Hoe krijg ik ze zover

01 jan 2001  |   Onbekende auteur  

> Hoe krijg ik ze zover > DenkProducties > Driebergen > 795 euro > Eindoordeel: 7

Mensen hebben een natuurlijke weerstand tegen verandering. Dat is een van de stellingen waarmee de workshop ‘Hoe krijg ik ze zover’ begint. Met deze stelling is een aantal deelnemers het absoluut eens. Desondanks zitten de 25 cursisten, afkomstig van hogescholen, politie of banken, hier en hopen zij op tips en trucs om medewerkers te veranderen. Eerst maakt trainer Van Setten duidelijk hoe sensitief de menselijke waarneming is. Een kaars kunnen we in het donker tot een afstand van 25 kilometer zien. En een gram zout proeven we zelfs nog als het in 550 liter water is opgelost. Wat al deze voorbeelden met veranderings processen te maken hebben? Simpel. Mensen zijn zeer gevoelig voor allerlei signalen uit hun omgeving. Zo voelen ze bijvoorbeeld ook aan wanneer je als manager niet achter jouw besluiten staat.Volgens trainer en managementcoach Jan van Setten hebben mensen geen weerstand tegen verandering, maar zijn ze zich vaak niet bewust wat en hoe ze moeten veranderen. Bij elke verandering moeten een aantal stappen worden doorlopen. Als manager dien je te herkennen in welke fase van verandering medewerkers zich bevinden. Zijn ze gecommitteerd of staan ze alleen open voor verandering? En let op: proberen is eigenlijk een dure vorm van nee zeggen, vindt de trainer. Vader Setten zei het vroeger al: hou nou eens op met je best te doen. Doe het nou gewoon een keer goed. Wanneer mensen in beweging komen is moeilijk te voorspellen is de ervaring van deelneemster Lea Boot. Zij vertelt over haar tijd bij ING Barings in Londen waar de reactie op diverse ontslagrondes een van onverschilligheid was. Tot de warme melk machine dreigde te worden opgeheven. Toen kwamen de Engelsen in opstand. Thee zonder warme melk. Wat denken ze wel niet. Trainer Van Setten heeft een verfrissende en vooral erg confronterende aanpak. Hij betrekt iedere deelnemer door hem of haar persoonlijk aan te spreken, vragen te stellen en lang aan te kijken. De trainer loopt steeds heen en weer en gaat zelfs voor of op de tafel van de cursisten zitten. Met grapjes en ironische opmerkingen weet hij de hele dag de aandacht vast te houden. Het wordt alleen af en toe wel erg joviaal. Dat komt de sfeer weliswaar ten goede maar het onderwerp verdient soms meer serieuze aandacht. En de deelnemers ook. Die krijgen – wellicht mede door de groepsgrootte – niet alle ruimte om hun cases te bespreken. Van Setten maakt zich er soms iets te makkelijk van af met uitspraken als ‘weerstand is geweldig, want het betekent dat we naar de volgende fase gaan’. Of: ‘problemen kennen we niet meer, alleen maar uitdagingen’.Meer info: www.denkproducties.nl

Het oordel van de cursisten:

Gerrit-Jan Heijink (44), senior rechercheur politie, Den Haag “Deze workshop geeft handvatten voor de verschillende fasen van een veranderingstraject. Van die fases was ik me eerst niet bewust. Als je te hard van stapel loopt, verlies je mensen onderweg. Ik vond het inspirerend maar sta niet te springen van enthousiasme.”

Rob Dito (36), assistant controller politie, Brabant “Ik vond vooral het gemêleerde gezelschap inspirerend. Het model van verandering is simpel en duidelijk. Ik had graag praktisch willen oefenen. Zo is het een hoop informatie die op je afkomt. Vooral het erkennen van signalen lijkt me moeilijk.”

Lea Boot-Smits (42), transitiemanager ING, Amsterdam “Erg leuk was het. Dat komt vooral door de trainer. Hij is confronterend zonder vervelend te worden. Daarmee betrok hij de hele groep en kwam het leerproces goed op gang. Het is allemaal helder, maar ik had willen oefenen met de methodes.”

Henk de Graaf(49), afdelingsdirecteur HAN kenniscentrum, Nijmegen “De vrolijke noot is niet onbelangrijk. Maar de trainer moet oppassen dat zijn maniertjes niet te standaard worden en daardoor saai. Ik had het leuker gevonden als we meer onze eigen cases hadden besproken. Op zich is het wel zinvol allemaal.”

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Een interview met Manon van Beek (Accenture). ‘Belonen is nu: de kans krijgen mee te denken over oplossingen die ertoe doen.’ Lees verder

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

Ook in 2014 publiceert MT de Goudhaantjes 100, een lijst met de 100 meest veelbelovende managers van Nederland. Wie mag niet ontbreken? Lees verder

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Plus: TKH, Havenbedrijf Amsterdam, internationale luchtvaart én Primark zitten in de lift. Lees verder

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Google neemt alleen bedrijven over die de tandenborsteltest van ceo Larry Page doorstaan. De wát? Lees verder

10 wetenschappelijke tips tegen werkstress

10 wetenschappelijke tips tegen werkstress

Managers ervaren minder stress als ze een goede relatie met werknemers hebben, zo blijkt uit Noors onderzoek. 10 tips tegen werkstress. Lees verder

Wil je een betere leider worden? Ga hardlopen

Wil je een betere leider worden? Ga hardlopen

Als je scherp bent op de werkvloer, dan volgen mensen je vanzelf. Het begint simpel: met een gezonde, actieve levensstijl. Lees verder

Taser profiteert van Ferguson-rellen; Ex-Rabo-handelaar bekent schuld

Taser profiteert van Ferguson-rellen; Ex-Rabo-handelaar bekent schuld

Plus: Nederlanders ceo's jobhoppen minder, Roompot stapt in luxe, Netflix groeit door en Tjolk maakt weer een comeback. Lees verder

6 Nederlandse merken die een comeback maakten

6 Nederlandse merken die een comeback maakten

Voor de tweede keer wordt zuiveldrankje Tjolk opnieuw op de markt gebracht. Deze 6 Nederlandse merken maakten ook een comeback. Lees verder

Waarom er zo weinig auto's worden verkocht in Nederland

Waarom er zo weinig auto's worden verkocht in Nederland

Naar verwachting bereiken de Nederlandse autoverkopen dit jaar weer een nieuw dieptepunt. Hoe komt dat? 3 redenen. Lees verder

Daan de Reiziger staat voor paal in het buitenland

Daan de Reiziger staat voor paal in het buitenland

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Dit keer beklaagt hij zich over het gebrek aan laadpalen in Frankrijk. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X