Als interimmer op zoek naar klussen (Advertorial)

12 jul 2010  |   Telfort  
Computeren internetten

Voor interimmers is hun netwerk van het allergrootste belang. Twee ervaringsdeskundigen aan het woord.

 

"Midden in de economische crisis begonnen wij op de zevende verdieping van een kantoorpand in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer onze carrière als interimmer. Een bureau, een laptop en een mobiele telefoon waren onze enige instrumenten."

Kantoor zoeken

"De werkplek huurden we van een gezamenlijke vriend, die in dezelfde ruimte zijn bedrijf had. De eerste maanden voelden als ‘kantoortje spelen’. Omringd door werknemers die in opdracht van hun baas deadlines moesten halen en iedere dag om half negen ’s ochtends op het werk verschenen en stipt om vijf uur weer vertrokken, was het contrast met ons werk als interim manager levensgroot."

"Tijdens de dagelijkse lunch met de werknemers van het mediabedrijf lachten we onze zorgen weg. Of we opdrachten hadden? ‘Nog niet, maar die komen vast snel’, zeiden we stoer. Maar helemaal zeker waren we niet. Als je begint met niets, hoe lang duurt het dan voor er iets komt?"

Opdrachtgevers benaderen

"Trouw verschenen we elke dag op kantoor. We bestookten mogelijke opdrachtgevers met ideeën en uitgewerkte plannen. Vaak liep het op niets uit, maar bijna net zo vaak werden we tot onze verrassing serieus genomen. Dan konden we meteen aan de slag met een klus, of we werden uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek."

Netwerk gebruiken

"De meeste opdrachtgevers die interesse toonden, waren mensen die we al een beetje kenden. Bijvoorbeeld omdat we college van ze hadden gehad tijdens onze studie, of omdat we iemand kenden die al voor de opdrachtgever werkte. Een netwerk is dus van groot belang, merkten we."

Lijstje met ‘interessante namen’

"We stelden lijstjes op met namen van mensen die iets voor ons zouden kunnen betekenen. Zo’n lijst telde al gauw meer dan dertig namen. En die mensen kennen natuurlijk óók weer mensen. Na een tijdje werden we zelfs gebeld door onbekende opdrachtgevers die via iemand anders van ons gehoord hadden. Zo hadden we dus profijt van het netwerk van onze opdrachtgevers. Blijkbaar tippen zij elkaar met goede mensen."

Professionele website

"Konden we nu voortaan achterover leunen, omdat de opdrachten vanzelf kwamen aanwaaien? Zo makkelijk was het nu ook weer niet. We moesten ten eerste beter vindbaar worden. Als je onze namen googlede, kwam je in het beste geval uit bij een website van de universiteit waar we jaren geleden studeerden. Op die website stond studiemateriaal van wisselende kwaliteit. Niet bepaald professioneel."

"Dat moest anders, want potentiële opdrachtgevers varen natuurlijk niet blind op de tips van hun collega’s. Daarom maakten we ieder een eigen website waar ze konden kennis maken met ons ‘product’, de artikelen. Zo bepaalden we zélf welke voorbeeldartikelen opdrachtgevers voorgeschoteld kregen."

Opdrachtgevers updaten

"Met een opdracht ben je er nog niet. De contacten met de opdrachtgevers moeten ook worden warm gehouden. Het kost weinig moeite, maar je moet er wel steeds aan denken: af en toe een mailtje, soms met een voorstel, maar soms ook informeel van aard, al is het alleen maar om te laten zien dat je (nog) bestaat. LinkedIn is daarvoor heel geschikt, en ja, ook de onvermijdelijke borrels. Als heuse vakvrouwen gingen we bovendien gebruik maken van de websites en fora van de beroepsgroep en bezochten we vakbijeenkomsten. Vakinhoudelijk interessant natuurlijk, maar ook belangrijk om nieuwe contacten te leggen en ‘je gezicht te laten zien’."

