Hoe krijg ik ze zover

01 jan 2001  |   Onbekende auteur  

> Hoe krijg ik ze zover > DenkProducties > Driebergen > 795 euro > Eindoordeel: 7

Mensen hebben een natuurlijke weerstand tegen verandering. Dat is een van de stellingen waarmee de workshop ‘Hoe krijg ik ze zover’ begint. Met deze stelling is een aantal deelnemers het absoluut eens. Desondanks zitten de 25 cursisten, afkomstig van hogescholen, politie of banken, hier en hopen zij op tips en trucs om medewerkers te veranderen. Eerst maakt trainer Van Setten duidelijk hoe sensitief de menselijke waarneming is. Een kaars kunnen we in het donker tot een afstand van 25 kilometer zien. En een gram zout proeven we zelfs nog als het in 550 liter water is opgelost. Wat al deze voorbeelden met veranderings processen te maken hebben? Simpel. Mensen zijn zeer gevoelig voor allerlei signalen uit hun omgeving. Zo voelen ze bijvoorbeeld ook aan wanneer je als manager niet achter jouw besluiten staat.Volgens trainer en managementcoach Jan van Setten hebben mensen geen weerstand tegen verandering, maar zijn ze zich vaak niet bewust wat en hoe ze moeten veranderen. Bij elke verandering moeten een aantal stappen worden doorlopen. Als manager dien je te herkennen in welke fase van verandering medewerkers zich bevinden. Zijn ze gecommitteerd of staan ze alleen open voor verandering? En let op: proberen is eigenlijk een dure vorm van nee zeggen, vindt de trainer. Vader Setten zei het vroeger al: hou nou eens op met je best te doen. Doe het nou gewoon een keer goed. Wanneer mensen in beweging komen is moeilijk te voorspellen is de ervaring van deelneemster Lea Boot. Zij vertelt over haar tijd bij ING Barings in Londen waar de reactie op diverse ontslagrondes een van onverschilligheid was. Tot de warme melk machine dreigde te worden opgeheven. Toen kwamen de Engelsen in opstand. Thee zonder warme melk. Wat denken ze wel niet. Trainer Van Setten heeft een verfrissende en vooral erg confronterende aanpak. Hij betrekt iedere deelnemer door hem of haar persoonlijk aan te spreken, vragen te stellen en lang aan te kijken. De trainer loopt steeds heen en weer en gaat zelfs voor of op de tafel van de cursisten zitten. Met grapjes en ironische opmerkingen weet hij de hele dag de aandacht vast te houden. Het wordt alleen af en toe wel erg joviaal. Dat komt de sfeer weliswaar ten goede maar het onderwerp verdient soms meer serieuze aandacht. En de deelnemers ook. Die krijgen – wellicht mede door de groepsgrootte – niet alle ruimte om hun cases te bespreken. Van Setten maakt zich er soms iets te makkelijk van af met uitspraken als ‘weerstand is geweldig, want het betekent dat we naar de volgende fase gaan’. Of: ‘problemen kennen we niet meer, alleen maar uitdagingen’.Meer info: www.denkproducties.nl

Het oordel van de cursisten:

Gerrit-Jan Heijink (44), senior rechercheur politie, Den Haag “Deze workshop geeft handvatten voor de verschillende fasen van een veranderingstraject. Van die fases was ik me eerst niet bewust. Als je te hard van stapel loopt, verlies je mensen onderweg. Ik vond het inspirerend maar sta niet te springen van enthousiasme.”

Rob Dito (36), assistant controller politie, Brabant “Ik vond vooral het gemêleerde gezelschap inspirerend. Het model van verandering is simpel en duidelijk. Ik had graag praktisch willen oefenen. Zo is het een hoop informatie die op je afkomt. Vooral het erkennen van signalen lijkt me moeilijk.”

Lea Boot-Smits (42), transitiemanager ING, Amsterdam “Erg leuk was het. Dat komt vooral door de trainer. Hij is confronterend zonder vervelend te worden. Daarmee betrok hij de hele groep en kwam het leerproces goed op gang. Het is allemaal helder, maar ik had willen oefenen met de methodes.”

Henk de Graaf(49), afdelingsdirecteur HAN kenniscentrum, Nijmegen “De vrolijke noot is niet onbelangrijk. Maar de trainer moet oppassen dat zijn maniertjes niet te standaard worden en daardoor saai. Ik had het leuker gevonden als we meer onze eigen cases hadden besproken. Op zich is het wel zinvol allemaal.”

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

De vraag naar mindfulness-workshops binnen organisaties groeit. 5 tips om het principe toe te passen tijdens werktijd.  Lees verder

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

Plus: Unilever-Goudhaan naar Indonesië, geen vervolging ABN Amro om Vestia en hoe gaat het eigenlijk met Uber? Lees verder

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

De traditionele adoptiecurve maakt plaats voor de haaienvin, zegt Paul Nunes. 'Heel lang plat, dan recht naar het plafond.' Lees verder

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer zoekt hij naar manieren om zijn verhaal te vertellen. Lees verder

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Fastned wil met snellaadstations de markt voor elektrisch rijden openbreken. De volgende etappe: omzet draaien. Lees verder

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Welke pioniers veranderen de regels van het spel? Dit zijn de 50 genomineerden voor MT's uitverkiezing van GameChanger 2014. Lees verder

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Plus: Oud-ceo Landsbanki in de cel, 'uitzendbureaus schenden privacyrechten' en winnaars Onweerstaanbaar Leiderschap. Lees verder

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

TravelBird kreeg een miljoeneninjectie van de Duitse Samwer-broers. Nu wil de Amsterdamse reissite zijn vleugels nog verder uitslaan. Lees verder

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

Welke producten passen bij the internet of things? Nieuw onderzoek van Nielsen laat zien wat consumenten willen. Lees verder

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

Ex-Heineken's Marc Bolland werkt al 8 jaar aan de top in Engeland. Hoe probeert hij met Marks & Spencer het verschil te maken? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X