Hoe krijg ik ze zover

01 jan 2001  |   Onbekende auteur  

> Hoe krijg ik ze zover > DenkProducties > Driebergen > 795 euro > Eindoordeel: 7

Mensen hebben een natuurlijke weerstand tegen verandering. Dat is een van de stellingen waarmee de workshop ‘Hoe krijg ik ze zover’ begint. Met deze stelling is een aantal deelnemers het absoluut eens. Desondanks zitten de 25 cursisten, afkomstig van hogescholen, politie of banken, hier en hopen zij op tips en trucs om medewerkers te veranderen. Eerst maakt trainer Van Setten duidelijk hoe sensitief de menselijke waarneming is. Een kaars kunnen we in het donker tot een afstand van 25 kilometer zien. En een gram zout proeven we zelfs nog als het in 550 liter water is opgelost. Wat al deze voorbeelden met veranderings processen te maken hebben? Simpel. Mensen zijn zeer gevoelig voor allerlei signalen uit hun omgeving. Zo voelen ze bijvoorbeeld ook aan wanneer je als manager niet achter jouw besluiten staat.Volgens trainer en managementcoach Jan van Setten hebben mensen geen weerstand tegen verandering, maar zijn ze zich vaak niet bewust wat en hoe ze moeten veranderen. Bij elke verandering moeten een aantal stappen worden doorlopen. Als manager dien je te herkennen in welke fase van verandering medewerkers zich bevinden. Zijn ze gecommitteerd of staan ze alleen open voor verandering? En let op: proberen is eigenlijk een dure vorm van nee zeggen, vindt de trainer. Vader Setten zei het vroeger al: hou nou eens op met je best te doen. Doe het nou gewoon een keer goed. Wanneer mensen in beweging komen is moeilijk te voorspellen is de ervaring van deelneemster Lea Boot. Zij vertelt over haar tijd bij ING Barings in Londen waar de reactie op diverse ontslagrondes een van onverschilligheid was. Tot de warme melk machine dreigde te worden opgeheven. Toen kwamen de Engelsen in opstand. Thee zonder warme melk. Wat denken ze wel niet. Trainer Van Setten heeft een verfrissende en vooral erg confronterende aanpak. Hij betrekt iedere deelnemer door hem of haar persoonlijk aan te spreken, vragen te stellen en lang aan te kijken. De trainer loopt steeds heen en weer en gaat zelfs voor of op de tafel van de cursisten zitten. Met grapjes en ironische opmerkingen weet hij de hele dag de aandacht vast te houden. Het wordt alleen af en toe wel erg joviaal. Dat komt de sfeer weliswaar ten goede maar het onderwerp verdient soms meer serieuze aandacht. En de deelnemers ook. Die krijgen – wellicht mede door de groepsgrootte – niet alle ruimte om hun cases te bespreken. Van Setten maakt zich er soms iets te makkelijk van af met uitspraken als ‘weerstand is geweldig, want het betekent dat we naar de volgende fase gaan’. Of: ‘problemen kennen we niet meer, alleen maar uitdagingen’.Meer info: www.denkproducties.nl

Het oordel van de cursisten:

Gerrit-Jan Heijink (44), senior rechercheur politie, Den Haag “Deze workshop geeft handvatten voor de verschillende fasen van een veranderingstraject. Van die fases was ik me eerst niet bewust. Als je te hard van stapel loopt, verlies je mensen onderweg. Ik vond het inspirerend maar sta niet te springen van enthousiasme.”

Rob Dito (36), assistant controller politie, Brabant “Ik vond vooral het gemêleerde gezelschap inspirerend. Het model van verandering is simpel en duidelijk. Ik had graag praktisch willen oefenen. Zo is het een hoop informatie die op je afkomt. Vooral het erkennen van signalen lijkt me moeilijk.”

Lea Boot-Smits (42), transitiemanager ING, Amsterdam “Erg leuk was het. Dat komt vooral door de trainer. Hij is confronterend zonder vervelend te worden. Daarmee betrok hij de hele groep en kwam het leerproces goed op gang. Het is allemaal helder, maar ik had willen oefenen met de methodes.”

Henk de Graaf(49), afdelingsdirecteur HAN kenniscentrum, Nijmegen “De vrolijke noot is niet onbelangrijk. Maar de trainer moet oppassen dat zijn maniertjes niet te standaard worden en daardoor saai. Ik had het leuker gevonden als we meer onze eigen cases hadden besproken. Op zich is het wel zinvol allemaal.”

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Hoe de mobiele revolutie de bankensector op zijn kop zet

Hoe de mobiele revolutie de bankensector op zijn kop zet

Nederlandse banken ontslaan personeel, want: digitale revolutie. Zagen ze de opkomst van mobiel op tijd? En wat komt er nog aan? Lees verder

3 verklaringen voor de opkomst van de tweedehandsmarkt

3 verklaringen voor de opkomst van de tweedehandsmarkt

Kopen en verkopen op de tweedehandsmarkt is booming. Hoe groot is de markt en welke bedrijven spelen een belangrijke rol? Lees verder

Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Is het een smartphone of een communicatiestrategie? Fairphone is beide en met beide succesvol. Ceo en oprichter Bas van Abel vertelt. Lees verder

Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Bij rechercheonderzoeken van de politie zijn zelf opgeleide tegensprekers betrokken. 'Tegenspraak draait om vragen stellen.' Lees verder

'Nederlandse economie groeit 2 keer zo hard'; Leegloop in V&D-top

'Nederlandse economie groeit 2 keer zo hard'; Leegloop in V&D-top

Plus: Apple meer dan 700 miljard dollar waard, 2theloo opent 44 Franse vestigingen en Fifa-sponsors haken af. Lees verder

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe dwingender de werkomgeving, hoe meer mensen schijnproductiviteit vertonen. De oplossing? Concentratie en een eigen ritme. Lees verder

Nieuwe functie: cultuurtechnisch vertaler

Nieuwe functie: cultuurtechnisch vertaler

Wat zijn de banen van de toekomst? De cultuurtechnisch vertaler gaat er zeker komen. Welke functies tip jij? Lees verder

ING schrapt 1.700 banen; waarom Apples online diensten niet goed werken

ING schrapt 1.700 banen; waarom Apples online diensten niet goed werken

Plus: voorlopig geen doorstart Halfords; Imtech geloofde klokkenluider niet. Lees verder

Deze 5 bedrijven strijden nog om de titel Gamechanger 2014

Deze 5 bedrijven strijden nog om de titel Gamechanger 2014

Wie wordt Gamechanger van het Jaar 2014? Van de 50 genomineerden maken nog 5 bedrijven kans op de titel. Lees verder

Daan de Reiziger leent zijn auto uit en wordt slapend rijk

Daan de Reiziger leent zijn auto uit en wordt slapend rijk

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Dit keer wordt hij slapend rijk van een nieuwe parkeer-vlieg- en verhuurservice. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X