Op zoek naar ‘soortgenoten’

"Het kantoor in Bos en Lommer verruilden we voor een werkplek met andere freelancers. Het bracht ons niet alleen een meer stimulerende omgeving dan de negen-tof-vijf mentaliteit van onze ex-kantoorgenoten, maar het leverde ons ook acht nieuwe collega’s plús hun netwerk op.
Iedereen heeft er zo zijn eigen theorieën over. ‘Het gaat er om dat je goede ideeën hebt, maar vooral dat je weet hoe en aan wie je ze moet verkopen,’ zegt de één. ‘Lever altijd goed werk af, en zeg nooit ‘nee’ tegen een opdracht’, zegt de ander. ‘Ze moeten je leuk vinden en je de opdracht gunnen’, zegt een volgende."

"Vast staat dat je het zélf moet doen. Je kunt niet vertrouwen op het netwerk van je baas, of terugvallen op de goede naam van het bedrijf waar je voor werkt. Je bent zelf het werk. Het ‘product’ is een verlengde van jezelf en je netwerk moet je steen voor steen zelf opbouwen. En alles wat daaruit voortkomt, geeft extra veel voldoening."

Deze artikelen worden u aangeboden door Telfort. Wilt u kennis maken met Telfort? Vraag de gratis Telfort Proefsim aan, test het betrouwbare netwerk zelf en ervaar de hoge dekking en het uitstekende bereik.

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Cees Schenk na de 'Brexit': succesvol leiderschap begint met empathie

Cees Schenk na de 'Brexit': succesvol leiderschap begint met empathie

De Brexit is voor vele leiders een wijze les hoe je verandering (niet) in goede banen leidt, aldus Cees Schenk. Lees verder

'Dieselgate' doet Volkswagen nu pas echt pijn

'Dieselgate' doet Volkswagen nu pas echt pijn

Volkswagen gaat voor het behoud van de Amerikaanse consument flink door het stof. Nu Europa nog. Lees verder

55 feitjes over Google die u nog niet wist

55 feitjes over Google die u nog niet wist

Google ontvangt jaarlijks 2,5 miljoen CV's van mensen die graag bij het techbedrijf uit Mountainview willen werken. En 54 andere feitjes... Lees verder

De 5 uitdagingen voor easyJet

De 5 uitdagingen voor easyJet

EasyJet heeft wel eens betere tijden gekend. We zetten de vijf uitdagingen van de low-cost vliegmaatschappij op een rij. Lees verder

Triodos-ceo Peter Blom: 'Betekenis gaat elke bonus te boven'

Triodos-ceo Peter Blom: 'Betekenis gaat elke bonus te boven'

Je baan inrichten op een manier die bij je past en die betekenis geeft. Dat is volgens Triodos Bank-ceo Peter Blom belangrijker dan welke bonus dan ook. Lees verder

Waarom er niet zoiets bestaat als 'een moeilijke klant'

Waarom er niet zoiets bestaat als 'een moeilijke klant'

Moeilijke klanten bestaan niet, zegt Philip van Kelst in een nieuw boek. Als wij ons maar beter leren gedragen als een kat, leeuw of hert. Lees verder

Deze Nederlander leidt de bekendste kinderstoel ter wereld

Deze Nederlander leidt de bekendste kinderstoel ter wereld

Om het wereldsucces van de Tripp Trapp-stoel verder uit te bouwen, zet ceo Anton van de Putte vol in op communities. Hoe doet hij dat? Lees verder

Financiële fondsen in de uitverkoop; Russen willen patat uit Zeeland

Financiële fondsen in de uitverkoop; Russen willen patat uit Zeeland

Plus: Poolse arbeiders nog steeds uitgebuit; Pensioenbelegger APG gaat samenwerkingsverband aan en millenials willen ontwikkeling én bevestiging Lees verder

Moeite met urenregistratie? Gebruik deze mobiele apps

Moeite met urenregistratie? Gebruik deze mobiele apps

Het registreren van uren gaat een mobiele app een stuk laagdrempeliger. En dat bespaart geld, aldus Michiel Bos van softwareleverancier Exact. Lees verder

Chemiereus Bayer op tilt na vertrek ceo Marijn Dekkers

Chemiereus Bayer op tilt na vertrek ceo Marijn Dekkers

Nieuwe ceo Werner Baumann speelt met vuur door al zijn tijd en energie te steken in een mogelijke Monsanto-deal. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X