Als interimmer op zoek naar klussen (Advertorial)

12 jul 2010  |   Telfort  
Computeren internetten

Voor interimmers is hun netwerk van het allergrootste belang. Twee ervaringsdeskundigen aan het woord.

 

"Midden in de economische crisis begonnen wij op de zevende verdieping van een kantoorpand in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer onze carrière als interimmer. Een bureau, een laptop en een mobiele telefoon waren onze enige instrumenten."

Kantoor zoeken

"De werkplek huurden we van een gezamenlijke vriend, die in dezelfde ruimte zijn bedrijf had. De eerste maanden voelden als ‘kantoortje spelen’. Omringd door werknemers die in opdracht van hun baas deadlines moesten halen en iedere dag om half negen ’s ochtends op het werk verschenen en stipt om vijf uur weer vertrokken, was het contrast met ons werk als interim manager levensgroot."

"Tijdens de dagelijkse lunch met de werknemers van het mediabedrijf lachten we onze zorgen weg. Of we opdrachten hadden? ‘Nog niet, maar die komen vast snel’, zeiden we stoer. Maar helemaal zeker waren we niet. Als je begint met niets, hoe lang duurt het dan voor er iets komt?"

Opdrachtgevers benaderen

"Trouw verschenen we elke dag op kantoor. We bestookten mogelijke opdrachtgevers met ideeën en uitgewerkte plannen. Vaak liep het op niets uit, maar bijna net zo vaak werden we tot onze verrassing serieus genomen. Dan konden we meteen aan de slag met een klus, of we werden uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek."

Netwerk gebruiken

"De meeste opdrachtgevers die interesse toonden, waren mensen die we al een beetje kenden. Bijvoorbeeld omdat we college van ze hadden gehad tijdens onze studie, of omdat we iemand kenden die al voor de opdrachtgever werkte. Een netwerk is dus van groot belang, merkten we."

Lijstje met ‘interessante namen’

"We stelden lijstjes op met namen van mensen die iets voor ons zouden kunnen betekenen. Zo’n lijst telde al gauw meer dan dertig namen. En die mensen kennen natuurlijk óók weer mensen. Na een tijdje werden we zelfs gebeld door onbekende opdrachtgevers die via iemand anders van ons gehoord hadden. Zo hadden we dus profijt van het netwerk van onze opdrachtgevers. Blijkbaar tippen zij elkaar met goede mensen."

Professionele website

"Konden we nu voortaan achterover leunen, omdat de opdrachten vanzelf kwamen aanwaaien? Zo makkelijk was het nu ook weer niet. We moesten ten eerste beter vindbaar worden. Als je onze namen googlede, kwam je in het beste geval uit bij een website van de universiteit waar we jaren geleden studeerden. Op die website stond studiemateriaal van wisselende kwaliteit. Niet bepaald professioneel."

"Dat moest anders, want potentiële opdrachtgevers varen natuurlijk niet blind op de tips van hun collega’s. Daarom maakten we ieder een eigen website waar ze konden kennis maken met ons ‘product’, de artikelen. Zo bepaalden we zélf welke voorbeeldartikelen opdrachtgevers voorgeschoteld kregen."

Opdrachtgevers updaten

"Met een opdracht ben je er nog niet. De contacten met de opdrachtgevers moeten ook worden warm gehouden. Het kost weinig moeite, maar je moet er wel steeds aan denken: af en toe een mailtje, soms met een voorstel, maar soms ook informeel van aard, al is het alleen maar om te laten zien dat je (nog) bestaat. LinkedIn is daarvoor heel geschikt, en ja, ook de onvermijdelijke borrels. Als heuse vakvrouwen gingen we bovendien gebruik maken van de websites en fora van de beroepsgroep en bezochten we vakbijeenkomsten. Vakinhoudelijk interessant natuurlijk, maar ook belangrijk om nieuwe contacten te leggen en ‘je gezicht te laten zien’."

Op zoek naar ‘soortgenoten’

"Het kantoor in Bos en Lommer verruilden we voor een werkplek met andere freelancers. Het bracht ons niet alleen een meer stimulerende omgeving dan de negen-tof-vijf mentaliteit van onze ex-kantoorgenoten, maar het leverde ons ook acht nieuwe collega’s plús hun netwerk op.
Iedereen heeft er zo zijn eigen theorieën over. ‘Het gaat er om dat je goede ideeën hebt, maar vooral dat je weet hoe en aan wie je ze moet verkopen,’ zegt de één. ‘Lever altijd goed werk af, en zeg nooit ‘nee’ tegen een opdracht’, zegt de ander. ‘Ze moeten je leuk vinden en je de opdracht gunnen’, zegt een volgende."

