Hoe krijg ik ze zover

01 jan 2001  |   Onbekende auteur  

> Hoe krijg ik ze zover > DenkProducties > Driebergen > 795 euro > Eindoordeel: 7

Mensen hebben een natuurlijke weerstand tegen verandering. Dat is een van de stellingen waarmee de workshop ‘Hoe krijg ik ze zover’ begint. Met deze stelling is een aantal deelnemers het absoluut eens. Desondanks zitten de 25 cursisten, afkomstig van hogescholen, politie of banken, hier en hopen zij op tips en trucs om medewerkers te veranderen. Eerst maakt trainer Van Setten duidelijk hoe sensitief de menselijke waarneming is. Een kaars kunnen we in het donker tot een afstand van 25 kilometer zien. En een gram zout proeven we zelfs nog als het in 550 liter water is opgelost. Wat al deze voorbeelden met veranderings processen te maken hebben? Simpel. Mensen zijn zeer gevoelig voor allerlei signalen uit hun omgeving. Zo voelen ze bijvoorbeeld ook aan wanneer je als manager niet achter jouw besluiten staat.Volgens trainer en managementcoach Jan van Setten hebben mensen geen weerstand tegen verandering, maar zijn ze zich vaak niet bewust wat en hoe ze moeten veranderen. Bij elke verandering moeten een aantal stappen worden doorlopen. Als manager dien je te herkennen in welke fase van verandering medewerkers zich bevinden. Zijn ze gecommitteerd of staan ze alleen open voor verandering? En let op: proberen is eigenlijk een dure vorm van nee zeggen, vindt de trainer. Vader Setten zei het vroeger al: hou nou eens op met je best te doen. Doe het nou gewoon een keer goed. Wanneer mensen in beweging komen is moeilijk te voorspellen is de ervaring van deelneemster Lea Boot. Zij vertelt over haar tijd bij ING Barings in Londen waar de reactie op diverse ontslagrondes een van onverschilligheid was. Tot de warme melk machine dreigde te worden opgeheven. Toen kwamen de Engelsen in opstand. Thee zonder warme melk. Wat denken ze wel niet. Trainer Van Setten heeft een verfrissende en vooral erg confronterende aanpak. Hij betrekt iedere deelnemer door hem of haar persoonlijk aan te spreken, vragen te stellen en lang aan te kijken. De trainer loopt steeds heen en weer en gaat zelfs voor of op de tafel van de cursisten zitten. Met grapjes en ironische opmerkingen weet hij de hele dag de aandacht vast te houden. Het wordt alleen af en toe wel erg joviaal. Dat komt de sfeer weliswaar ten goede maar het onderwerp verdient soms meer serieuze aandacht. En de deelnemers ook. Die krijgen – wellicht mede door de groepsgrootte – niet alle ruimte om hun cases te bespreken. Van Setten maakt zich er soms iets te makkelijk van af met uitspraken als ‘weerstand is geweldig, want het betekent dat we naar de volgende fase gaan’. Of: ‘problemen kennen we niet meer, alleen maar uitdagingen’.Meer info: www.denkproducties.nl

Het oordel van de cursisten:

Gerrit-Jan Heijink (44), senior rechercheur politie, Den Haag “Deze workshop geeft handvatten voor de verschillende fasen van een veranderingstraject. Van die fases was ik me eerst niet bewust. Als je te hard van stapel loopt, verlies je mensen onderweg. Ik vond het inspirerend maar sta niet te springen van enthousiasme.”

Rob Dito (36), assistant controller politie, Brabant “Ik vond vooral het gemêleerde gezelschap inspirerend. Het model van verandering is simpel en duidelijk. Ik had graag praktisch willen oefenen. Zo is het een hoop informatie die op je afkomt. Vooral het erkennen van signalen lijkt me moeilijk.”

Lea Boot-Smits (42), transitiemanager ING, Amsterdam “Erg leuk was het. Dat komt vooral door de trainer. Hij is confronterend zonder vervelend te worden. Daarmee betrok hij de hele groep en kwam het leerproces goed op gang. Het is allemaal helder, maar ik had willen oefenen met de methodes.”

Henk de Graaf(49), afdelingsdirecteur HAN kenniscentrum, Nijmegen “De vrolijke noot is niet onbelangrijk. Maar de trainer moet oppassen dat zijn maniertjes niet te standaard worden en daardoor saai. Ik had het leuker gevonden als we meer onze eigen cases hadden besproken. Op zich is het wel zinvol allemaal.”

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob verdiept zich in actuele managementliteratuur

Bob verdiept zich in actuele managementliteratuur

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer verdiept hij zich in actuele managementliteratuur. Lees verder

Waarom de organisatiecultuur van Zappos werkt

Waarom de organisatiecultuur van Zappos werkt

Deel 6 van een serie over organisatieculturen: Zappos wil klanten een WOW-moment bezorgen. Lees verder

Holland Casino maakt weer winst; ITV praat met Talpa over overname

Holland Casino maakt weer winst; ITV praat met Talpa over overname

Plus: V&D betaalt zijn eigenaar een wel heel hoge rente, de grote iPad komt binnenkort en Fastned is boos. Lees verder

Peiling: wat vind jij de grootste ergernissen op de werkvloer?

Peiling: wat vind jij de grootste ergernissen op de werkvloer?

Ergernis op de werkvloer, iedereen kent het. Doe mee met de peiling van psychologe Roos Vonk: wat zijn jouw grootste ergernissen? Lees verder

Deze acht miljardairs zijn in 2015 de rijkste van hun land

Deze acht miljardairs zijn in 2015 de rijkste van hun land

Het seizoen van jaarrekeningen en balansen is weer aangebroken. Forbes actualiseerde de jaarlijkse lijst van miljardairs voor 2015. Lees verder

Waarom leiderschap niet te leren is: 
'Wat vaak mist, is solide kennis'

Waarom leiderschap niet te leren is: 
'Wat vaak mist, is solide kennis'

Investeringen in leiderschapsontwikkeling zorgen niet voor meer tevredenheid over onze leiders. Hoe komt dat? Lees verder

KPN gaat Base verkopen; RBS heft zich bijna op in Nederland

KPN gaat Base verkopen; RBS heft zich bijna op in Nederland

Plus: Rabobank gedagvaard voor renteswaps, Christine le Duc sluit 8 onrendabele winkels en Autosalon van Genève begint. Lees verder

Aantrekkelijker werken? Kijk naar de 3 basisbehoeften

Aantrekkelijker werken? Kijk naar de 3 basisbehoeften

Door volgens de drie basisbehoeften naar je werk te kijken, zul je langer plezier in je werk houden en sterker betrokken blijven. Lees verder

Steeds vaker gezocht: een integere manager

Steeds vaker gezocht: een integere manager

Vooraf weten hoe integer die nieuw aan te nemen manager is? Logisch, maar het is moeilijker dan gedacht.  Lees verder

Hoe mobiel in 3 jaar doorbrak als verkoopkanaal

Hoe mobiel in 3 jaar doorbrak als verkoopkanaal

Smartphones en tablets veranderen het koopgedrag van klanten. Hoe speel je daar op in? 'Wij kunnen niet alles tegelijk.' Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X