees verder

De 3 grootste veranderingen die de 3D-printer in gang heeft gezet

De 3 grootste veranderingen die de 3D-printer in gang heeft gezet

3D-printers zorgen er niet alleen voor dat we dingen anders gaan máken. Het is vooral anders leren dénken, zo blijkt. Lees verder

Deutsche Bank stoot Postbank af; fiscus zucht onder ouwelulledagen

Deutsche Bank stoot Postbank af; fiscus zucht onder ouwelulledagen

Plus: megavliegveld in Turkije, Whatsapp telt 800 miljoen gebruikers en het kabinet moet even normaal doen. Lees verder

8 non-verbale manieren om een doorbraak te forceren

8 non-verbale manieren om een doorbraak te forceren

Ken je dat gevoel? Dat je bio-systeem op slot gaat en er even niks zinnigs meer uit je komt? Hier zijn 8 manieren om je geest te verruimen en je zelfvertrouwen te doen groeien. Lees verder

Hoe AFA Dispensing de drijfgassen uit je deodorant haalt

Hoe AFA Dispensing de drijfgassen uit je deodorant haalt

Binnenkort presenteert MT de Maakindustrie100 van 2015. Tot die tijd toppers uit de lijst. Vandaag: sprayerproducent AFA uit Helmond. Lees verder

Deze 5 bedrijven weten baby-innovaties groot te maken

Deze 5 bedrijven weten baby-innovaties groot te maken

Innovatie creëren in een bestaande omgeving? Het is mogelijk, dankzij corporate venturing. 5 recente voorbeelden. Lees verder

Hoe bij Knab het bonusbeleid een spelletje werd

Hoe bij Knab het bonusbeleid een spelletje werd

Over bankiers en bonussen is altijd wat te doen. Bij Knab doen ze het anders dan bij andere banken: daar maken ze er een game van. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X