"Vast staat dat je het zélf moet doen. Je kunt niet vertrouwen op het netwerk van je baas, of terugvallen op de goede naam van het bedrijf waar je voor werkt. Je bent zelf het werk. Het ‘product’ is een verlengde van jezelf en je netwerk moet je steen voor steen zelf opbouwen. En alles wat daaruit voortkomt, geeft extra veel voldoening."

Deze artikelen worden u aangeboden door Telfort. Wilt u kennis maken met Telfort? Vraag de gratis Telfort Proefsim aan, test het betrouwbare netwerk zelf en ervaar de hoge dekking en het uitstekende bereik.

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Leapp-oprichter Van Camp: ‘Kreeg ondernemen met de paplepel ingegoten’

Leapp-oprichter Van Camp: ‘Kreeg ondernemen met de paplepel ingegoten’

‘Ondernemerschap zit in je als je geboren wordt’, vindt Leapp-oprichter Rogier van Camp. Zijn bedrijf groeit gestaag sinds de oprichting in 2011. Lees verder

Bob ontdekt de geneugten van de ware liefde

Bob ontdekt de geneugten van de ware liefde

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de geneugten van de ware liefde. Lees verder

Waarom startups onmisbaar zijn (maar economisch niks voorstellen)

Waarom startups onmisbaar zijn (maar economisch niks voorstellen)

Startups zijn cruciaal voor Nederland, schrijven Rabobank-economen Hans Stegeman en Björn Giesbergen. Maar dan moeten die startende groeibriljantjes wel hun beginfase overleven en doorgroeien naar scale-ups. Lees verder

Daarom is Vice zo succesvol

Daarom is Vice zo succesvol

Wat begon als een underground tijdschrift groeide uit tot een wereldwijd mediaplatform met 100 miljoen unieke bezoekers. Hoe doet Vice dat toch?  Lees verder

Uber verliest 1,2 miljard dollar in 6 maanden - Maakbedrijf van het jaar Sif verdubbelt omzet

Uber verliest 1,2 miljard dollar in 6 maanden - Maakbedrijf van het jaar Sif verdubbelt omzet

Plus: Prinsjesdag is goed nieuws voor haast iedereen dit jaar, auto-branche toont goede cijfers en Basic-Fit groeit hard. Lees verder

Deze 3 Nederlandse bedrijven zijn echte goeddoeners

Deze 3 Nederlandse bedrijven zijn echte goeddoeners

Deze Nederlandse bedrijven staan in de Fortune-lijst van 2016. Wist jij dat ze ook ‘goed doen’ voor onze planeet? Lees verder

Zomer- en wintercollecties? Deze webwinkel produceert nieuwe mode gewoon in 10 dagen

Zomer- en wintercollecties? Deze webwinkel produceert nieuwe mode gewoon in 10 dagen

Zomer- en wintercollecties? Nergens voor nodig, zegt Lesara. Dankzij algoritmes staat productie binnen 10 dagen op de site. Lees verder

Productiviteitstooltje van 100 jaar oud werkt nog steeds

Productiviteitstooltje van 100 jaar oud werkt nog steeds

Workshops snellezen, cursussen time-management, ze zijn vaak nuttig, maar kosten tijd. Misschien kun je eerst de Ivy Lee-methode gebruiken. Dat is niet meer dan een to-do-lijstje met 6 punten, maar nog steeds effectief. Lees verder

Ruzie VS en Brussel over belastingdeals - Beurssoap rond Warren Buffett

Ruzie VS en Brussel over belastingdeals - Beurssoap rond Warren Buffett

Plus: Volle orderboeken door Brexit, klimaatverandering bedreigt mossel- en oesterkwekers en al 700 jaar rijk en succesvol. Lees verder

Hoe je als bedrijf flexibele werknemers toch zekerheid kunt bieden

Hoe je als bedrijf flexibele werknemers toch zekerheid kunt bieden

Hoe ga je als werkgever om met werknemers tijdens pieken en dalen in je organisatie? En hoe bied je hen dan toch nog zekerheid? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X