Als interimmer op zoek naar klussen (Advertorial)

12 jul 2010  |   Telfort  
Computeren internetten

Voor interimmers is hun netwerk van het allergrootste belang. Twee ervaringsdeskundigen aan het woord.

 

"Midden in de economische crisis begonnen wij op de zevende verdieping van een kantoorpand in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer onze carrière als interimmer. Een bureau, een laptop en een mobiele telefoon waren onze enige instrumenten."

Kantoor zoeken

"De werkplek huurden we van een gezamenlijke vriend, die in dezelfde ruimte zijn bedrijf had. De eerste maanden voelden als ‘kantoortje spelen’. Omringd door werknemers die in opdracht van hun baas deadlines moesten halen en iedere dag om half negen ’s ochtends op het werk verschenen en stipt om vijf uur weer vertrokken, was het contrast met ons werk als interim manager levensgroot."

"Tijdens de dagelijkse lunch met de werknemers van het mediabedrijf lachten we onze zorgen weg. Of we opdrachten hadden? ‘Nog niet, maar die komen vast snel’, zeiden we stoer. Maar helemaal zeker waren we niet. Als je begint met niets, hoe lang duurt het dan voor er iets komt?"

Opdrachtgevers benaderen

"Trouw verschenen we elke dag op kantoor. We bestookten mogelijke opdrachtgevers met ideeën en uitgewerkte plannen. Vaak liep het op niets uit, maar bijna net zo vaak werden we tot onze verrassing serieus genomen. Dan konden we meteen aan de slag met een klus, of we werden uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek."

Netwerk gebruiken

"De meeste opdrachtgevers die interesse toonden, waren mensen die we al een beetje kenden. Bijvoorbeeld omdat we college van ze hadden gehad tijdens onze studie, of omdat we iemand kenden die al voor de opdrachtgever werkte. Een netwerk is dus van groot belang, merkten we."

Lijstje met ‘interessante namen’

"We stelden lijstjes op met namen van mensen die iets voor ons zouden kunnen betekenen. Zo’n lijst telde al gauw meer dan dertig namen. En die mensen kennen natuurlijk óók weer mensen. Na een tijdje werden we zelfs gebeld door onbekende opdrachtgevers die via iemand anders van ons gehoord hadden. Zo hadden we dus profijt van het netwerk van onze opdrachtgevers. Blijkbaar tippen zij elkaar met goede mensen."

Professionele website

"Konden we nu voortaan achterover leunen, omdat de opdrachten vanzelf kwamen aanwaaien? Zo makkelijk was het nu ook weer niet. We moesten ten eerste beter vindbaar worden. Als je onze namen googlede, kwam je in het beste geval uit bij een website van de universiteit waar we jaren geleden studeerden. Op die website stond studiemateriaal van wisselende kwaliteit. Niet bepaald professioneel."

"Dat moest anders, want potentiële opdrachtgevers varen natuurlijk niet blind op de tips van hun collega’s. Daarom maakten we ieder een eigen website waar ze konden kennis maken met ons ‘product’, de artikelen. Zo bepaalden we zélf welke voorbeeldartikelen opdrachtgevers voorgeschoteld kregen."

Opdrachtgevers updaten

"Met een opdracht ben je er nog niet. De contacten met de opdrachtgevers moeten ook worden warm gehouden. Het kost weinig moeite, maar je moet er wel steeds aan denken: af en toe een mailtje, soms met een voorstel, maar soms ook informeel van aard, al is het alleen maar om te laten zien dat je (nog) bestaat. LinkedIn is daarvoor heel geschikt, en ja, ook de onvermijdelijke borrels. Als heuse vakvrouwen gingen we bovendien gebruik maken van de websites en fora van de beroepsgroep en bezochten we vakbijeenkomsten. Vakinhoudelijk interessant natuurlijk, maar ook belangrijk om nieuwe contacten te leggen en ‘je gezicht te laten zien’."

Op zoek naar ‘soortgenoten’

"Het kantoor in Bos en Lommer verruilden we voor een werkplek met andere freelancers. Het bracht ons niet alleen een meer stimulerende omgeving dan de negen-tof-vijf mentaliteit van onze ex-kantoorgenoten, maar het leverde ons ook acht nieuwe collega’s plús hun netwerk op.
Iedereen heeft er zo zijn eigen theorieën over. ‘Het gaat er om dat je goede ideeën hebt, maar vooral dat je weet hoe en aan wie je ze moet verkopen,’ zegt de één. ‘Lever altijd goed werk af, en zeg nooit ‘nee’ tegen een opdracht’, zegt de ander. ‘Ze moeten je leuk vinden en je de opdracht gunnen’, zegt een volgende."

"Vast staat dat je het zélf moet doen. Je kunt niet vertrouwen op het netwerk van je baas, of terugvallen op de goede naam van het bedrijf waar je voor werkt. Je bent zelf het werk. Het ‘product’ is een verlengde van jezelf en je netwerk moet je steen voor steen zelf opbouwen. En alles wat daaruit voortkomt, geeft extra veel voldoening."

Deze artikelen worden u aangeboden door Telfort. Wilt u kennis maken met Telfort? Vraag de gratis Telfort Proefsim aan, test het betrouwbare netwerk zelf en ervaar de hoge dekking en het uitstekende bereik.

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Efficiënte organisaties zijn niet meer 'toekomstproof'

Efficiënte organisaties zijn niet meer 'toekomstproof'

Je kunt beter slim experimenteren dan zo hard en efficiënt mogelijk te werken, aldus Mark Meerbeek van Microsoft en Lucas Wensing van StartReady. Lees verder

Waarom een zoektocht naar continu geluk ons overspannen maakt

Waarom een zoektocht naar continu geluk ons overspannen maakt

Overal waar 'te' voor staat, is niet goed. Dus te veel positieve opwinding ook, aldus Cees Schenk. Lees verder

Hoe Mary Barra met GM een nieuwe weg insloeg

Hoe Mary Barra met GM een nieuwe weg insloeg

Voor General Motors was 2015 het jaar met een recordwinst. Is 's werelds grootste automaker klaar voor de toekomst?  Lees verder

Satya Nadella (ceo Microsoft) over leiderschap: 'Praat minder en luister beter'

Satya Nadella (ceo Microsoft) over leiderschap: 'Praat minder en luister beter'

Leiderschap gaat niet om zoveel mogelijk praten, maar om beter luisteren, aldus ceo Satya Nadella van Microsoft. Lees verder

Hoogleraar: 'Huidige corporate governance code herzien'

Hoogleraar: 'Huidige corporate governance code herzien'

De code voor corporate governance moet aangepast worden, vindt hoogleraar Mijntje Lückerath van de Universiteit van Tilburg. Lees verder

‘Ecosystemen als Solliance worden steeds belangrijker’

‘Ecosystemen als Solliance worden steeds belangrijker’

Er bloeit iets moois in Zuidoost-Brabant. Onderzoeksconsortium Solliance heeft een unieke pilot-productielijn voor ultradunne, flexibele zonnecellen ontwikkeld. Lees verder

Jos de Blok aast op personeel TSN; Holland Casino gokt op branchevreemde topman

Jos de Blok aast op personeel TSN; Holland Casino gokt op branchevreemde topman

Plus: Beleggersclub dagvaardt Volkswagen, Omzetgroei voor TomTom, Truckdivisie Volkswagen naar beurs? Lees verder

Onderneemster Grace Boldewijn: enthousiasme belangrijker dan cv

Onderneemster Grace Boldewijn: enthousiasme belangrijker dan cv

Een cv zegt onderneemster Grace Boldewijn van BoCari Internationaal weinig. Ze kijkt liever naar iemands talent 'on the job'. Lees verder

3 tips om (als leider) meer respect te krijgen

3 tips om (als leider) meer respect te krijgen

Respect van je team op basis van je bereikte resultaten, geeft de manager moed. 3 laagdrempelige tips om meer respect te verdienen. Lees verder

Waarom 'Coolcat' Kahn in het rijtje Heijn en Blokker past

Waarom 'Coolcat' Kahn in het rijtje Heijn en Blokker past

‘Mister Coolcat’ Roland Kahn staat op het punt om V&D over te nemen. Wie is deze excentrieke winkel- en vastgoedmagnaat? Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X